Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-TRM3: Target temperature, får ikke satt


Anbefalte innlegg

On 04/07/2020 at 21:47, DeVille said:

Har det vært noe utvikling her siden sist?

 

Ikke fra min side eller noe sted jeg har lest. Jeg tenkte jeg skulle bruke litt tid i ferien som straks kommer på å prøvde den nye openzwave komponenten i HA. Locks og covers skal være implementert så det er bare å kaste seg i det...

 

Noen andre som er på 1.6 og har prøvd en config? Evt. noen som har lyst til å laste opp en config til https://github.com/OpenZWave/open-zwave/tree/master/config/thermofloor

 

-M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde configen din, og får ikke endret setpunktet fra UI, men setter man verdien direkte fra node configuration endres setpunktet på termostaten. Men! termostaten oppfatter det ikke(selv om det endres i displayet), og man er nødt til å endre på skjermen opp/ned 0,5 gr for at varmen skal slås på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er mye til hjelp, men poster i håp om at det gir noen ledetråder til noen som kan mer enn meg....

 

Jeg har nettopp kjøpt en Heatit Z-TRM3 (FW 4.0) og lagt den til i Fibaro HC2 (FW 4.600). Fra HC2 kan jeg bare sette setpoint fra UI i noen kort perioder. Dette er perioden fra jeg har justert setpoint med knappene fysisk på termostaten, og ca. 1 minutt fremover i tid. Deretter virker det som nye setpoints blir registert, men ikke effektuert.

 

Justerer jeg så setpoint fysisk med knappene virker alt som det skal igjen - og jeg kan justere fra UI igjen, men kun i ca. 1 minutt...

 

Tar forbehold om at jeg kan ha gjort noe feil. Er nybegynner og Z-TRM3 har ingen "template" i HC2 ennå. Jeg tenkte den var ganske lik Z-TRM2fx -- justerte derfor termostaten til å kun ha en MCA assosiasjon fra Lifeline (EP0, Gruppe 1) til HC2, som vist på denne videoen fra Thermo-Floor for Z-TRM2fx:
https://www.youtube.com/watch?v=n69Ks8mIG0s

 

Fibaro HC2 integrasjon til Home Assistant virker forresten å fungere fint (ved første øyekast), men med samme begrensingen for Z-TRM3 på 1 minutt naturligvis :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny!

 

Kan du bekrefte at det kun har noe med 1-minutts-begrensningen å gjøre og ikke at du prøver å sende et tall med et eller flere desimaler? Jeg trodde Home Center var en av dem som HeatIt testet med, men det er mulig det er rykter jeg har lest her et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten har i HC2 UI en nedtrekksmeny hvor setpoint kan justeres på hele og halve grader (20, 20.5, 21, 21.5, 22... osv.). På samme måte som når man justerer til hele og halve grader fysisk med knappene på termostaten. I minuttet som det virker fungerer det fint å velge både hele og halve grader fra menyen.

 

Testet å bare velge hele grader i minuttet som "alt" virker, men ingen forskjell - det sluttet å virke etter ca. 1 minutt

 

Testet også å ikke velge noe setpoint i UI rett etter å ha justert setpoint med knappene på termostaten, men ventet 2-3 minutter. Da var det for sent. Kunne ikke justere setpoint via UI som ble effektuert.

 

Så uten å være for selvsikker så er det fristende å bekrefte en begrensning på ca. 1 minutt.

 

Endret av teeko
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager delvis off-topic. Men var det ikke også en tråd om dette som omhandlet Homeseer/Z-TRM3? Den diskuterte om dette er firmware eller ikke og linket til et script som funket som en work-around? Gikk tråden tapt i datakrasjet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RuneR skrev:

Beklager delvis off-topic. Men var det ikke også en tråd om dette som omhandlet Homeseer/Z-TRM3? Den diskuterte om dette er firmware eller ikke og linket til et script som funket som en work-around? Gikk tråden tapt i datakrasjet?

Det ser ut til at den gikk tapt, ja. Jeg skal få lagt det ut på ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det dokumentet forteller oss noe vi ikke vet fra før. Det vi vet er:

1) flere sentraler/hubber/programmer har problemer med å sende setpoint til Z-TRM3.

2) det problemet finnes ikke med Z-TRM2fx

3) HeatIt sier de ikke har endret noe i koden mellom Z-TRM3 og Z-TRM2fx

 

---> men en kjapp sannsynlighetsberegning tilsier da at det er hos HeatIt vi må begynne å lete først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får satt temperaturen direkte fra zwave configuration options. Temperaturen i displayet endrer seg, men termostaten responderer ikke på endringen før jeg trykker enten opp eller ned. Har sendt mail til heatit om dette. Nå gjenstår det å se hvorfor det kun går via configuration options. Det tar opptil 20 sekunder før endringen skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2020 den 19.14, Kim123 skrev:

Jeg får satt temperaturen direkte fra zwave configuration options.

Ja, å sette via parameter har fungert hele tiden.

 

På 22.7.2020 den 19.14, Kim123 skrev:

Temperaturen i displayet endrer seg, men termostaten responderer ikke på endringen før jeg trykker enten opp eller ned

Mener du da at den fortsetter å operere med den gamle setpoint-temperaturen selv om den viser den nye?

 

At det tar 20 sekunder før endringen vises har vært tilstede i Z-TRM2 og Z-TRM2fx også, lurer på om det også gjaldt originale Z-TRM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Mener du da at den fortsetter å operere med den gamle setpoint-temperaturen selv om den viser den nye?

Ja, det stemmer. Ventet i over 5 minutter, releet slår ikke inn. 

 

 

1 time siden, Moskus skrev:

At det tar 20 sekunder før endringen vises har vært tilstede i Z-TRM2 og Z-TRM2fx også, lurer på om det også gjaldt originale Z-TRM.

Snodig, andre config parametre tar den med en gang. Jeg har noe å lære i hvordan zwave.xml filen er bygget opp. Jobbet en del med hexadesimaler før, men klarer ikke å se sammenhengen opp mot config filen enda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en Z-Trm3, og sliter med disse tingene. Får ikke satt nytt setpunkt fra Home Assistant, og får heller ikke slått termostaten av/på.

Bruker selv Home Assistant via Docker, og OpenZwave (beta)-integrasjonen. Har egen container for MQTT-broker og ozwdaemon, som støtter siste versjon (1.6) av Z-wave.

 

Sendte en mail til Heatit med spørsmål om dette, samt hvorfor ECO-modus og funksjon for effektregulering er fjernet.

Fikk svar ganske kjapt:

 

Sitat

Setpoint command class:

Vi ble instruert av Z-Wave Alliance til å endre vår FW i sertffisering, slik at den tilfredsstiller dagens krav. Det betyr av GW skal intervjue termostaten om hvordan den rapporterer setpoint. Home Assistant, Open Hab og noen andre har ikke implementert dette i deres controller og dermed er det ikke støtte med dagens FW. Vi har en ikke sertifisert FW som funker med Home Assistant, så i fra om du ønsker å kjøre en OTA. Du har Z-Stick og kan kjøre oppdatering ved bruk av Silabs PC controller.

 

Eco modus: Er fjernet fra dette produktet etter markedsundersøkelse hos våre største kunder.

 

Effekt-regulator: Finnes ikke støtte i Z-Wave for denne funksjonen - er derfor fjernet.

 

Har ikke fått lastet opp denne firmware enda, men har den klar. Skal gjøre det med en gang jeg kommer hjem fra ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, testet med denne på en av 2 termostater jeg fikk i går. Ser ut til å fungere bra :) (kjører openhab).
edit: ser ut som firmwaren har en setpoint fiks virker bedre mtp desimalproblemet men er fremdeles problemer med at den kun reagerer fra openhab en kort perioode etter at en fysisk har endret på termostaten). (endringen kommer greit over men blir ikke hensyntatt som beskrevet over).

På gammel firmware var det nøvendig å sende med desimaler, for å få endret på termostat, dette er ok nå men slutter å skru av / på ift det som er innstillt etter en stund også med denne fw).

Endret av karkandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Stusset litt over at vedlegg henviser til Z-TRM2fx  når jeg mistenker at dette er en Trm3 pga manglende ECO/cool mode osv.

Testet med HA, men desverre ingen endring. Termostaten er akkurat som tidligere dvs med 3 (Unknown) enteties hvorav nr 2 ikke har noen funksjon (som tidligere). Entety nr 1 er fortsatt "unknown" men kan styres av/på (akkurat som før) og entity nr 3 er gulv termostat.

 

Jeg har 4 stk TRM 2-fx som jeg fint klarer å sette temperatur set-punkt via HA. Disse har alle to enteties hvorav en er for selve termostaten og en (entity nr 3) er gulv sensor.

 

Er det mulig å få en fw som nedgraderer termostaten til fw 3.6?? Den virker tross alt ok i HA.

 

Mulig løsningen min  er å be elektriker om å få en "ny" TRM 2-fx, siden dette er en ny-bygget hytte hvorav en termostat måtte byttes fordi jeg ikke klarte ikke å inkludere denne. Denne ble da erstattet med en nyere versjon, trolig en trm3.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt en Z-Trm3, og sliter med disse tingene. Får ikke satt nytt setpunkt fra Home Assistant, og får heller ikke slått termostaten av/på. Bruker selv Home Assistant via Docker, og OpenZwave (beta)-integrasjonen. Har egen container for MQTT-broker og ozwdaemon, som støtter siste versjon (1.6) av Z-wave.

 

Sendte en mail til Heatit med spørsmål om dette, samt hvorfor ECO-modus og funksjon for effektregulering er fjernet.

Fikk svar ganske kjapt:

 

 

Setpoint command class:

Vi ble instruert av Z-Wave Alliance til å endre vår FW i sertffisering, slik at den tilfredsstiller dagens krav. Det betyr av GW skal intervjue termostaten om hvordan den rapporterer setpoint. Home Assistant, Open Hab og noen andre har ikke implementert dette i deres controller og dermed er det ikke støtte med dagens FW. Vi har en ikke sertifisert FW som funker med Home Assistant, så i fra om du ønsker å kjøre en OTA. Du har Z-Stick og kan kjøre oppdatering ved bruk av Silabs PC controller.

 

Eco modus: Er fjernet fra dette produktet etter markedsundersøkelse hos våre største kunder.

 

Effekt-regulator: Finnes ikke støtte i Z-Wave for denne funksjonen - er derfor fjernet.

 
Har ikke fått lastet opp denne firmware enda, men har den klar. Skal gjøre det med en gang jeg kommer hjem fra ferie!

 

Startet testing idag, foreløpig ingen bedring. Får fortsatt opp samme entiteter som tidligere, og får ikke mulighet til å justere settpunkt.

Prøvde både gjennom Open-zwave integrasjonen i Home Assistant, som kjører zwave versjon 1.4 og styrer nettverket direkte, og open-zwave(beta), der nettverket styres via ozwdaemon, som er versjon 1.6.

 

Den integrerte i home assistant var nærmest målet, der viser den nå en egen linje «Ønsket temperatur:», men det står ikke noe tall der, og får ikke justert noe.

 

Klarer å slå termostaten av og på i begge oppsettene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Stusset litt over at vedlegg henviser til Z-TRM2fx  når jeg mistenker at dette er en Trm3 pga manglende ECO/cool mode osv.
 


Info jeg fikk var at manualen var til en Z-TRM2fx, men at fremgangsmåten var nærmest identisk på Z-TRM3.



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkluderes Z-TRM3 greitt? Når jeg inkluderer den i Domoticz dukker det ikke opp en eneste konfigurasjonsinnstilling på Z-Wave noden. Jeg mistenker at det betyr at den ikke er korrekt inkludert, eller jeg bruker feil xml-fil. 

 

Endret av DeVille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ralph skrev:

Ingen temp eller noe, ser ikke ut som Z-TRM3 er lagt inn i config til ozw enda.

 

Ser ut som jeg kommer litt lenger enn deg - jeg får inn tre temperatursensorer, og når jeg legger inn xml-filen herfra https://products.z-wavealliance.org/products/3802?selectedFrequencyId=-1 får jeg opp riktig navn på enhet og produsent, men ingen konfigurasjonsparametre og ingenting som kan styres.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.