Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelig temperaturgiver til z-wave


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å bytte fra Tellstick.net til Znet, og ønsker noen rimelige temperatursensorer til styring av panelovner. Jeg har noen 433 MHz-sensorer som jeg forstår fremdeles vil kunne fungerer, men de er egentlig litt upålitelige (og lite fine å se på).

 

Jeg har funnet denne, men det står at de bare fungerer mot Fibaro termostater til radiatorer etter det jeg forstår.

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-sensorer/smarte-temperatursensor/fibaro-z-wave-sensor-for-termostat-p50999

 

Noen som likevel har fått det til å fungere? (tanken er at hvis den gir en temperatur som kan leses i Telldus Live, så bør den kunne brukes likevel)

 

Eller andre forslag til rimelige sensorer? (vet det finnes mange fine multisensorer til rundt 500 kr, men trenger jo noen av dem, og da blir det dyrt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutes ago, stigvi said:

Skal du ha noe billig så må du kanskje se etter noe annet enn for zwave. Aqara sine hos Kjell&co og som Tibber selger enda rimeligere.

Aquara er vel Zigbee? Telldus Znet har vel kun Zwave?

 

 

Jeg stilte nesten samme spørsmål her for litt siden og etter en del tilbakemeldinger så endte jeg opp med at Telldus-termometerne jeg hadde fra før fungerer best for meg.

 

Hva er grunnen til at du skal bytte fra Tellstick til Znet? Hvis årsaken er at du ønsker Zwave så kan det være greit å vurdere et mer universelt som feks Home Assistant, HomeSeer? Da kan du fortsatt bruke Tellstick'en din, men styre den fra et system som gir deg et hav av muligheter og omtrent styre alle tenkelige systemer, eksempelvis Philips Hue og Ikea Trådløs, zwave, zigbee osv osv. Terskelen for å komme i gang er selvfølgelig noe høyere, men her inne finnes det veldig mange flinke folk som kan svare på det meste :) 

 

Jeg kjører Home Assistant og har en god del av Telldus sine termometer rundt omkring i huset koblet til en TellStick Znet v2 enkelt og greit fordi de er billig og har vist seg veldig stabile , og at man kan kjøpe den nesten overalt. Home Assistant kobler seg direkte inn i API'et på Znet som betyr at man ikke trenger å ha noe i skyen. De fungerer fint hos meg og jeg tviler på at man kan finne noe som er særlig rimeligere med mindre man lager dem selv av billigkomponenter. I tillegg benytter jeg Aeotech Multisensor 6 zwave i noen rom. Fikk denne anbefalt her på forumet og har kjøpt dem med Tibber-bonuser. Koster vel i overkant av 500 kr så det blir fort dyrt å bytte ut til kun slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 11.59, Mathias skrev:

Hva er grunnen til at du skal bytte fra Tellstick til Znet? Hvis årsaken er at du ønsker Zwave så kan det være greit å vurdere et mer universelt som feks Home Assistant, HomeSeer?

 

Det er egentlig to grunner, det ene er at jeg savner toveiskommunikasjon (det hender jo at kommunikasjonen feiler, og da oppdager man det ikke før man merker at det er forsatt er kaldt...) og det andre er at jeg ønsker å installere Heatit termostat for varmekabler (som jeg spør litt om her). Så kjenner jeg to Tellus live godt fra før, og znet er rimelig i innkjøp.

 

Men når det er sagt så har jeg mye Philips Hue i huset også, så kanskje jeg skal lese meg litt opp på Home Assistant og HomeSeer - takk for tips!

 

Hvis jeg også får knyttet opp varmepumpa hadde det vært suverent (bruker en tredje app her - Air Patrol (sms), men tenkte egentlig på Sensibo sky for dette fremover). Har forøvrig Tibber.

Endret av steinardo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av z-waveenhetene fra Fibaro har innebygd temperatursensorer. Bevegelsesensoren, lekkasjesensoren og røykvarsleren har ihvertfall dette.

Jeg har også kjøpt masse billige 433 MHz temperatursensorer fra Kjell&Co som jeg bruker med Telldus, men jeg må innrømme at favoritten er z-wave røykvarsleren fra Fibaro. 

Kjøper argumentet om at dette blir dyrt å installere på hvert rom (ca 500 kr), men ville ihvertfall ha vurdert den på enkelte av rommene, siden du da får to fluer i en smekk.

I tillegg er jo dette tidenes lekreste røykvarsler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.