Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Simon 100 iO Universe Thermostat


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp flyttet inn i en nyoppusset leilighet med Simon 100 iO enheter (dimmere og termostater).

Bruker Home Assistant og Z-Stick Gen. 5.

 

Dimmerne fungerer utmerket. Kan slå de på og av, justere lysstyrken og ser også effektforbruket. Trykker jeg på dimmeren oppdateres HA med status.

 

Termostatene derimot... Termostatene har to sensorer, temperatur og luftfuktighet.

Luftfuktighet fungerer utmerket og jeg ser, real time, i HA at verdiene øker når jeg peser litt på termostaten. Jeg får også opp temperatur, men den oppdateres ikke i HA når temperaturen som vises på termostaten forandrer seg.

Jeg kan slå termostatene av og på, sette i feriemodus og i øko, men jeg kan ikke sette ønsket temperatur i HA.

 

Skal sies at jeg ikke har gjort noen forandringer i noen yaml-filer. Alt vedrørende Z-Wave har dukket opp av seg selv når nodene har blitt lagt til.

 

Er det noen som har erfaring med disse Simon-enhetene? Simon har god dokumentasjon på hvordan disse enhetene fungerer... det er bare det at jeg ikke skjønner all verdens av det. Har lagt ved dokumentasjon på termostaten, og på nest siste side står det en masse beskrevet. Noen som forstår?

 

Fortsatt god helg.

10000810-13x Termostato.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet fram til at disse termostatene ikke har støtte i OpenZWave... enda.

Det burde være mulig å endre på zwcfg, men jeg må innrømme at jeg ikke forstår mye av innholdet og hvordan det korrelaterer med beskrivelsen av z-wave konfigurasjonen i manualen til termostaten.

 

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse enhetene skal fungere finfint i Futurehome, men den norske distributøren sier at han også hadde problemer med å få rapportert aktuell temperatur.

 

Han skriver følgende:

Vedrørende rapport av temperatur, så opplevde jeg akkurat det samme som du beskriver, men ved å endre noen parameter, så løste jeg det:

Parameter 31, lengde 1, verdi 2 (da rapporterer den temperatur basert på tid)
Parameter 33, lengde 1, verdi 10-1000 (tid i sekunder mellom hver rapport, her brukte jeg 30sek)

 

Dette ser jeg også i brukermanualen som jeg la ved i første post... men jeg aner ikke hvor og hvordan jeg skal få lagt til dette. Antar jo at det er i zwcfg...

 

Noen som har vært borte i dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, exxon skrev:

Noen som har vært borte i dette?


Ikke jeg, men synes det er kult at du har vært borti en distributør som faktisk bryr seg med å svare og attpåtil svarer med noe mer enn bare svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er importøren av Simon S100 jeg har vært i kontakt med. Er fornøyd med responsen. :)
En annen ting jeg er fornøyd med at jeg har fått temperaturen til å oppdatere seg.

 

Det var rett og slett bare å legge til dette

<Value genre="config" index="31" instance="1" label="Automatic reports" max="3" min="0" size="1" type="byte" value="2">
</Value>
<Value genre="config" index="33" instance="1" label="Time difference" max="1000" min="10" type="short" value="10">
</Value>

under <CommandClass id="112"...>

 

Nå er det bare å få termostatene til å COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT korrekt også...

Bør vel så være mulig å lage en config til OpenZWave... noen som har gjort det?

Endret av exxon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mer eller mindre i boks også.

 

Index 1 setter temperatur i "manual mode". Index 11 setter temperatur i "auto mode".

<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="2" request_flags="2" innif="true" base="1" typeInterpretation="B">
  <Instance index="1" />
  <Value genre="user" index="1" instance="1" label="Heating" max="37" min="5" read_only="false" type="decimal" units="C" value="20" write_only="false"/>
  <Value genre="user" index="3" instance="1" label="Cooling" max="37" min="5" read_only="false" type="decimal" units="C" value="21" write_only="false"/>
  <Value genre="user" index="11" instance="1" label="Energy Heat" max="37" min="5" read_only="false" type="decimal" units="C" value="16" write_only="false"/>
</CommandClass>

Jeg har ikke funnet Index til "away/vacation mode" og har ikke dokumentasjon på dette. Hva er vanlig for å finne ut av dette? Prøv og feil?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stigvi skrev:

Den er ikke fast og ikke konfigurerbar, da? På mine termostater fra Nobø heter den "Frostsikring" og ligger der med en fast temperatur på 7 grader som ikke kan endres.

 

Det hadde jeg ikke tenkt på, men sjekket det nå og jeg kan justere temperaturen i "away" på selve termostaten.

Nå er ikke dette sånn kjempeviktig. Justering av temperatur blir styrt fra HA med termostaten i "manual mode"... men det er litt gøy å få det til også... :)

Endret av exxon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.