Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisere loft luke.


Kimba

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver å innreder loftet til barna.

Å der skal jeg ha en luke over trappeoppgang for å eliminere støy ned, og for å slippe å varme opp loftet når det ikke er i bruk.

Luken er tung.

Så jeg tenkte å montere en vinsj med wire på denne, med bryter nede og oppe for åpne/lukke.
Må være en rimlig kraftig motor (12V/230v)?

Må kan sette endestopper (Inn/Ut)

Og må kan styres med trådløs bryter (Z-Wave)

 

Noen smarte hoder her inne som har tips?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke lager en brannfelle

Selvsagt.
Det blir brannstige ut vindu.
Det er litt derfor jeg tenker "vinsj med vire".
Da kan luke lett åpnes på manuell måte om det må gjøres.
Det er heller ikke soverom. TV/PC/Hifi oppholdsrom.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trapp på trehytta(samt to luker i bunn med taustige ene side og trapp andre side).  
Tenkte å bygge en vindelbro der trapp er i dag med vinsj fra feks jula. Siden tredjemann er snart 5 og klarer å klatre opp lukene hadde det vært kjekt å fjerne trappa(irriterer meg at Natalya ikke får klipt inntil trappa, begynner å bli svært lat med å gjøre ting manuelt).
Gjerne meld opp hva du kommer til å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vinsj som er løsningen https://community.home-assistant.io/t/mqtt-device-that-senses-open-close-switch/116524

tenkte selv på noen slik som https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/elektriske-vinsjer-12-v/el-vinsj-007058/ og feks en Fibaro rollershutter, med bryter oppe og nede. Kanskje en kasse med motvekt slik at den ikke blir så tung å heve/senke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.