Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bil sensor i garasjen


Anbefalte innlegg

Mener jeg for lenge siden leste en tråd hvor noen hadde ordnet en måte å detektere om bilen sto i garasjen.

 

Etter å ha søkt og trålet frem og tilbake på forumet, så klarer jeg ikke å finne det.


Har jeg bare drømt, eller vet noen hvor jeg finner det igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette forumet ved jeg ikke, men jeg vet at DrZzs har laget en video der han lager en garasjeportåpner med en Sonoff SV (med ESPhome) som også har en ultrasonic sensor (US) som detekterer om bilen står i garasjen. US er veldig billige sensorer :) 

 

Han bruker Home Assistant, men vil tro man kan få en slik US til å funke i HomeSeer også.

 

Tror det er denne videoen: 

 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Jeg har en slik sensor (bare "brutt stråle" sensor) som jeg skal montere inn på den siste inngangen til en Smart Implant i garasjen. Venter egentlig mest på å ha en halv dag i fred... ;) 

Ja, det kan gå tid mellom anledningene... :) Er det optisk du har med reflekterende plate i andre enden? Hvilken type er det isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mathias skrev:

Ja, det kan gå tid mellom anledningene... :) Er det optisk du har med reflekterende plate i andre enden? Hvilken type er det isåfall?

Jeg har to, tenkte å teste begge. Den ene er en IR-brutt stråle, med en sender og mottaker, en på hver side. Den andre er en slik med reflekterende plate, ja.

Sensor 1: https://www.aliexpress.com/item/33000519067.html

Sensor 2: https://www.aliexpress.com/item/32814212097.html

 

Jeg har denne i garasjeporten: https://www.aliexpress.com/item/32880965387.html

... som lukker døra for meg når jeg har kjørt ut eller inn. Justert slik at det er 10 cm klaring foran fronten på bilen når den tilkoblede LED-stripa skrur seg av (når man rygger inn). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har denne i garasjeporten: https://www.aliexpress.com/item/32880965387.html

 

Denne ligner på det jeg tenkte på, så spørs om det var en post fra deg jeg har sett. :)

 

6 timer siden, Mathias skrev:

På dette forumet ved jeg ikke, men jeg vet at DrZzs har laget en video der han lager en garasjeportåpner med en Sonoff SV (med ESPhome) som også har en ultrasonic sensor (US) som detekterer om bilen står i garasjen. US er veldig billige sensorer :) 

 

Han bruker Home Assistant, men vil tro man kan få en slik US til å funke i HomeSeer også.

 

Tror det er denne videoen: 

 

Er vel kanskje noe slikt som passer best. Inntil jeg finner en måte å få bilen inn i HS3, så er det greit å få automatisert åpning og lukking av garasjeport.

Tror jeg bestiller meg en arduino og US sensor, så får det være mitt første arduino prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du sjekke ut Sonoff SV :) Den drivers av 5-12v, har et rele og tre gpio'er som man koble til sensorer på. Da kan man bruke denne ene billige brikken til å både åpne/lukke og i tillegg koble på sensorer. Jeg bruker Sonoff SV til mye gøy og jeg har aldri opplevd at den har feilet.

 

Jeg kjenner ikke til om man kan bruke EPShome i HomeSeer, men jeg har sluttet å bruke Arduino og bruker nå kun ESPhome på ESP8266 og ESP32-brikker. Alternatrivt kan man jo flashe den med Tasmota og evt kommunisere med MQTT.

 

Edit: Glemte å nevne at du trenger en usb to ttl serial adapter for å flashe Sonoff SV. Greit å vite i tilfelle du ikke har det :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mathias skrev:

eg kjenner ikke til om man kan bruke EPShome i HomeSeer

Esphome er definitivt enklest å bruke med Home Assistant, men en kan kjøre utviklingsmiljøet på en Linux maskin og en kan velge å la nodene bruke MQTT istedenfor integrasjonen med Home Assistant.

Og når de bruker MQTT så passer de med mye rart og Homeseer også.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stigvi said:

Esphome er definitivt enklest å bruke med Home Assistant, men en kan kjøre utviklingsmiljøet på en Linux maskin og en kan velge å la nodene bruke MQTT istedenfor integrasjonen med Home Assistant.

Og når de bruker MQTT så passer de med mye rart og Homeseer også.

OK. Takk for oppklaring. Greit å vite :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, jeg la vel noe ut fra Insta ang der.

 

Ser ut som om det er en ESPhome plugin til HS4.

Eksempel-screenshot fra en garasje... ;) 

 

Du måtte komme å introdusere enda en ting, som gjør at jeg har enda mer å lese på! :P
Er ikke bra å gå hjemme og slik som nå. Er alt for mange prosjekter som kommer på "to-do" lista..

Og når alle prosjektene inneholder ukjent terreng, så er det ikke så lett å få de bort fra den lista igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mathias skrev:

Da burde du sjekke ut Sonoff SV :) Den drivers av 5-12v, har et rele og tre gpio'er som man koble til sensorer på. Da kan man bruke denne ene billige brikken til å både åpne/lukke og i tillegg koble på sensorer. Jeg bruker Sonoff SV til mye gøy og jeg har aldri opplevd at den har feilet.

 

Jeg kjenner ikke til om man kan bruke EPShome i HomeSeer, men jeg har sluttet å bruke Arduino og bruker nå kun ESPhome på ESP8266 og ESP32-brikker. Alternatrivt kan man jo flashe den med Tasmota og evt kommunisere med MQTT.

 

Edit: Glemte å nevne at du trenger en usb to ttl serial adapter for å flashe Sonoff SV. Greit å vite i tilfelle du ikke har det :) 

 

Bestilte en slik her om dagen: https://www.ebay.com/itm/Hobby-Components-UK-USB-to-serial-port-adapter-FTDI-with-3-3V-and-5V-outputs/130923180691?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Det er vel til å flashe Sonoff SV?

Har ikke bestilt noe Sonoff SV ser jeg, så vet ikke hva jeg skal med den uten en Sonoff. 
Så jeg bestilte en nå, så får vi se hva jeg ender opp med.

 

Kjører ikke HS4 enda, men er vel kjekt og ha :)130923180691?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 20.56, Moskus skrev:

Ja, jeg la vel noe ut fra Insta ang der.

 

Ser ut som om det er en ESPhome plugin til HS4.

Eksempel-screenshot fra en garasje... ;) 

Tøft!

Har noen få sensorer i ESPHome på Hassio, så lettvindt istedet for å styre med ESPEasy el. 
liker Hassio men foretrekker regelmotoren i Homeseer til det meste, kjekt å få inn disse ESPHomesensorene uten så mye greier i HS4 etterhvert(har hamstra noen titalls D1 Mini, NodeMcu etc før 1. April)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 12.25, JohnMartin skrev:

Mener jeg for lenge siden leste en tråd hvor noen hadde ordnet en måte å detektere om bilen sto i garasjen.

 

Etter å ha søkt og trålet frem og tilbake på forumet, så klarer jeg ikke å finne det.


Har jeg bare drømt, eller vet noen hvor jeg finner det igjen? :)

Ordnet to Ultrasonic Sensorer med D1 mini for detektering av biler. Bare avstand ennå, ikke laget noen automasjoner. 
ESPHome

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, JohnMartin skrev:

via Smart implant?

Jepp. :) 

 

En til sensoren (og fremtidig bil-sensor) i døråpningen, og en til å åpne/lukke garasjen. Når det står noe i veien i garasjeporten tennes LED-stripa oppe til høyre, så man får en indikasjon om man er langt nok inne til at porten går uhindret igjen.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 18.43, Moskus skrev:

Jeg har to, tenkte å teste begge. Den ene er en IR-brutt stråle, med en sender og mottaker, en på hver side. Den andre er en slik med reflekterende plate, ja.

Sensor 1: https://www.aliexpress.com/item/33000519067.html

Sensor 2: https://www.aliexpress.com/item/32814212097.html

 

Jeg har denne i garasjeporten: https://www.aliexpress.com/item/32880965387.html

 

Hvorfor så mange? Er det dårlig kvalitet på den du bruker siden du vil teste de to andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Hvorfor så mange? Er det dårlig kvalitet på den du bruker siden du vil teste de to andre?

Nei, den jeg allerede har i garasjeporten (den nederste linken) fungerer utmerket.

 

Jeg er kun nysgjerrig, med andre ord. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.