Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger brainstorming-hjelp! Detektere oppslått utendørs tørkestativ?


Anbefalte innlegg

OK, smarte folk! :)

Hvordan detekterer man at et tørkestativ er oppslått?

 

image.png

 

Det er jo selvfølgelig utendørs og det regner her i byen så løsningen trenger å være vanntett. Samtidig er det ikke strøm her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det altså an å foreslå en batteridrevet zigbee "dings"?

I så fall en helt vanlig Aqara dørsensor inne i et PET-rør med helt vanlig bruskork på. Jeg driver med geocaching og PET-rør er vanntett helt til en mus gnager hull i korken. Det problemet slipper du.

Magneten trenger ikke være vanntett.


Edit: Standard PET-rør som en lager 0,5l brusflasker av er kanskje litt tynne, men de finnes i litt større varianter også

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, stigvi skrev:

Går det altså an å foreslå en batteridrevet zigbee "dings"?

Ja, selvfølgelig! :)

 

21 minutter siden, stigvi skrev:

I så fall en helt vanlig Aqara dørsensor inne i et PET-rør med helt vanlig bruskork på. Jeg driver med geocaching og PET-rør er vanntett helt til en mus gnager hull i korken. Det problemet slipper du.

https://www.aqara.com/us/door_and_window_sensor.html Er det plass til den? 

Dette er et PET-rør? https://www.gfh.no/geosport/?ec_store=pet-ror-med-kork-xxl

 

22 minutter siden, stigvi skrev:

Edit: Standard PET-rør som en lager 0,5l brusflasker av er kanskje litt tynne, men de finnes i litt større varianter også

Noen forslag til hvor man kjøper sånt?

 

 

Takk @stigvi og @Byelektrikeren. Jeg skal se hva jeg har liggende av magnetsensorer før jeg evt. bestiller en ny.

 

Vil ikke en magnet ruste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Noen forslag til hvor man kjøper sånt?


Der du linket til eller ebay
Målte diagonalt over en sensor jeg har og ser du må ha 25mm indre diameter for at en slik skal gli nedi. Det blir akkurat litt for mye for et PET-rør til 0,5l brusflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stigvi skrev:

Målte diagonalt over en sensor jeg har og ser du må ha 25mm indre diameter for at en slik skal gli nedi. Det blir akkurat litt for mye for et PET-rør til 0,5l brusflasker.

Takk for oppmåling! :) 

 

Men det burde jo gå fint med en litt større sensor og bare montere den opp ned? Den skal jo være litt opp av bakken, så jeg tviler på at vann renner inn. Kan evt. prøve meg med en ekstra pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ferdig! :D

 

Vanntett mikrobryter mot en (muligens litt for gammel) 433Mhz sender på batteri.

image.png

 

 

Men jeg lurer på om den gamle senderen min ikke er helt 100%.

@stigvi, du snakket om at det var mulig å lodde på en bryter på noen Aqara-magnetkontakter? Eller husker jeg feil? Var det en bestemt type det gikk på eller gjelder det alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Men jeg lurer på om den gamle senderen min ikke er helt 100%.

@stigvi, du snakket om at det var mulig å lodde på en bryter på noen Aqara-magnetkontakter? Eller husker jeg feil? Var det en bestemt type det gikk på eller gjelder det alle?

Jeg har brukt modifiserte xiaomi aquara zigbee-dørsensorer som f.eks. dørklokkesender. Jeg åpnet den forsiktig, klippet vekk reed-releet og loddet på ledninger som jeg koblet til ringeapparatknappen. Enkelt som bare det. Og billig.

Har også puttet en slik inni en utenpåmontert veggbryter i garasjen. Bryteren styrte før bare en lyspære. Nå styrer den mye mer. Og mye billigere enn zwave-saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.8d56a6ff5afa4331b534d1287899f2b5.png

https://www.aliexpress.com/item/4001345495957.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.444a7d8b0jOYX2&algo_pvid=f6e64556-2e06-4400-b612-88f1f68670a3&algo_expid=f6e64556-2e06-4400-b612-88f1f68670a3-5&btsid=0ab6f82c15989652853511470e551b&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

For øvrig så vil en xiaomi aquara løse hele tørkestativproblemet, vil jeg tro, såfremt hylsen utenpå røret stanser sånn ca. på samme sted hver gang du slipper den ned.

Hovedenheten festes til stangen og magneten til den sorte hylsa, med gaffa eller noe svart/kosmetisk. Eller omvendt. Magneten er innkapslet i plast, så i Trondheim vil det være god nok rustbeskyttelse. Vestlandet, derimot, kan være en annen sak...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helgemor skrev:

For øvrig så vil en xiaomi aquara løse hele tørkestativproblemet, vil jeg tro, såfremt hylsen utenpå røret stanser sånn ca. på samme sted hver gang du slipper den ned.

Ja, dette er Stavanger. Alt må være IP67 ellers lever det ikke mer enn 2-3 dager...'

Magnetsensor fungerer, men det er litt mer kronglete enn en bryter. Bryteren tolererer mer slinger enn en magnetbryter.

 

Men takk for tipset, jeg har noen slike på vei. Men posten er treig i verden for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Ja, sånt er det jeg vil vite. :)

Kan man gjøre det med alle Aqara-dørsensorer?

Koblet bort ringerklokka å satte denne påplass da nyfødt å hund i samme hus ikke var en bra kombinasjon.

IMG_20200508_140618.jpg

IMG_20200508_135329.jpg

IMG_20200508_135348.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Ja, sånt er det jeg vil vite. :)

Kan man gjøre det med alle Aqara-dørsensorer?

Det vil jeg tro. Men uanz bør du gå for den nye modellen som NetOnNet og Kjell&co på Kvadrat har. De støtter visstnok ZigBee 3. De eldre modellene som er sirkelformet på kortendene er mer lunefulle og disse kan du fort ende opp med hvis den kjøpes av like lunefulle kinesere.

 

Ps. Bildene over viser den nye modellen som er firkantet med avrundet hjørner.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.