Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-TRM3: Target temperature, får ikke satt


Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Moskus skrev:

Det er nå vel og bra! Men man må faktisk frem med en kabel... 😢

Jepp,... og ikke bare demontere termostaten, men faktisk plukke termostaten i deler for å oppgradere. Thermofloor tilbydde seg å sende nye, så kunne jeg sende mine gamle i retur. Jeg valgte å oppgradere de, da jeg trodde jeg slapp å demontere de fra veggen. 

 

37 minutter siden, DeVille skrev:

 

To nivåer på FW????? 

 

Helt normalt at man lager to nivåer når det snakk om OTA, men det ene nivået, burde vært reservert for å implementere ny software(firmware). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får man høre med heatit om bytte til den som funker...

 

Har testet mye, og her er min oppsummering:

 

Original FW 4.0.33

- Internal sensor temp shown in HA

- possible to set 26.5 and higher temp

- only switch reaction within a minute after manual change if internal sensor. Works with floor sensor. 

- sensors measure power, etc. work well

- No support for command class 37 for switch (this is present for z-trm2fx)

 

Uncertified 4.0

- Internal sensor temp shown in HA

- possible to set temp

- only switch reaction within a minute after manual change if internal sensor. Works with floor sensor. 

- sensors measure power, etc. work well 

- No support for command class 37 for switch (this is present for z-trm2fx)

 

 

Z-trm2fx 3.6

- Internal sensor temp not supported/selectable and not shown

- possible to set temp

- switch reaction without problems 

- sensors measure power, etc. work well 

- No support for command class 37 for switch (this is present for z-trm2fx)

 

 

Så da blir det 2 muligheter til å få det til å funke sånn jeg forstår det:

1. bytte og få riktig fw som ikke støttes ved OTA

2. bruke uoffisiell FW og gulvsensor

 

Men hvorfor får jeg ikke Binary switch, command class 37 til å funke? Det funker jo for z-trm2fx... 

Endret av Jarlesb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Thomas_ja27 skrev:

Fikk også fil fra dem nå, de sier dette er en uoffisiell versjon med setpointmodifikasjon for Open Z-wave. Trenger ikke kabel på denne, kun OTA.

Får ikke testet før til helga. 

Det er vel den som har vært nevnt før... Det fungerte ikke da, iallfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Thomas_ja27 skrev:

Fikk også fil fra dem nå, de sier dette er en uoffisiell versjon med setpointmodifikasjon for Open Z-wave. Trenger ikke kabel på denne, kun OTA.

Får ikke testet før til helga. 

Du må ha den + FW 4.2 lastet inn med kabel. Bruker du kun FW 4.2 uten setpointmodifikasjonen som lastes OTA er du like langt som før. 
 

5 timer siden, Chrske skrev:

Joda, denne fungerer på sett og vis..

 

Usikker på om 4.2 gjør det, har etterspurt denne selv nå.

den fungerer hvis du kun bruker gulvsensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kim123 skrev:

Du må ha den + FW 4.2 lastet inn med kabel. Bruker du kun FW 4.2 uten setpointmodifikasjonen som lastes OTA er du like langt som før. 
 

den fungerer hvis du kun bruker gulvsensor

Hva skal jeg si? Fungerer her ser det ut som.

 

Kjører Home-Assistant med OpenZwave-betaen og det virker. Kjører noen med gulvføler og noen uten, har ikke støtt på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Chrske skrev:

Hva skal jeg si? Fungerer her ser det ut som.

 

Kjører Home-Assistant med OpenZwave-betaen og det virker. Kjører noen med gulvføler og noen uten, har ikke støtt på problemer.

Hvorfor oppdatere, og «fungerer på sett og vis»? 
 

jeg bruker Z-wake integrasjonen og der måtte jeg gjøre det som jeg har beskrevet. Snodig at det er forskjell

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden her ble litt uoversiktlig for meg. Virker som det er flere problemstillinger og feil både hos heatit og home assistant:

To nivåer firmware på heatit, samt forskjellig config på heatit (hvilke målere skal brukes og hvordan).

 

Hva er egentlig status? Hva fungerer ut av boksen for tiden?

Vanlig settpunkt (for å sette termostattemperatur) med kun gulvføler bør fungere med heatit firmware 4.0 (som jeg har) når home assistant bare får oppdatert infoen sin?

Mulig for oss å overstyre inntil videre?

 

Kjører standard Home Assistant på en rp4, får et termostatkort på lovelace med et hjul for regulering av temperatur som står på minimum hele tiden, og ikke får regulert noe på heatiten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @erikfaug tråden ble kanskje noe uoversiktlig... Ingen kritikk!

Skal ikke prøve å påstå at at dette oppsummerer alt men kan være et lite bidrag (for noen).

 

Jeg brukte standard z-wawe integrasjon i HA og har hatt problemer med navngivning av Z-TRM3 samt ikke fått til å justere setpoint (via HA). Se mitt tidligere innlegg.

 

Jeg har tidligere derfor forsøkt å bruke en OTA fil som var lastet opp her. Denne fikk jeg ikke til å virke. Mulig man her også måtte endre OZW config og kjøre en lokal modifisert ozw config men det gjorde jeg da ikke. Denne ble også bare testet med standard z-wawe integrasjon i HA.

 

Da dette ikke virket tok jeg kontakt med elektriker for å reklamere. Elektriker fikk da vedlagt fil fra Thermofloor med beskjed om at jeg skulle prøve denne modifiserte fw'en (kun OTA).

 

Jeg hadde relativt liten tro på at denne fw'en skulle virke noe særlig bedre, men det gjorde den faktisk!!

Oppskriften var ganske enkelt å laste opp vedlagt fw (Kun OTA og ingen kabel), fjerne gammel z-wave integrasjon i HA og deretter legge den til på nytt. Denne gangen prøvde jeg Beta Open Z-Wave integrasjonen (var egentlig bare for å teste, men den virker jo😀).

 

Merk her at jeg bruker Gulv (Floor) sensor på termostaten. Jeg ser at noen bemerker dette i en løsning beskrevet lengre opp i denne tråden. Skal derfor ikke påstå at ikke dette kan være et problem for noen.

 

Utover at jeg fikk min ene Z-TRM3 til å virke fikk jeg nå også med den nye Open Zwave integrasjonen (Beta), ID Lock 150 dørlåsen min til å vise hvilken user code som låser opp døren. Dette hører trolig til i en annen tråd, så... "To be continued".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra min uttesting:

Utgangspunktet mitt:
- Har to stk heatit ztrm3, der en av de hadde fått ny uoffisiell firmware, tilgjengelig tidligere i tråden her.
- Brukt Silabs PC kontroller til å laste inn fw OTA på den ene.
- Kjører Home Assistant (Hass) i Docker, med integrasjon OpenZWave (beta).
- Kjører Ozwdaemon som egen docker container, det er denne som håndterer zwave-nettverket. Her hadde jeg modifisert litt i filer relatert til thermofloor-komponentene.

Med dette oppsettet fikk jeg ikke satt settpunkt på noen av termostatene. Den med ny fw hadde fornuftige verdier, og navnene på entitetene i Hass var termostatrelatert. Fikk slått denne av og på, men ikke noe mer.
Den med original fw var helt på tur på alle måter. Hadde entiteter for CO-verdi, luftfuktighet og alt mulig rart. Fikk ikke gjort noe som helst.

Gjorde igår et nytt forsøk på å få dette til:

- Fjernet integrasjon OpenZWave (beta) fra Home Assistant
- Slettet hele containeren med Ozwdaemon, inkludert alle filene i config-mappen.
- Laget container ozwdaemon på nytt.
- Verifiserte at denne nå inneholdt en egen fil for Ztrm3 i thermofloor-mappen. Heatit058.xml. Den var der (noe den ikke var tidligere, da la jeg denne til selv).
- Verifiserte at manufacturerspecific.xml inneholdt en linje for heatit058, noe den også gjorde.

Gikk over til å få termostatene inn på nytt:

Termostat med ny fw:
- Gjenopprettet fabrikkinnstillinger.
- Fikk lagt den til i Zwave-nettverket på nytt ved å resette hele aeotec usb stick (da forsvinner alle zwave-enhetene, men jeg har bare disse to).
- Sjekket i ozwdaemon kontrollpanelet at termostaten dukket opp, og nå kom den inn, med navn og alle tilgjengelige innstillinger.
- Får tilgang til å endre setpunkt fra kontrollpanelet, samt sette sensortype og alle andre innstillinger som kan settes.

- La så til OpenZWave (beta) i Hass igjen, og da kom termostaten inn med samme entiteter som tidligere, men denne gangen også med visning av setpunkt.

- Får nå endret setpunktet fra Hass, uten å først måtte trykke på termostaten.

- Lastet så ny fw i den andre termostaten og la denne til på nytt. Nå virker den også som den skal.

Konklusjon: Uoffisiell firmware fra Thermofloor i kombinasjon med OpenZWave (beta) i Home Assistant fungerer nå tilfredsstillende. I mitt tilfelle i alle fall :)

Eneste jeg ser som kan være forvirrende/frustrerende, er at displayet ikke alltid henger med på endring av setpunkt fra Hass. Jeg endrer feks fra 20 til 25 grader, men displayet viser foretatt 20. Men jeg hører at releet slår inn, og ser i ozwdaemon at setpunktet er endret. Så er kun displayet som ikke oppdateres med en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Da må jeg se om jeg skal prøve å rote litt rundt også, men virker litt tricky å få inn firmwaren på trm3.
Og å kjøre openzwave, kan vel ikke gjøre det sammen med den ordinære?


Var veldig enkelt å få inn ny firmware gjennom programmet fra Silabs. Koble til usb-stick, start opp program, finn termostaten og ny fw-fil og last opp OTA. Ferdig.
Programvaren krever Windows, så jeg som har en Mac måtte installere bootcamp med Windows. Men det funker det også!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte 4.2 firmware med kabel i dag.

Overraskende enkel og grei å oppdatere - hadde trodd det var mere knot.

 

Nå virker alt hos meg, jeg er kjempefornøyd og kan anbefale Z-TRM3 på det varmeste.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, teeko skrev:

Jeg installerte 4.2 firmware med kabel i dag.

Overraskende enkel og grei å oppdatere - hadde trodd det var mere knot.

 

Nå virker alt hos meg, jeg er kjempefornøyd og kan anbefale Z-TRM3 på det varmeste.

Kult å høre!

La du inn ota-firmwaren også da?

Får man tilsendt kabel og firmware fra thermofloor ved forespørsel?

Funker da alt ut av boksen med ordinær z-wave i home assistant uten mer fikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erikfaug skrev:

Kult å høre!

La du inn ota-firmwaren også da?

Får man tilsendt kabel og firmware fra thermofloor ved forespørsel?

Funker da alt ut av boksen med ordinær z-wave i home assistant uten mer fikkel?

 

- selv har jeg tatt en pause fra OZW og benytter isteden Fibaro integrasjonen - da er det ikke behov for å bytte firmware OTA

- ja, jeg fikk det, så vil tro det bare er å spørre.

- nei, jeg kan ta feil, men jeg tror ikke OZW har utberedet Thermostat Setpoint classen ennå, men med uoffisiell OTA-firmware virker Setpoint Set likevel 

.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken FW versjon rapporterer Zwave etter upgrade med uoffisiell OTA?


OZWdaemon sier:

Library version: 3
Protocol version: 6.07
Application version: 4.00

Home Assistant sier firmware version 4.00, så application version fra OZW tilsvarer nok fw-versjonen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå funker alt hos meg også :)

 

Her er mitt sammendrag for å få z-trm3 til å funke med home assistant. Har ikke lagt inn noen openzwave beta. Men bruker heatit058.xml fila for å legge til. 

 

Med gulvsensor:

1. oppdater OTA med uoffisiell FW 4.0, så funker alt. Uten er det ikke mulig å endre setpunkt

 

Med romføler/internsensor:

1. oppdater OTA med uoffisiell FW 4.0, så funker setpunkt fra HA. Uten er det ikke mulig å endre setpunkt 

2. oppdater med kabel fra Thermofloor til fw 4.2, de sender deg kabel ved forespørsel og link til video og filer. Uten så reagerer ikke releet på setpunkt før du har trykket på termostat, og da kun det neste minuttet. 

Endret av Jarlesb
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.