Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny vaskemaskin


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny vaskemaskin, og da tenkte jeg på noe som kan integreres i homeseer.

Funksjoner jeg kunne ha tenkt meg er start av maskinen via homeseer, samt pause og varsel når den er ferdig. De 2 siste ikke så viktig.

Energimåling hadde også vært kjekt.

Ser der er noe som heter home connect, men vet ikke mye om det?

Hvilke maskiner annbefalere dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange alternativer akkurat nå, men Home Connect er nok sannsynligvis det beste (eneste?) alternativet du har. @Tor-Erik og jeg har begynt på en plugin, men har fått litt administrativ motbør, så det går litt sent.

 

Men du kan i det minste styre via IFTTT. Det gjør jeg med mine ovner og ventilator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det er ikke så mange alternativer akkurat nå, men Home Connect er nok sannsynligvis det beste (eneste?) alternativet du har. @Tor-Erik og jeg har begynt på en plugin, men har fått litt administrativ motbør, så det går litt sent.

 

Men du kan i det minste styre via IFTTT. Det gjør jeg med mine ovner og ventilator.

Leste litt om jobben dere holder på med istad. Var ganske dyre maskinene med homeconnect, kanskje jeg skal bare kjøpe en billigmaskin og mekke til noe selv for start via homeseer. Heller skaffe noe senere når utvalget blir bedre på slike ting.

Hva kan gjøres med en maskin med home connect via homeseer så langt? eller er det full stop pga motbør fra utviklerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Slabbedask skrev:

Hva kan gjøres med en maskin med home connect via homeseer så langt?

Pass. Jeg har ikke selv.

 

3 minutter siden, Slabbedask skrev:

Leste litt om jobben dere holder på med istad. Var ganske dyre maskinene med homeconnect, kanskje jeg skal bare kjøpe en billigmaskin og mekke til noe selv for start via homeseer. Heller skaffe noe senere når utvalget blir bedre på slike ting.

Har du egentlig bruk for "remote start" på en oppvaskmaskin, i så fall? Man må jo sette inn i maskinen og lukke før man starter den.

Home Connect er jo typisk forbeholdt de "dyrere" variantene...

 

Notifikasjon kan du få til med en enkel strømmålende pluginmodul. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Pass. Jeg har ikke selv.

 

Har du egentlig bruk for "remote start" på en oppvaskmaskin, i så fall? Man må jo sette inn i maskinen og lukke før man starter den.

Home Connect er jo typisk forbeholdt de "dyrere" variantene...

 

Notifikasjon kan du få til med en enkel strømmålende pluginmodul. :) 

Tenkte litt framover angående strømpriser tid på døgnet med mer,slik at den starter når prisen er lav, noe som kan bli aktuelt etter hvert. 

Men som sagt det er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Jeg har noen nye  fibaro wall pluger liggende. De er oppgitt til 2500w, men er litt skeptisk egentlig angående så høy effekt  :)  Hadde vært greit på varmtvannstank også, men vurderer kontaktorstyring istedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slabbedask skrev:

Tenkte litt framover angående strømpriser tid på døgnet med mer,slik at den starter når prisen er lav, noe som kan bli aktuelt etter hvert. 

Tja, ser nå at du skriver vaskemaskin, selv om jeg tenkte "oppvaskmaskin". Men det forandrer ikke mine standpunkt noe særlig.

 

Man skal jo ikke kjøre noen av delene med mindre man er hjemme og våken...

 

1 time siden, Slabbedask skrev:

Jeg har noen nye  fibaro wall pluger liggende.

Nei, huff. Bruk noe skikkelig, gjerne 16A!

 

1 time siden, Slabbedask skrev:

Hadde vært greit på varmtvannstank også, men vurderer kontaktorstyring istedet.

AeoTec Heavy Duty. :) 

Ingen stikkontakter på VVB!!!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Slabbedask said:

Tenkte litt framover angående strømpriser tid på døgnet med mer,slik at den starter når prisen er lav, noe som kan bli aktuelt etter hvert. 

Men som sagt det er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Jeg har noen nye  fibaro wall pluger liggende. De er oppgitt til 2500w, men er litt skeptisk egentlig angående så høy effekt  :)  Hadde vært greit på varmtvannstank også, men vurderer kontaktorstyring istedet.

 

 

Vaskemaskiner bruker ikke så mye strøm, jeg ser min Miele har brukt 487 kWh på 4 år (en person). Mulig det kan være smart å ikke sette den på samtidig som man lader elbilen og lager middag når det kommer nye nett-tariffer, men å ha den gående mitt på natten fordi det er 3 øre/kWh billigere blir bare tull (og ikke særlig happy naboer hvis man bor i leilighet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Moskus skrev:

 

Nei, huff. Bruk noe skikkelig, gjerne 16A!

 

AeoTec Heavy Duty. :) 

Ingen stikkontakter på VVB!!!

 

Av en eller annen grunn har jeg ikke sett disse AeoTec Heavy Duty før, har jo vært inne på siden deres mange ganger :D

Men da er det noen i bestilling, foretrekker disse på panelovner også.

Takker for info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Slabbedask said:

Tenkte litt framover angående strømpriser tid på døgnet med mer,slik at den starter når prisen er lav, noe som kan bli aktuelt etter hvert. 

Men som sagt det er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt. Jeg har noen nye  fibaro wall pluger liggende. De er oppgitt til 2500w, men er litt skeptisk egentlig angående så høy effekt  :)  Hadde vært greit på varmtvannstank også, men vurderer kontaktorstyring istedet.

 

Jeg byttet ut min Fibaro wall plug mot  ZMNHYD1 fra Qubino. Den tåler 15,2 A og burde holde

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/zwave-apparatstyring/bryter-zmnhyd1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

... og den fungerer fint i HS?

Den gikk greit inn og trigger de riktige eventene jeg har satt opp. Jeg får noen "fantom"-hendelser hvis vi ikke henter opp fra maskinen med en gang, men det tror jeg er på grunn av at jeg ikke har justert effekt for drift og tomgang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.