Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-TRM3: Target temperature, får ikke satt


Anbefalte innlegg

Hei. Vil gjerne dele min erfaring med denne termostaten. Jeg kjører Home Assistant på en Raspberry Pi 3 og med en Aeotec z-stick gen 5. Ettersom jeg er nybegynner på Home Assistant, kjører jeg den "integrerte" zwave funksjonen, og har vegret meg for å begynne med den med mqtt og greier. 

Oppdaget etter installasjon av termostaten at jeg hadde den kjente feilen ved at jeg ikke kunne sette "set point" temperaturen fra Home Assistant. Etter å ha lest denne tråden kontaktet jeg HeatIt support og fikk tilsendt firmware oppdateringen. Kjørte den, uten at det hjalp. Ved reboot av termostaten (sikring av/på) så jeg det sto 4.2 i displayet).

 

Leste så litt om denne zwave config xml og fant denne filen oppdatert august https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/thermofloor/heatit058.xml.

 

I kveld fant jeg ut at jeg skulle prøve. Stoppet Z-wave nettverket i HA, redigerte xml fila og inne i <commandclass id="67" elementet under den noden som var termostaten la jeg inn innholdet fra tilsvarende element i fila over, slik at det ble:

 

            <CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="3" request_flags="1" innif="true" base="1" typeInterpretation="B">
                <Instance index="1"/>
                <Value genre="user" index="1" instance="1" label="Heating setpoint" max="0" min="0" units="C" read_only="false" type="decimal" value="21.0" write_only="false"/>
                <Compatibility>
                    <Base>0</Base>
                    <CreateVars>true</CreateVars>
                </Compatibility>
            </CommandClass>
 

 

Lagret fila, startet zwave nettverket fra HA, og voila! Nå kan jeg endre/sette temperaturen til termostaten fra Home Assistant!

 

Håper dette hjelper noen som har kjøpt HeatIt Z-TRM3, bruker standard z-wave integrasjonen i HA, og ikke fått dette til å virke, men ikke er helt klare for å gå på med den nye beta z-wave integrasjonen på mqtt.

 

PS. Disclaimer - aner ikke om det er noen bieffekter ved å redigere xml filen som dette. Hva skjer f.eks. når termostaten en gang i fremtiden blir korrekt gjenkjent av HA? Blir min xml oppdatert med en mer offisiell variant da?

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2020 den 0.08, Hallvard Westman skrev:

..ser ut som det måtte legges til støtte i zwave2mqtt. Funket bra når jeg la det inn som "custom component".
https://github.com/OpenZWave/Zwave2Mqtt/pull/844

 

Ja, fikk den opp som en "climate"-component. Det skal sies at jeg la over "setpoint" FW til termostaten (OTA) mens jeg forsøkte med innebygget ZWave og fjernet ikke denne før jeg gikk over til ozw - men måtte ikke gjøre endringer i xlm.

 

Migreringen til ozw gikk overraskende greit

  • stoppet innebygget ZWave nettverk
  • tok backup av konfigurasjon
  • hentet ut "network key" fra ./storage/core.config
  • stoppet Home Assistant
  • fjernet zwave: /usb/... fra configuration.yaml
  • installerte docker med ozwdaemon
  • startet HA og la til OpenZWave
  • resten gikk av seg selv...

Batterikomponenter måtte jeg "vekke" for å fullføre migreringen.

For å få Danalock oppdatert i ozw måtte jeg kjøre "Heal node" fra OZW GUI. (låsen ble kopiert over og viste status, men fikk ikke kjørt kommandoer).

 

Har ikke og trengte ikke ZWave2MQTT.

Endret av Bjørn Idar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 hours ago, Mekke123 said:

Noen her som har problemer med at termostatene går offline etter noen uker, sliter med dette i ST.

 

Ja, jeg sliter med dette, men har ikke hatt tid til å feilsøke eller sende spørsmål til Thermo-Floor.

 

De går offline etter litt tid, men virker igjen etter at jeg tar sikringen.

 

Frykter at dette er et tredje problem med Z-TRM3 som jeg først har blitt oppmerksom på etter at de andre to er løst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstrikset er jo ikke noe triks, starter jo bare termostaten på nytt så går det noen dager/uker så er det offline igjen. Jeg bruker ST men veldig greit å få konstatert at det er termostaten og ikke hubên det er noe galt med. Har hatt mye kontakt med kundeservice på HEATIT men de nekter på at noe er galt og skylder på z wave nettverket. Er veldig mange med samme problem men HEATIT sier de aldri har hørt om problemet.

 

En termostat beregnet for smarthus som går offline er jo null verdt.

 

Endret av Mekke123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på dette forumet som har kunnskap nok til å finne ut hvorfor Heatit TRM 3 går offline etter en stund? 
 

Bruker selv ST har tenkt å ekskludere termostatene fra hub, ta en repair av z wave nettverket for så å inkludere de i nettverket igjen. Tror selv dette vil gjøre at det blir mindre trafikk gjennom termostatene. Samtidig som termostatene stort sett da snakker direkte med hub håper dette skal hjelpe.

Endret av Mekke123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm merkelig, virker som dette er et felles problem på tvers av mange hubèr/systemer samtidig som de virker for noen. Må jo være en grunn til at de oppfører seg slik, ingen som har fått offline termostater til å fungere med samme hub etter å ha gjort noen forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål angående heatit termostat. Vurdere å kjøpe en nå på tilbud hos elektroimportøren og bytte ut den som er på badet. Har nå en microtemp på badet, og går ut i fra at den har gulvføler (fra 2017). Kan en bruke den samme gulvføleren fra microtemp på heatit?

 

Og hvordan fungerer disse ut fra boksen med HA?

Endret av solosuper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, solosuper skrev:

Kan en bruke den samme gulvføleren fra microtemp på heatit?

Det er stor sannsynlighet for det, men vanskelig å garantere. Du kan justere motstanden på HeatIt-termostaten slik at den passer med den monterte føleren.

 

Men det kan være den ikke passer. Da må den byttes ut. I teorien skal det bare være å trekke opp gulvføleren og sette den nye ned, men det hender at følerne blir støpt fast. Det er alltid kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva er egentlig konklusjonen her?

Jeg fikk satt inn en Heatit TRM3 nå, men får ikke stilt inn noe i Home Assistant

Jeg bruker hassio med Aeotec z-stick gen 5 og OpenZWave (siste versjon er 0.9.0)

Setpoint får jeg ikke stilt, men det ser ikke ut som jeg får stilt noe annet heller, som f.eks å bytte fra kun romsensor til rom+gulvsensor.

Versjonen sier v4.0

Holder det med OTA-oppgraderingen eller må det bestilles kabel osv for å få den opp på 4.2?

Kan jeg bruke den Aoetec-sticken i en PC og følge instruksjonene som er postet i denne tråden?

 

Var det ikke slik at de mangler noe støtte i OpenZwave også? Det er mange måndeder siden denne tråden startet. Noe fremdrift der? Min forståelse er at den innebygde Zwave-integrasjonen i HA vil forsvinne til fordel for OpenZWave-integrasjonen som ligger der.

 

Jeg kjøpte faktisk 4 stk av denne termostaten.. kjenner litt kalde føtter nå.

 

Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.