Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-TRM2fx ekstern NTC


Alpøy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg oppgraderte firmware på min Z-TRM2fx fra 2.6 til 3.6. Tidligere har jeg hatt den stående i power regulate (mao. uavhengig av temp.sensor så langt jeg har forstått). Denne modusen finnes ikke lenger i 3.6 fw'en (!) og jeg får ikke eksisterende NTC/temp sensor til å virke av ukjent årsak, den viser 30-40 grader når jeg bruker denne på et iskaldt gulv. Jeg har satt den til 10k for det er det vanlige men hvis jeg f.eks. setter den til å være en 20k NTC så blir bare temperaturen enda høyere og mer absurd. Jeg må bare anta at den ikke virker som den skal ? 

 

Blir ganske vanskelig å erstatte denne sensoren så jeg ser at jeg har kanskje 2 måter å løse dette på:

 

1. Bruk eksternromsensor som "luft" sensor men det innebærer at jeg må borre gjennom veggen og gjøre noen kreative grep jeg ikke var så veldig ivrig etter. 

Noe annet jeg har observert ved å bare koble til en ny NTC er at temperaturen blir rapportert som 0 i ny og ned, er det noen som har opplevd dette?  Jeg kan få 4-5 rapporteringer av rett temperatur så plutselig melder den 0 til neste oppdatering.

 

2. Styre den via software basert på en annen temperatur sensor i området, dvs. slå  av/på varmekabler basert på temperaturen i rommet. Liker ikke dette helt med tanke på at kablene kan i verste fall bli stående på konstant hvis kontroller/openhab av ukjent årsak ikke fungerer og jeg er bortreist f.eks.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:


Er det ikke bare å trekke den ut av røret?

 

Det var ikke så lett, det var såpass motstand at jeg tenkte at "noe" kom til å bli ødelagt og uansett ville jeg ikke klare å skyve inn en ny sensor hvis det var såpass moment som skulle til så jeg la det på is. Vil uansett sjekke alle muligheter før jeg river og sliter og evt. ødelegger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen har jo klart det før deg i og med at den er der den er

Eller: Har du drevet med snekkerarbeid i det siste? Kan noen ha satt en spiker i røret?

Du kan eventult sjekke med et ohm-meter mellom NTC motstanden sine ledninger og strategisk utvalgte spikrer.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret og sensor ble installert når gulvet ble lagt og støpt og før fliser etc. var på gulvet... om røret og sensor ligger i noen skarpe vinkler eller om er festet eller hva årsak er er vanskelig å si uten å rive det opp, forrige huseier var forøvrig en kreativ kar så hvem vet

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at alt snekkerarbeid (inkl gulvlister) skal være ferdig før en trekker ledninger. Jeg har jobbet som elektriker og spiker i røret var ganske normalt. Da avisolerte jeg 5cm på en en-leder og brettet lederene bakover langs ledningen, stappet den inn så langt den gikk og gjerne sammen med en trekkesnor. Og så var det å måle med ohm-meter.

Ledningen til sensoren er såpass glatt, stiv og tynn (vil jeg tro) at den burde være lett å få ut. Sitter den bom fast så ville jeg undersøkt om spiker var synderen.

Har du målt motstandsverdien på den, da? Det kan jo være termostaten som er ødelagt hvis du ser rar oppførsel med en annen motstand. Men det gikk ikke klart fram av posten din hva du hadde prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, stigvi skrev:

Det er en grunn til at alt snekkerarbeid (inkl gulvlister) skal være ferdig før en trekker ledninger

Nå om dagen legges vanligvis trekkerør med ferdig kabel.

 

 

32 minutter siden, Alpøy skrev:

Prøvde å dra ut den ¤%&&#¤"#% sensoren men den sitter bom fast! ?

Det er et problem med "kreative" tidligere huseiere :( 

Hadde tilsvarende problem i forrige bolig.

 

Har du en trekkesnor? Hvor langt ned kommer du før det stopper?

Det kan være mulig å få lurt ned en ny sensor i tillegg til den gamle langt nok ned, men da skal du ha litt flaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fant du ut av dette? Jeg har et lignende problem, og er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Har en HeatIt-termostat i et rom med gulvføler, men da elektriker skulle installere denne så skulle han bytte ut gulvføleren, og det endte med at den sto bom fast i røret. Kom seg hverken opp eller ned. Jeg satt så opp termostaten til å kun bruke den innebygde luftføleren, men denne virker ikke særlig bra. Det jeg opplever i Homey-appen min er at termostaten nesten alltid melder at den leser samme temperatur i rommet som det jeg har innstilt som ønsket temperatur. Senker jeg fra 23 grader til 17 grader så går det kort tid før termostaten melder at det er 17 grader i rommet, noe som ikke kan stemme. Det jeg generelt sett opplever er at det er varmere i dette rommet enn jeg ville forventet. Jeg sliter med å få ned temperaturen tilstrekkelig om natta uten å deaktivere termostaten helt.

 

De tingene jeg nå vurderer å gjøre er

a) Kjøpe ekstern romføler, i håp om at denne funker bedre

b) Bytte hele termostaten til et annet merke som forhåpentligvis klarer seg bedre uten gulvføler

c) Prøve å finne ut om det er noen som helst mulighet for å få romføleren operativ igjen, selv om elektriker sier det er problematisk.

 

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Marius skrev:

c) Prøve å finne ut om det er noen som helst mulighet for å få romføleren operativ igjen, selv om elektriker sier det er problematisk.

Regner med du mener "gulvføler" her, og det er iallfall der jeg hadde begynt.

 

Men har du prøvd med den installerte gulvføleren? Som sagt kan jo HeatIt bruke flere forskjellige typer gulvfølere, bare finn riktig motstand. :) 
(Er den ødelagt er det selvfølgelig verre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.