Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av cloud computing


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har idag drodlet med diverse skyleverandører, men har gått meg vill i jungelen.

Det jeg ønsker er:

* En databaseinstans med minimum 5gb lagring (til home assistant)

* Et VPN mot denne

* ca 500GB lagring

 

Hvilket cloud leverandør tilbyr dette til en overkommelig pris? Har sett på google, aws, azure++ men de er utrolig vanskelig å fatte prisbilde til. Tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Linode?

Har ikke erfaring med de selv. Men har hørt mye bra og ser ut som litt enklere å forstå prisingen deres.

Ser imidlertid ut som om kravet om 500gb lagring drar prisen kraftig opp. I alle fall om du behøver rask lagring...

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hillmar skrev:

Har du sjekket Linode?

Har ikke erfaring med de selv. Men har hørt mye bra og ser ut som litt enklere å forstå prisingen deres.

Ser imidlertid ut som om kravet om 500gb lagring drar prisen kraftig opp. I alle fall om du behøver rask lagring...

Den skal jeg sjekke ut, mye enklere å forstå og basis planen var jo riktig hyggelig priset (dog dyrt med lagring..)

 

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg beklager at dette er off topic, men:
Hvorfor vil du introdusere et problem istedenfor å bare kjøre det lokalt?

Flere grunner til det :)

Står ved et veiskille i maskinparken hjemme. Enten må jeg gå all-in og drifte et eget vm-cluster, eller la noen andre ta den jobben. Forenkler hverdagen min. Hvis jeg gjør dette, er den eneste tjeneste jeg trenger å kjøre lokalt home assistant/ deconz men db lagring går mot sky. Må også enten investere i et nytt NAS, eller legge dette i skyen. Kunne tenke meg å slippe å forholde meg til administrasjon av et NAS, og i stedet ha et opplegg skalerer uten at jeg må punge ut for disker. I tillegg hadde det vært deilig å slippe oppgraderingsspøkelset :)

Har en edgerouter som støtter site-to-site VPN, så en skyløsning vil bli fullt integrert med hjemmeverden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en løsning på lagring :D Jeg har ca 500GB i FLAC filer som ligger på google drive pt.  Rclone har nå kommet i en versjon med dlna-støtte, så nå hører jeg på gamle cder streamet direkte fra google drive. Funker fjell :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.