Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Howto: Ikea Trådfri Symfonisk fjernkontroll som dimmer (med z2m og node red)


Anbefalte innlegg

Jeg lekte litt rundt med en Ikea Symfonisk trådløs bryter for å se om denne kan brukes som dimmehjul. Gode trådløse dimmehjul vokser jo ikke på trær. Spoiler: Ja, det går, og de er slett ikke verst.

 

Bryteren parer fint, og sender (under zigbee2mqtt) kommandoene rotate_left, rotate_right og rotate_stop, så lenge den roteres til venstre/høyre eller når den stopper. I tillegg sender den brightness- verdier, men jeg valgte å ikke benytte meg av disse. Årsaken til det er tredelt: 1: Dimmingen blir ikke jevn. 2: Brightness-verdiene går ikke opp til 250 eller ned til 0. Man vil kunne dimme opp fra avslått tilstand, men ikke kunne skru av igjen på samme måte, uten å kludre en hel del med oppsettet. Og 3: Jeg liker ikke dimmebrytere man skrur på og av ved å vri, jeg liker å gjøre det med trykk.

 

Av oppsett i z2m, har jeg kun lagt inn  "debounce: 0.1" som device option. Årsaken er at hjulet sender ut VELDIG mange kommandoer, det er ngen grunn til å håndtere alle. Det er også viktig at bryteren ikke er i samme device group som en pære, da den sender brightness-verdier som pæren antakelig vil plukke opp.

Selve funksjonaliteten styrer jeg med en node red flow. Det kunne sikkert vært gjort med an automation også, men HA-syntaksen orker jeg bare ikke å sette meg mer inn i en nødvendig akkurat nå.

Huwayjgh.png

 

Kjapp forklaring: Nederst er det ganske enkelt en switch som slår lyset av/på når dimmeren sender play_pause-kommandoen. Det er en musikkfjernkontroll, tross alt.

Ellers lytter den etter rotate_left, rotate_right og rotate_stop-kommandoer, og ber pæren dimme ned/opp med brightness_move 85 oppover og -85 nedover eller stanse dimming med brighness_move "stop". Årsaken til reset-boblene er å unngå å sende en brightness_move-kommando til pæren hver gang bryteren sender en roate-event, dette ville ført til mye unødvendig spamming av zigbee-nettverket. Nå vil flowen kun sende en brightnes_move 85-kommando og deretter ikke sende flere før den har sendt en annen kommando.

 

Det er den første node red flowen jeg har laget, og det kan godt hende dette kunne vært løst mye mer elegant, men her er den likevel:

Spoiler

[{"id":"1f833ea2.e6ef99","type":"tab","label":"Dimme gulvlampe","disabled":false,"info":""},{"id":"774ed58b.bedda4","type":"mqtt in","z":"1f833ea2.e6ef99","name":"IkeaDimmer1/action","topic":"zigbee2mqtt/IkeaDimmer1/action","qos":"2","datatype":"utf8","broker":"9d540596.3214a8","x":95,"y":131,"wires":[["efdb856e.7923b","59823766.07df"]],"outputLabels":["payload"]},{"id":"34927a6b.bd5916","type":"mqtt out","z":"1f833ea2.e6ef99","name":"Bulb1 - brightness_move","topic":"zigbee2mqtt/Bulb1/set/brightness_move","qos":"2","retain":"false","broker":"9d540596.3214a8","x":692,"y":131,"wires":[]},{"id":"81306b0a.64959","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"85","op2":"","op1type":"str","op2type":"nul","duration":"0","extend":false,"units":"ms","reset":"reset","bytopic":"all","name":"Dimme opp","x":446,"y":93,"wires":[["34927a6b.bd5916","baab42c9.745be8"]]},{"id":"4149fc55.5b047c","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"-85","op2":"","op1type":"str","op2type":"nul","duration":"0","extend":false,"units":"ms","reset":"reset","bytopic":"all","name":"dimme ned","x":447,"y":169,"wires":[["34927a6b.bd5916","3f872adc.934ac6"]]},{"id":"efdb856e.7923b","type":"switch","z":"1f833ea2.e6ef99","name":"Veivalg","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"rotate_right","vt":"str"},{"t":"cont","v":"rotate_stop","vt":"str"},{"t":"cont","v":"rotate_left","vt":"str"}],"checkall":"false","repair":false,"outputs":3,"x":262,"y":131,"wires":[["81306b0a.64959"],["769979b5.eb8e98"],["4149fc55.5b047c"]]},{"id":"769979b5.eb8e98","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"\"stop\"","op2":"stop","op1type":"str","op2type":"str","duration":"100","extend":false,"units":"ms","reset":"","bytopic":"all","name":"stans diming","x":447,"y":131,"wires":[["34927a6b.bd5916","3f872adc.934ac6","baab42c9.745be8"]]},{"id":"59823766.07df","type":"switch","z":"1f833ea2.e6ef99","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"play_pause","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":290,"y":264,"wires":[["2378c74f.eb9828"]]},{"id":"2378c74f.eb9828","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"toggle","op2":"","op1type":"str","op2type":"nul","duration":"10","extend":false,"units":"ms","reset":"","bytopic":"all","name":"av/på","x":457,"y":284,"wires":[["a3cbd20e.83b4a"]]},{"id":"a3cbd20e.83b4a","type":"mqtt out","z":"1f833ea2.e6ef99","name":"Toggle - av/på","topic":"zigbee2mqtt/Bulb1/set/state","qos":"2","retain":"false","broker":"9d540596.3214a8","x":660,"y":304,"wires":[]},{"id":"3f872adc.934ac6","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"reset","op2":"","op1type":"str","op2type":"nul","duration":"250","extend":false,"units":"ms","reset":"","bytopic":"all","name":"Reset","x":447,"y":37,"wires":[["81306b0a.64959"]]},{"id":"baab42c9.745be8","type":"trigger","z":"1f833ea2.e6ef99","op1":"reset","op2":"","op1type":"str","op2type":"nul","duration":"250","extend":false,"units":"ms","reset":"","bytopic":"all","name":"Reset","x":448,"y":224,"wires":[["4149fc55.5b047c"]]},{"id":"9d540596.3214a8","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.1.188","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

 

 

Selve dimmehjulet har ikke direkte premiumfølelse. Trykkbryteren ligger inn mot midten av ytterlokket, og bryteren kan derfor vandre eller vippe litt mot hver kant. Jeg synes heller ikke det rent kosmetisk sett er superpent med fingerfordypingen, men det ser faktisk helt ok ut - men det er en annen grunn til å ikke ruke brighntess-verdier til dimming. Man vil gjerne forvente at dimmerlevel er lik når bryteren står i samme fysiske identifiserbare posisjon, det får man ikke med denne bryteren. Jeg har fortsatt litt lyst å teste en Elko RF slavedimmer, men en tudenlapp for noe som kanskje ikke fungerer (spesielt) bra sitter litt inne. Men dette er en fullt fungerende dimmebryter med oppsettet over, og til prisen er det vanskelig å ikke like den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Node-RED er veldig bra til å visualisere automasjoner. Flott med flere eksempler som sorterer på Zigbee events! For akkurat denne bryteren synes jeg det er enklere å legge inn direkte i HA, spesielt etter at det kom støtte for bryteren i versjon 106. Så enkelt kan det gjøres i UI med brightness_increase (og brightness_decrease):

 

image.thumb.png.9488cfcc3db9a80eb7d88bf385e2575b.png

 

Da trenger du heller ikke å forholde deg til .YAML, men hvis man ønsker å redigere i det så ser det også mer ryddig ut en Node-RED flowen imo: 

- id: '1586588895829'
  alias: SYMFONISK ROTATE RIGHT
  description: ''
  trigger:
  - device_id: ca59c7ef6358432fb23fe016305d4203
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: right
    type: remote_button_rotated
  condition: []
  action:
  - device_id: ad73d465fa3d40379e140b0746a1503c
    domain: light
    entity_id: light.color_temperature_light
    type: brightness_increase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Preference skrev:

Da trenger du heller ikke å forholde deg til .YAML, men hvis man ønsker å redigere i det så ser det også mer ryddig ut en Node-RED flowen imo:

Må innrømme at jeg synes YAML er rimelig håpløst, og ikke skjønner hvorfor de ikke heller ar gått for noe mer fungerende som js eller pyhon. Men har du noen guider å anbefale? Jeg ser jo at det hadde vært hensiktsmessig å kunne gjøre mest mulig "native" i HA eller z2m, uten å måtte blande inn flere verktøy enn nødvendig. Node red har jo også en del relativt store begrensninger når det gjelder conditional actions. F.eks. er jeg ute etter å skru av kjøkkenlyset når bevegelsessensoren ikke viser bevegelse lenger, men ikke skru det av hvis det ble skrudd på manuelt. Node red har ingen god støtte for å kun kjøre flower hvisomatte dersomatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gert skrev:

noe mer fungerende som js eller pyhon

 

Jeg har laget all automasjon i Appdaemon til Home Assistant. Kan varmt anbefales hvis python er noe du kan tenke deg.

 

2 timer siden, gert skrev:

F.eks. er jeg ute etter å skru av kjøkkenlyset når bevegelsessensoren ikke viser bevegelse lenger, men ikke skru det av hvis det ble skrudd på manuelt. Node red har ingen god støtte for å kun kjøre flower hvisomatte dersomatte.

 

Som er enkelt i Appdaemon. Jeg har laget dette selv og kan gjerne dele det. Men det er en smule tilpasset mitt bruk så det er ikke noe en kan bruke direkte hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, gert skrev:

Må innrømme at jeg synes YAML er rimelig håpløst, og ikke skjønner hvorfor de ikke heller ar gått for noe mer fungerende som js eller pyhon. Men har du noen guider å anbefale? Jeg ser jo at det hadde vært hensiktsmessig å kunne gjøre mest mulig "native" i HA eller z2m, uten å måtte blande inn flere verktøy enn nødvendig. Node red har jo også en del relativt store begrensninger når det gjelder conditional actions. F.eks. er jeg ute etter å skru av kjøkkenlyset når bevegelsessensoren ikke viser bevegelse lenger, men ikke skru det av hvis det ble skrudd på manuelt. Node red har ingen god støtte for å kun kjøre flower hvisomatte dersomatte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.home-assistant.io/docs/automation/

Dette er altså for yaml editering. Det enkleste er å lage automasjonen med Home Assistant sin veiviser. Og så kan en flikke på de etterpå med en teksteditor hvis en vil det. Som her, altså: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/6333-howto-ikea-trådfri-symfonisk-fjernkontroll-som-dimmer-med-z2m-og-node-red/?do=findComment&comment=73454

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Enough said... ? 

 

 

Finnes det en god guide? Gjerne faktisk skrevet ned med ord og bilder? :) 

 

Jeg synes det var en ganske basic og god innføring i hvordan YAML skal skrives. Det er jo her folk flest gjør feil. Selve konseptet med hvordan skrive automasjoner i HA i .YAML er jo egentlig bare 3 steg; action, evt condition og trigger. Forklares godt i linken til @stigvi over. Med det relativt nye UIet for automasjoner så trenger du i svært liten grad å forholde deg til .YAML om du ikke ønsker det uansett.

 

 

40 minutter siden, Moskus skrev:

Det var mer å bruke YAML generelt sett, hvis det også f.eks. brukes i ESPhome?

 

Det gjør det ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Preference skrev:

Jeg synes det var en ganske basic og god innføring i hvordan YAML skal skrives

Jeg kan ikke fordra videoer til sånt... mulig jeg er gammel og sær på slike ting, men det gir virkelig ikke mening. Den videoen på 28 minutter hadde sikkert ikke tatt mer enn 7 minutter å lese hvis noen hadde skrevet ned den samme informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Jeg kan ikke fordra videoer til sånt... mulig jeg er gammel og sær på slike ting, men det gir virkelig ikke mening. Den videoen på 28 minutter hadde sikkert ikke tatt mer enn 7 minutter å lese hvis noen hadde skrevet ned den samme informasjonen.

 

Du har nok helt rett i tidsbruk og forstår at ikke alle liker det. Leser nok tekst om programmerinsspråk og markup språk på studiet/jobb så det er veldig behagelig å bare kunne sette på en video og følge med når man skal gjøre det samme for hobbyen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Jeg kan ikke fordra videoer til sånt... mulig jeg er gammel og sær på slike ting, men det gir virkelig ikke mening. Den videoen på 28 minutter hadde sikkert ikke tatt mer enn 7 minutter å lese hvis noen hadde skrevet ned den samme informasjonen.

Veldig enig her. Irriterer meg støtt og stadig når jeg er ute etter enkle løsninger på tekniske ting og de ti første treffene er 10minutter lange videoer der 4 av dem er en håpløs intro.

 

Semiapropos mangel på skriftlig ifnromasjon, jeg så noen nevnte esphome her. Jeg har tenkt før at jeg skulle gå over fra Tasmota til esphome på et Deltaco grenuttak, og ble glad da jeg så de hadde en "Migrating from Tasmota"-guide som starter med ordene "Migrating from previous Sonoff Tasmota setups is very easy". Deretter viser det seg at den ikke inneholder NOE om å faktisk migrere en Tamota-installasjon utover "First follow the guides for the different supported devices and create a configuration file." som knapt inneholder noen enheter og gir deg NUL brukbar veiledning i å faktisk lage en konfigurasjonsfil basert på en eksisterende tasmota-installasjon. Den kunne knapt nok vært mer urbukelig, eller mindre brukervennlig, om de hadde gått helhjertet inn for det. Tasmota, derimot, gir deg en binary og sier "Flash denne, og lim inn denne tempaten her etterpå." Også har de faktisk templates til "alt".

 

@stigvi akkurat kjøkkenbiten løste seg veldig enkelt med en automation, men jeg trenger nok AppDaemon til senere, jeg skal bla. skru på strømmen til et webkamera dersom bevegelsessensoren i gangen merker bevegelse mens jeg ikke er hjemme. Så om du har lest noen mer utfyllende guider enn tutorialen på home assistant sine sider, tar jeg gjerne imot tips.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 16.45, gert skrev:

F.eks. er jeg ute etter å skru av kjøkkenlyset når bevegelsessensoren ikke viser bevegelse lenger, men ikke skru det av hvis det ble skrudd på manuelt. Node red har ingen god støtte for å kun kjøre flower hvisomatte dersomatte


Om man er vant til bare litt programmering så blir alt annet enn ett programmeringsspråk rimelig fort anstrengende og frustrerende.

Eller for å omformulere: Når man hele tiden leter etter workarounds så er det noe som er galt.

Workarounds over workarounds er forbasket tunglest når må ta igjen sakene etter en tid.


Jeg er på ingen måte noen programmerer, jeg har ikke brukt en IDE siden Turbo Pascal på Dos.

Likevel så begynner hodet automatisk å tenke i klasser.

 

19 timer siden, gert skrev:

10minutter lange videoer der 4 av dem er en håpløs intro.

Mange må være fryktelig glad i å høre seg selv prate.

Og så må man ikke glemme reklamen (nei, jeg logger ikke inn. Google må jobbe om de skal knytte min surfing til mitt navn)

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, NilsOF skrev:

Om man er vant til bare litt programmering så blir alt annet enn ett programmeringsspråk rimelig fort anstrengende og frustrerende.

Ja og nei. Det kommer litt an på hva man legger i det begrepet.

Programmering er i bunn og grunn bare logikk. Det er et sett med instruksjoner som skal utføres. :) 

 

Noe av det jeg liker med event-motoren til HomeSeer er jo at det til syvende og sist står i klartekst nøyaktig hva som skjer. Det er som å lese pseudokode. 

Node-Red er jo det samme, men istedenfor tekst er det linjer som viser dataflyten. Å bruke Node-Red er jo for all del programmering, men uten at man skriver kodelinjene selv. Å bruke blocks til Mindstorms Lego er også programmering, se f.eks. loop

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Ja og nei. Det kommer litt an på hva man legger i det begrepet.

Programmering er i bunn og grunn bare logikk. Det er et sett med instruksjoner som skal utføres. :) 

 

Noe av det jeg liker med event-motoren til HomeSeer er jo at det til syvende og sist står i klartekst nøyaktig hva som skjer. Det er som å lese pseudokode. 

Node-Red er jo det samme, men istedenfor tekst er det linjer som viser dataflyten. Å bruke Node-Red er jo for all del programmering, men uten at man skriver kodelinjene selv. Å bruke blocks til Mindstorms Lego er også programmering, se f.eks. loop

Irritasjonsmomentet med ting som Node Red (og i og for seg andre språk eller configs enn man kan fra før) er at man må finne ut hvordan man gjøre noe som i eget hode burde være veldig enkelt. I Node Red er det jo spesielt mangelen på å hente inn info som ikke er i den eksisterende loopen som er håpløst fraværende (virker det som). Conditions i en flow som f.eks. trenger info om noe fra utenfor flowen er jo håpløst å implementere. I pseudokode kunne man skrevet noe som 

When motion.sensor state=true If lux.sensor < 150 and away.state=true

Men i node red vil motion.sensor gi deg en output som bare kan sendes videre, og å hente inn andre parametere er så klønete at det i praksis ikke virker gjennomførbart, ettersom blokker kun kan ha én input. Googlig tyder ihvertfall på at folk ofte gir opp å gjøre sånt  i node red. Men funket fint for Ikea-sonos-hjulet, da.

 

En liten update om hjulet forresten: Om det ikke er brukt på en stund, vil det droppe tilkoblingen til nettet og bruke merkbart lang tid på å koble seg til igjen. Det kan nok være irriterende om det er primærbryter. Men Etter å ha vært i daglig bruk en stund nå, har jeg blitt veldig godt vant til Ikea av/på-bryteren. Kanskje det beste bare er å venne seg av med dimmehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gert skrev:

Irritasjonsmomentet med ting som Node Red (og i og for seg andre språk eller configs enn man kan fra før) er at man må finne ut hvordan man gjøre noe som i eget hode burde være veldig enkelt.

Slik er det alltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, gert skrev:

En liten update om hjulet forresten: Om det ikke er brukt på en stund, vil det droppe tilkoblingen til nettet og bruke merkbart lang tid på å koble seg til igjen.

 

Skulle ha noen Ikea-dingser og ett sånt hjul falt inn i bestillingen. Så får vi se om jeg får det til å virke stabilt.

(Nåvel, om jeg skal tro foreløpig leveringsdato så har jeg det her 14. juli. jajja, alt for å slippe spissrotgangen igjennom hele varehuset)

Takker for tipset, jeg visste ikke at noe slikt fantes.

 

7 minutter siden, gert skrev:

det er ekstra irriterende når man vet at løsningen hadde fungert utmerket i et annet oppsett/system/språk :P

Og har man muligheten så skifter man ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 9.15, Preference skrev:

Node-RED er veldig bra til å visualisere automasjoner. Flott med flere eksempler som sorterer på Zigbee events! For akkurat denne bryteren synes jeg det er enklere å legge inn direkte i HA, spesielt etter at det kom støtte for bryteren i versjon 106. Så enkelt kan det gjøres i UI med brightness_increase (og brightness_decrease):

 

image.thumb.png.9488cfcc3db9a80eb7d88bf385e2575b.png

 

Da trenger du heller ikke å forholde deg til .YAML, men hvis man ønsker å redigere i det så ser det også mer ryddig ut en Node-RED flowen imo: 


- id: '1586588895829'
  alias: SYMFONISK ROTATE RIGHT
  description: ''
  trigger:
  - device_id: ca59c7ef6358432fb23fe016305d4203
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: right
    type: remote_button_rotated
  condition: []
  action:
  - device_id: ad73d465fa3d40379e140b0746a1503c
    domain: light
    entity_id: light.color_temperature_light
    type: brightness_increase

 

Har stort sett Hue-lys, som har range fra 0-255. Synes brighness_increase/decrease går noe tregt(via deConz), er det noen som vet om noe triks for å speede opp dimmingen i yaml?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, gullfrode skrev:

Har stort sett Hue-lys, som har range fra 0-255. Synes brighness_increase/decrease går noe tregt(via deConz), er det noen som vet om noe triks for å speede opp dimmingen i yaml?

 

Jeg tipper du kan kalle den samme action to ganger i automasjonen som da vil doble hastigheten. Regner også med de kommer med flere options for å sette speed etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 11.4.2020 den 9.15, Preference skrev:

For akkurat denne bryteren synes jeg det er enklere å legge inn direkte i HA, spesielt etter at det kom støtte for bryteren i versjon 106. Så enkelt kan det gjøres i UI med brightness_increase (og brightness_decrease):

Fungerer dette bra for deg? Det er rimelig ustabilt med Conbee II og deCONZ hos meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Venin skrev:

Fungerer dette bra for deg? Det er rimelig ustabilt med Conbee II og deCONZ hos meg i hvert fall.

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg fikk det ikke til å fungere smooth direkte i HA med z2m, fordi knappen "spammer" veldig mange events. Når alle disse sendes videre til pærene, ble det krøll, beskjeder ble borte, og noen av pærene sluttet ikke å dimme fordi de fikk en dimmekommando etter stopp-kommandoen. Opplevde også at den rimelige zigbee routeren min mislikte all aktiviteten. 

 

Jeg vet ikke om deCONZ har noe tilsvarende z2m sin debounce og debounce_ignore du kan eksperimentere med. Den lar deg samle opp/ignorere likelydende kommandoer i en rekke. De kan være deCONZ heller ikke håndterer mengden events veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gert skrev:

knappen "spammer" veldig mange events.

Dette er ett reelt problem med "symfonisk".

Den fyller opp zigbee-meshet når hjulet roteres, så ikke noe rart at enkelte systemer får problemer.

Min erfaring/intrykk er basert på sniffing av zigbee-nettet.

Antallet pakker som hjulet spytter ut er rett og slett brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, z2m har "debounce"-options for å bare reagere på én lik kommando i den valgte perioden. Jeg har begrenset den til en per 0,1 sekund, og at det begrenser trafikken, sier jo litt... Node red loopen sørger videre for at det bare sendes én brightness increase-kommando til pærene per dimming, som reduserer ytterligere. Uten begge deler er det sjanseløst hos meg. Men jeg har en billig CC2530 da, det kan jo være en faktor. Pluss at hjulet kontrollerer seks pærer, så det blir jo en del ekstra beskjeder av det og.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.