Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro single switch 2 v3.3


Anbefalte innlegg

Har lagt til en fibaro single switch 2 med firmware 3.3 som jeg tror er siste versjon.

Lurer da litt på associations og endpoints.

Slik ser det ut etter jeg har lagt til bryteren, har ikke gjort noe med associations eller endpoint.

Ser dette riktig ut?

Har også noen fibaro double switche 2 liggende, skal asociations og endpoints være lik som på fibaro single switch?

 

Jeg skjønner litt av associations, men dette med endpoint er jeg helt blank :) Leste på homeseerskolen at endpoint ble fjernet på en fibaro dimmer.  En annen post skulle de være der på en Heatit varmekabelbryter :)

 

 

image.thumb.png.2cc4e6658543c3c11fedfdd38522b95d.png

 

image.thumb.png.310fa0af86625240b0013f81b824b00e.png

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2020 den 11.53, Moskus skrev:

Ja. 

 

Jeg har bare Group 1 -> HS Endpoint 1 og alt fungerer som det skal.

Det ser ut til å virke til meg også, bare en ting jeg stusser på.

I bildet av mine devicer i posten ovenfor lyser "light 1" gul hele tiden. Er det riktig?

Det er "switch" som blir gul når lys er på, og grå når lys er av. og det virker både fra styring via Homeseer og manuelt på bryteren.

Jeg har parameter 20 satt til "0"  momentary switch da jeg har impulsfjær i bryteren.

Skulle tro det var "light" som vekslet mellom gul og grå, samt switch bare når impullsbryteren er inne.

Jeg har bare Group 1  HS Endpoint slik som deg.

 

I samme slenngen lurer jeg litt på noe om Heatit Z-Dim også.

Hvis dimmeren er avslått, og jeg tar sikringen så det blir strømløst. Når jeg slår på strømmen igjen så slår dimmeren på seg selv automatisk.

På fibaro switch er det ikke slik, de har også et parameter for å bytte.

Jeg finner ikke noe liknende for Z-DIM bortsett fra det her under. Men dette parameteret blir ikke til hjelp slik jeg forstår. vil jo ha samme verdi som før power loss, dvs av mangler.

image.png.c26dc64db674589267a6d3d529571bcd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Slabbedask skrev:

Det er "switch" som blir gul når lys er på, og grå når lys er av. og det virker både fra styring via Homeseer og manuelt på bryteren.

Det er bra. :) 

 

9 timer siden, Slabbedask skrev:

Skulle tro det var "light" som vekslet mellom gul og grå, samt switch bare når impullsbryteren er inne.

Jeg har aldri sett "light" før. ? 

Det hender at en Switch også får "Multilevel Switch", men jeg har aldri sett "Light"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Det hender at en Switch også får "Multilevel Switch", men jeg har aldri sett "Light"...


Min Fibaro Dimmer 2 fikk også «light 1/2» i stedet for «switch multilevel 1/2» etter exclude/include. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Min Fibaro Dimmer 2 fikk også «light 1/2» i stedet for «switch multilevel 1/2» etter exclude/include. 

OK, så nok en exclude/include på ny da? Eller var det tilstrekkelig med en Rescan?

 

Nå har jo ikke @Slabbedask bruk for dem på en Switch, de kan sannsynligvis slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, ZoRaC said:


Min Fibaro Dimmer 2 fikk også «light 1/2» i stedet for «switch multilevel 1/2» etter exclude/include. 

Når jeg har lagt til Dimmer 2 i senere tid så har jeg også fått «light» i stede for «switch multilevel». Har antatt at det er Homeseer som har gjort endringer (forbedringer) i Z-wave plugin’en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Slabbedask skrev:

Da er det verre med Heatit Z-DIm, må jo ta en runde og slå av lys omkring etter et strømbrudd. Ikke så ofte det skjer da, så det lar seg løse :D

Tror du må gi litt flere detaljer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

Tror du må gi litt flere detaljer her...

Hvis lyset er av, og av en grunn det kommer er strømbrudd. Når strømmen kommer tilbake slår dimmeren seg automatisk på.

Hadde vert gunstig at den hadde beholdt samme verdi som før strømbruddet.

 

Skrev dette på mitt første innlegg.

I samme slenngen lurer jeg litt på noe om Heatit Z-Dim også.

Hvis dimmeren er avslått, og jeg tar sikringen så det blir strømløst. Når jeg slår på strømmen igjen så slår dimmeren på seg selv automatisk.

På fibaro switch er det ikke slik, de har også et parameter for å bytte.

Jeg finner ikke noe liknende for Z-DIM bortsett fra det her under. Men dette parameteret blir ikke til hjelp slik jeg forstår. vil jo ha samme verdi som før power loss, dvs av mangler.

image.png.c26dc64db674589267a6d3d529571bcd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Slabbedask skrev:

Når strømmen kommer tilbake slår dimmeren seg automatisk på.

Hadde vert gunstig at den hadde beholdt samme verdi som før strømbruddet.

Dette må jo være en glipp fra HeatIt. Hvis strømmen går og kommer tilbake vil man jo normalt ikke at lyset bare skal slå seg på.

 

Hør med dem, det burde jo være mulig å legge til med en firmware-oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Dette må jo være en glipp fra HeatIt. Hvis strømmen går og kommer tilbake vil man jo normalt ikke at lyset bare skal slå seg på.


Tja, mange produkter er merkelig nok slik. Se f.eks alle Ikea Trådfri-pærene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Tja, mange produkter er merkelig nok slik. Se f.eks alle Ikea Trådfri-pærene...

Lyspærer er noe annet. Der er det jo slik fordi hvis noen gjør den smarte lyspæren til en dum lyspære ved å skru av den fysiske bryteren, så skal man få lys når man skrur den på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Lyspærer er noe annet. Der er det jo slik fordi hvis noen gjør den smarte lyspæren til en dum lyspære ved å skru av den fysiske bryteren, så skal man få lys når man skrur den på igjen.


Så du mener Philips Hue har valgt et dårlig design da? For de defaulter til samme som når strømmen gikk (men det er en setting man kan endre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Dette må jo være en glipp fra HeatIt. Hvis strømmen går og kommer tilbake vil man jo normalt ikke at lyset bare skal slå seg på.

 

Hør med dem, det burde jo være mulig å legge til med en firmware-oppdatering.

Glemte å nevne at dimmeren ikke har noe events lagt inn. Bare lagt til i homeseer.

Men det skal vel ikke ha noen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar idag fra Heatit angående Z-dim. Software har vel sikkert ikke vert endret siden den fortsatt er  1.0 så vidt jeg vet.

De skal nå se på saken, så kanskje. 

 

Hi,

With todays firmware this is not possible. 

Thank you for the feedback, we will look into it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.