Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-TRM3: Target temperature, får ikke satt


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som tidligere postet oppdatert min ene TRM-3 med custom OTA firmware update. Jeg bruker fortsatt "Beta" OZW addon'en, men tenkte kanskje å oppgradere til zwave-js. Er det noen som har prøvd zwave-js sammen med denne OTA FW upgrade'en eller noen som vet om jeg da må tilbakestille fw til original?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker zwavejs2mqtt, men jeg bruker ikke mqtt discovery. Dette er ikke nødvendig selv om det står at mqtt brukes. Se her:

Se FAQ - "WHAT’S THE BENEFIT OF USING Z-WAVE JS TO MQTT OVER THE OFFICIAL ADD-ON?" her: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/#can-i-run-z-wave-js-to-mqtt-only-for-the-control-panel-and-nothing-else

image.png.e030ed8c9bc679084815682c85ec799c.png

 

 Z-TRM3 opprettes likevel. Du bruker kontrollpanelet til zwavejs2mqtt og velger inclusion

image.png.e93dbae40488a1b0729df3727900f009.png

 

Termostaten kommer slik opp i kontrollpanelet. Her kan du også endre configurasjon hvis du ønsker.

 

image.png.2cf3ae99bf8400ddc6488004cac147eb.png

 

Med den nye oppdateringen skal nå zwavejs velge riktig temperaturføler (gulv eller luft sensor).

 

image.png.8805ccf72ce144b07e69e8049d6a9a47.png

Endret av haraldov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, haraldov said:

Termostaten kommer slik opp i kontrollpanelet. Her kan du også endre configurasjon hvis du ønsker.

 

image.png.2cf3ae99bf8400ddc6488004cac147eb.png

 

Med den nye oppdateringen skal nå zwavejs velge riktig temperaturføler (gulv eller luft sensor).

 

Takk for svar @haraldov

 

Nettopp begynt å teste Z-TRM3 med wavejs2mqtt 4.5.1 og zwave-js 7.7.1 på en RPi4. HA 2021.6.0 kjører på en annen maskin via mqtt/mqtt discovery. Kan editere hass device discovery koden manuelt til å peke på riktig temp sensor, men tror ikke det ligger noen logikk inne for å håndtere dette automatisk. Usikker på hvordan dette fungerer når det fungerer som det skal... tilpasser termostaten seg automatisk hvis man eksempelvis bytter fra internal til floor temp sensor?

 

Kommer kanskje med zwave-js 7.7.2?

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å oppdaterte til HA 2021.6.1 da det var en fiks for no value error: https://github.com/home-assistant/core/pull/51392

 

Har du prøvd å gjøre et re-interview av noden?

image.png.237ce81083c3e37604c6a3940b400192.png

Slik ser mine z-trm3 temperatursensorer for varmekabel gang. Den første er den interne temperaturføleren og den siste er temperatur på gulvføler (mode F) jeg også kan se på z-trm3 displayet. Litt høy da set-temperaturen er satt til 19 grader.

 

image.thumb.png.81fe928d6cc02c22ce4d395513011e35.png

 

Men jeg ser at andre har hatt problemer med å få oppdatert entitetene.

https://github.com/home-assistant/core/issues/45932

 

image.thumb.png.a153063c3a72d7eaa77ed928ef514e02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, haraldov said:

Start med å oppdaterte til HA 2021.6.1 da det var en fiks for no value error: https://github.com/home-assistant/core/pull/51392

 

Har du prøvd å gjøre et re-interview av noden?

 

Oppdatert til core 2021.6.2

 

Status for meg med  zwavejs2mqtt 4.5.1 og zwave-js 7.7.1:

 

1. zwavejs2mqtt setter opp Z-TRM3 nesten helt korrekt. Alle endpoints er tilgjenglig over MQTT. Men det ser ut som den settes opp med singel channel assosiasjon til kontroller... Det er ok i mitt setup, men kanskje en utfordring for de som ønsker å styre en z-water eller liknende direkte.

 

2. Dersom jeg oppretter en mqtt climate HVAC entity manuelt i HA fungerer alt. Velger da også korrekt temperatur sensor manuelt.

 

3. Dersom jeg oppretter en mqtt climete HVAC entity automatisk via MQTT discovery fungerer alt dersom jeg benytter intern temperatur sensor (default) eller dersom jeg manuelt i zwavejs2mqtt editer "HASS device json" som brukes i MQTT discovery til å peke på korrekt sensor.

 

4. Det som ikke evt. fungerer helt ennå er at zwavejs2mqtt automatisk velger korrekt sensor i discovery koden dersom annen sensor enn intern default benyttes. Hjelper ikke med re-interview eller å fjerne enheten og inkludere den på nytt. 


Ser zwave-js 7.7.2 kom i kveld, men ser ingen endringer på heat-it produktene ut fra kildekoden der. Kanskje det er zwavejs2mqtt som må oppdateres til å lage korrekt hass kode basert på hvilken sensor som brukes, og at fiksen som har kommet kun hjelper når HA kjører på samme maskin og HA oppretter enheten selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noen endring i Debug Info json filen når du endrer Sensor mode fra 

image.png.9f4b9439fb1a4e802b94d121b2c90b95.png

image.png.4a9fbda78ecc0be0c4bfa90e3ea65fd5.png

 

Hos meg endres "newValue": fra 0 til 1, noe som er riktig da jeg bytter fra gulvtemperatur til intern rom temperaturføler.

 "states": [
        {
          "text": "F-mode, floor sensor mode",
          "value": 0
        },
        {
          "text": "A-mode, internal room sensor mode",
          "value": 1
        },
        {
          "text": "AF-mode, internal sensor and floor sensor mode",
          "value": 2
        },
        {
          "text": "A2-mode, external room sensor mode",
          "value": 3
        },
        {
          "text": "A2F-mode, external sensor with floor limitation",
          "value": 4
        }
      ],
      "value": 1,
      "lastUpdate": 1623057431820,
      "newValue": 1,
      "toUpdate": false
    },

 

Current temperatur endres også fra gulvtemperatur til romtemperatur.

image.png.3b30be61eeccdfca55394d3bc29008c2.png

 

image.png.3cd8cfe81eee0cf46b98087e5e42de53.png

 

Har du fem "states" i Debug Info json filen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte til zwavejs2mqtt 5.0.1, zwave-js 7.7.3 og HA core 2021.6.4 i dag:

 

Og nå virker det!

 

1. Temperatur som vises på climate termostat justeres dynamisk til den sensor som er satt i parameter 2. Endres sensor mode så endres også hvilken temperatur som vises automatisk. Artig.

 

2. Multichannel assosiasjoner har også begynt å virke - så nå bør det gå bra å styre z-water o.l.

 

En liten snag når det gjelder automatikken rundt valg av temperatursensor: Det er implementert slik at internal sensor alltid settes til sensor som er i bruk. Hvis man bruker gulvsensor så er dermed ikke internal sensor like lett å få tak i lenger.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hi all,

 

I would like to inform you all that for me the OTA firmware upgrade with the setpoint_workaround.zip file was the solution.

[Therm3_slave_enhanced_232_OTA_ZW050x_EU_SETPOINT_MOD_UNOFFICIAL.otz]

 

After reading this whole thread and serveral threads on github, I decided to give it a go.

I have a Z-TRM3 thermostat with firmware 4.0 installed and due to the 2-byte requirement in the Setpoint function I was not able to set the setpoint below 26.5 degrees. This unofficial firmware made it possible.

It was not even necessary to exclude and include the thermostat into my network.

 

All I did was:

- Shutdown the RPi and put the Aeon Z-Wave stick into the laptop

- Start Z-Wave PC controller v5.30 and find the right COM port to connect to the Z-Wave stick

- Run the firmware upgrade

- Put the Z-Wave stick back into the RPi and restart Domoticz again.

 

Thanks for all your investigations and for providing a working solution!

 

Best regards,

Steven Groot

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hi,

 

I'd the same problem and found after long searching the Unoffical firmware which solved the problem.

Only thing is that the firmware of the device was 4.3 and the Unoffical firmware is 4.2, so i downgraded.

 

Does anybody know if there is a 4.3 version of the Unoffical firmware available ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.