Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

"startpakke"


AllFather

Spørsmål

Hei :)

Jeg har begynt å myse på "hjemmeautomasjon".

så langt har jeg tenkt å begynne i det små.

 

Jeg har vurdert Fibaro, men den "vanlige" løsningen er ganske så dyr.

Den lite utgaven har litt mindre funksjonalitet, men jeg er usikker på hvor mye av den tapte funksjonaliteten jeg trenger.

Jeg har en SFF pc stående på en hylle i gangen som per dags dato som er ganske kraftig, men grunnet WAF fjernet jeg den fra stuen, og den brukes nå bare som plex streaming. Den kan kanskje brukes til dette også?

 

 

Så langt har jeg bare tenkt på følgende:

 

Strømstyring/måling

Fibaro Wall Plug FGWPF-102.

15 stk.

  • 1x til strømkontakt ventilasjonsanlegg som står i bod (Flexit)
  • 1x til varmtvannsbereder.
  • 1x til kaffetrakter
  • 1x til prosjektor (tv med tiden istedenfor).
  • 1x "hifianlegg"
  • 1x appletv4
  • 2x soverom (mobiler).
  • 1x kaffetrakter
  • 1x pc i gangen.
  • 4-5x til lysstyring (soverom, gang, stue,kjøkken)

 

Med tiden vurderer jeg å koble opp:

avlesing av strømmåler (har en digital en, fra 2012, samme år som huset).

  • Måler til kjøleskap
  • Måler til komfyr
  • Måler til micro
  • Måler til elbillading
  • Temperatur måling i oppholdsrom og bod (kanskje en i bilen som står rett utenfor også?).
  • Bytte ut panel for varmestyring i gulvet (gang og bad).
  • Flexit ventilasjonsstyring/overvåking (er dette mulig?).

 

Noe dere mener som burde blitt omprioritert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Er det fordi du skal kjøre Fibaro på styringssystemet du har valgt en Fibaro plug?

For det finnes andre fabrikater som er billigere, særlig om du ikke trenger effekt/forbruks rapportering på dem.

 

Så vidt jeg husker har ikke Fibaro noen plug-in dimmer (?)

JEG ville ha valgt dimmere på alt av lys.

 

Vi (jeg og andre) har en del erfaring med at blir FGWPF-102. veldig varm om du nærmer deg 10A på den.

Jeg ville derfor ha vurdert andre for VV berederen og kaffetrakteren..

 

Burde du ikke heller tenkt IR styring på projektor og lydanlegget?

Jeg tror ikke projektor lampa di liker å få kuttet strømmen uten at kjølevifta får tid til å kjøle den ned først.

Og lydanleget ville da også kunne skifte input og syre volum osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Fermate said:

JEG ville ha valgt dimmere på alt av lys.

Det ville jeg også. Høyere WAF. ;)

 

 

1 hour ago, Fermate said:

Burde du ikke heller tenkt IR styring på projektor og lydanlegget?

Jo, det støtter jeg også. Velg et styringssystem som enten kan bruke Logitech sin Harmony Hub, eller i det minste Global Caché. Den første er absolutt enklest å sette opp, men den sistnevnte gir muligens best fleksibilitet (og er dyrere og hakket mer komplisert, spesielt hvis du skal tolke IR-signaler "on the fly" også).

 

 

Ang. software så hadde jeg sett på Domoticz hvis du liker å fikle med ting, eller selvfølgelig HomeSeer (som jeg personlig foretrekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Grunnen  er enkel.

Selve enheten er ikke så stor så jeg kan ha flere på hver veggmontert kontakt . 

De er stort sett 2 ( side side ) eller 4 .

De billige løsninger passer ikke til dette.

Ikke de jeg har sett iallfall. 

 

 

Jeg vil også ha både mulighet å slå av alt og på, og å måle hvor mye strøm enhetene trekker.

 

Jeg har ikke noe stort behov for dimming per dags dato men det tenkte jeg å løse ved å gå for hue lyspærer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

53 minutes ago, AllFather said:

Selve enheten er ikke så stor så jeg kan ha flere på hver veggmontert kontakt . 

Det tror jeg faktisk ikke du kan. Ikke uten å sette dem i spenn.

 

EDIT: Jo, det går faktisk. HVIS du har nyere stikkontakter. I eldre går det ikke. Jeg måtte teste. ;)

 

 

52 minutes ago, AllFather said:

Jeg har ikke noe stort behov for dimming per dags dato men det tenkte jeg å løse ved å gå for hue lyspærer .

Det er jo alltid snakk om smak og behag, men jeg synes lyspære-tilnærmingen i utgangspunktet er litt tungvindt. For det første finner jeg at det er sjeldent at jeg bruker fargestyring i de rom jeg har (utenom på fest en sjelden gang og for småjentene mine på 3 og 5 år), og for det andre slutter pærene jo å være smarte hvis en eller annen smarting skrur av bryteren... 

 

Innbyggingsmoduler liker jeg mye mer. Og iallfall hos oss blir WAF høyere av det. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok.

Hva med at jeg begynner i det små.

Jeg har en W10pro pc som knapt er i bruk, så kan kjøre systemet på denne.

Så tenkte kanskje å starte med følgende:

 

Programvare:

ukjent, ikke satt meg noe dypt inn i det enda.

 

z-wave enhet:

Aeotech Z wave stick  (http://www.allcontroll.no/produkt/z-wave-usb-stick/ )

Pris: 545

 

Strømstyring (generell): 

Everspring AN1812 (2500w)  ( http://www.allcontroll.no/produkt/everspring-smartkontakt/ )

Pris: 499

 

Strømstyring (i all hovedsak måling av forbruk):

Aeotech Smart Switch 6 (3000w)  ( http://www.allcontroll.no/produkt/smart-switch-6/ )

Pris: 549

 

Dører & vindu

Sensative Strips  (sensorer):  ( http://www.allcontroll.no/produkt/sensative/ )

Pris: 525

 

Danalock (ekstern bod) ( http://www.allcontroll.no/produkt/danalock/ )

Kr: 2495

 

Hvordan ser dette ut?

Jeg dimmer ikke lys, og ser heller ikke noe stort behov for dette per dags dato.

 

 

 

Endret av AllFather
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er en diskusjon om AeoTech sin Z-stick eller UZB1 er best. Jeg heller mot den sistnevnte, siden man ikke må ty til ekstra programvare for å kunne ta backup av den. Og det har vært minst et par tilfeller der Z-stick'en har kranglet litt. Men det er sikkert tilfelle med UZB1 også. Men det er litt smak og behag.

 

Du kan teste HomeSeer (i 30 dager) og Domoticz parallelt. Men ikke samtidig. Nettverket ligger i selve USB-pinnen, så har du lagt det til i en programvare, kan du importere det fra pinnen i en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok, jeg bare gikk inn på en side som jeg så solgte hjemmeautomasjonutstyr :)

Ellers forslag til "pakken"?

 

Jeg har en (stor katt), hun har en liten hund (yorkshire terrier), så når hun flytter inn permanent hadde det vært kjekt om jeg kunne fått på plass noe, og helst uten å bli ruinert :)

Jeg har også tenkt på å ha noen sensorer, men jeg er ikke elektriker, og liker ikke tanken på å leie inn en.

Liker ikke tanken på å trekke mye stygge kabler  heller.

Men hadde vært kjekt om når man f.eks gikk ut i gangen midt på natten at lyset slo seg på.

Eneste jeg da tenker på er om dyrene kan aktivere lyset, eller om at hvis vi sitter i stuen å ser på tv og beveger oss litt så går lyset på i taket og vi blir blendet :P

Jeg er lite fan av belysning når jeg ser på sport eller film.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
44 minutes ago, AllFather said:

så når hun flytter inn permanent

... vel... det er hovedsaken til at vi fikk micromoduler. Hun ville at lysbryterne skulle fungere, og jeg ble overbevist etter den installasjonen. Å leie en elektriker er jo en ekstrakostnad, men det er veldig kjapt gjort å få det montert, så det er ikke store kostnaden.

 

Dimmet lys ved bevegelse om natten er praktisk, selv om det for andre kun høres ut som en liten teknisk detalj. Vi har små barn, så det hender vi vandrer litt om natten, og det er grei å ikke sparke i diverse løsøre som blir slengt rundt omkring av nevnte barn.

 

Bevegelsessensorer kan justeres. Ingen garanti for at det ikke blir trigget, men det er iallfall muligheter til å prøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 28.4.2016 klokken 14.06, AllFather skrev:

Eneste jeg da tenker på er om dyrene kan aktivere lyset, eller om at hvis vi sitter i stuen å ser på tv og beveger oss litt så går lyset på i taket og vi blir blendet :P

 

jeg ser det med mine sensorer (fibaro sitt "øye") at den kan trigge på pusen, men det er bare etter hvor du monterer den og i hvilken vinkel den står i. hvis du får vinklet den litt høyt opp, slik at den ikke ser alt av gulvet, skal det gå bra tror jeg.

jeg har også en sensor ikke langt fra databordet, og det er flere ganger jeg har opplevd at lyset har skrudd seg av selv om jeg sitter og beveger meg litt. mao, på tide å ta pause ?

 

avhengig av hva du bruker til å se på film med kan det la seg gjøre å få det integrert med hjemmeautomasjonen. jeg har lest om flere som har det slik at om man setter på en film, dimmer lyset seg ned og skrur seg ikke opp igjen før filmen settes på pause, eller noe annet skjer som behøver oppmerksomhet (da f.eks ringeklokka) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Håvardgj skrev:

jeg har også en sensor ikke langt fra databordet, og det er flere ganger jeg har opplevd at lyset har skrudd seg av selv om jeg sitter og beveger meg litt. mao, på tide å ta pause ?

Man har da trykksensor i kontorstolen... ? 

 

1 time siden, Håvardgj skrev:

avhengig av hva du bruker til å se på film med kan det la seg gjøre å få det integrert med hjemmeautomasjonen.

Ja, det er fint mulig. :) Men hvordan er litt avhengig av hvilket utstyr man bruker og hvordan man starter aktiviteten "se film".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Håvardgj said:

avhengig av hva du bruker til å se på film med kan det la seg gjøre å få det integrert med hjemmeautomasjonen. jeg har lest om flere som har det slik at om man setter på en film, dimmer lyset seg ned og skrur seg ikke opp igjen før filmen settes på pause, eller noe annet skjer som behøver oppmerksomhet (da f.eks ringeklokka) 

 

Har fikset dette slik at lys skrur seg av når jeg starter en film i VLC. Så skrur det seg på når jeg setter på pause eller skrur av. Har brukt EventGhost til dette. Skulle gjerne hatt en måte å detektere at Plex spiller film men det har jeg ikke funnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, GeneralVirus skrev:

Skulle gjerne hatt en måte å detektere at Plex spiller film men det har jeg ikke funnet enda.

Kun film eller hva som helst av video? Tror det kommer ut av APIen og dermed burde Plex-plugin'en til "SmarterControl" kunne gjøre dette. Men bombesikker er jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minute ago, Moskus said:

Kun film eller hva som helst av video? Tror det kommer ut av APIen og dermed burde Plex-plugin'en til "SmarterControl" kunne gjøre dette. Men bombesikker er jeg ikke...

 Kan godt være hvilken som helst video, bruker stortsett bare plex til film og tv-serier. Skal sjekke ut den plugin, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, GeneralVirus skrev:

 Kan godt være hvilken som helst video, bruker stortsett bare plex til film og tv-serier. Skal sjekke ut den plugin, takk!

 

Ja, Plex Monitor fra SmarterControl fungerer utmerket til dette (har selv testet).

 

8 timer siden, Håvardgj skrev:

avhengig av hva du bruker til å se på film med kan det la seg gjøre å få det integrert med hjemmeautomasjonen. jeg har lest om flere som har det slik at om man setter på en film, dimmer lyset seg ned og skrur seg ikke opp igjen før filmen settes på pause, eller noe annet skjer som behøver oppmerksomhet (da f.eks ringeklokka)

 

Her hjemme bruker vi Kodi (med PleXBMC addon) som mediespiller i alle rom som har tv/monitor.

 

Hjemmeautomasjon integreringen funger slik:

 

Når du skal starte en film får du opp to valg

  • Normal = Snurrer film helt normalt uten hjemmeautomasjon.
  • Kinoopplevelse = Snurrer film ved bruk av Cinema Experience (gjør at du kan fremheve kinoopplevelsen ved å legge til trailere, morsomme reklamesnutter osv.) og aktiverer hjemmeautomasjon ved å dempe alle lys, passe på at døren er låst osv. Setter du filmen på Pause så forandrer belysningen seg slik at veien til toalett/kjøkken er opplyst. Når filmen er ferdig eller du trykker på Stop så går alt tilbake til slik huset var før du startet Kinoopplevelse.

 

Ringer det på døren så får jeg opp bilde (BiB) nede i høyre hjørne av inngangsdøren (her kan jeg også velge om jeg vil låse opp døren ved å trykke på en knapp på fjernkontrollen).

RfpD1Jk - Imgur.png

 

Hvis alarmen er aktivert og blir trigget så kommer det opp en side i Kodi som viser meg alle kameraene, hvor jeg også kan aktivere patruljering/zoom osv.

 

Addonen som er i bruk her heter Surveillance Room

3DzmK8Z - Imgur.png DGQZavK - Imgur.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 hours ago, iblis said:

Hvis alarmen er aktivert og blir trigget så kommer det opp en side i Kodi som viser meg alle kameraene, hvor jeg også kan aktivere patruljering/zoom osv.

Hmmm! Det var nesten en grunn i seg selv til å bruke Kodi. Var ikke like enkelt å finne tilsvarende for Plex, dessverre.

 

19 hours ago, iblis said:

Kinoopplevelse = Snurrer film ved bruk av Cinema Experience (gjør at du kan fremheve kinoopplevelsen ved å legge til trailere, morsomme reklamesnutter osv.) og aktiverer hjemmeautomasjon ved å dempe alle lys, passe på at døren er låst osv. Setter du filmen på Pause så forandrer belysningen seg slik at veien til toalett/kjøkken er opplyst. Når filmen er ferdig eller du trykker på Stop så går alt tilbake til slik huset var før du startet Kinoopplevelse.

Hvordan... d'oh! Da er det selvfølgelig Kodi som styrer automasjonen, ikke f.eks. Harmony?

Hvordan styrer du Kodi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 5/5/2016 klokken 19.22, Moskus skrev:

Hmmm! Det var nesten en grunn i seg selv til å bruke Kodi. Var ikke like enkelt å finne tilsvarende for Plex, dessverre.


Ja, og hvis du bruker PleXBMC så får du både i pose og sekk som å pause filmen i Kodi på TVen og fortsette der du slapp med Plex på padden.

 

Sitat

Hvordan... d'oh! Da er det selvfølgelig Kodi som styrer automasjonen, ikke f.eks. Harmony?

 

Ja, Kodi fungerer jo som en slags sensor i f.eks HomeSeer hvor den alltid rapporterer status på hvilken modus den er i. Så lager du eventer/scener deretter. 

 

Sitat

Hvordan styrer du Kodi?

 

Her styres den både med IR (Harmony) og IP (Kodi Plugin). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.