Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart takbelysning for walk-in closet


Anbefalte innlegg

Pusser opp inngangen her, og lager en ca 3m2 stor walkin closet, adskilt fra gangen med skyvedører.

 

Tenkte å ha belysning som slår seg på når man åpner skapet. 

 

Ser det finnes div batteridrevne løsninger fra ikea, men tror ikke det gir godt nok lys.

 

Man kan jo sikkert løse det  med spotter i tak styrt av en pille i lysbryter sammen med en magnetsensor på skapdør, eller pir. Men tenkte å sjekke her først om det finnes noen ferdige løsninger som er mer integrert, og som også fungerer standalone når/hvis systemet feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FInner ikke dette 24v greiene på ikea.

Forslag til Led stripe Moskus? 

 

Kunne brukt philips hue sin, men siden dette bare er et litt stort garderobeskap, så tenker jeg det blir litt for fancy, vil heller ha godt med lys så man finner igjen klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stigvi skrev:

I tillegg til lyslisten til Ikea må en ha en 240V til 24V driver. Dette kan være den med Zigbee eller den som har en enkel fjernkontroll. Prisforskjellen mellom de to driverene er ikke veldig stor.

Ah, derfor. Jeg trodde det var et komplett sett. Da er det 160-250 kr ekstra. Det gir litt mer mening. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja da er det nok samme opplegg som vi har på kjøkkenet. Der har jeg også kjøpt den "trådløs" driveren, som fin fungerer i deconz.

 

Da blir det nok Norrfly led i div lengder i  dette skapet.

 

Kan man i zigbee assosiere brytere direkte til lys, slik at det vil fungere også om kontroller er nede?

 

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Kan man i zigbee assosiere brytere direkte til lys, slik at det vil fungere også om kontroller er nede?


Ja, dette kan en i deconz. Det finnes en oppskrift på det. Jeg har gjort det med alle mine lysbrytere, men har ikke giddet med bevegelsesensorene. Kan fint leve med at jeg må trykke på en knapp hvis Home Assistant er nede.

Edit: Kan fint leve med at jeg må trykke på en knapp hvis Home Assistant og Deconz er nede.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Preference skrev:

Er dette lys som er lyst nok til å fungere bra under kjøkkenskap også?

 

Det kan en nok. Armaturen har en tre-veis bryter til lys alltid av / lys alltid på / lys styrt av avstandssensor

Og så lyser den i en 90 graders sektor innover og nedover som passer for skap. Det passer under kjøkkenskap også, kanskje

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:


Ja, dette kan en i deconz. Det finnes en oppskrift på det. Jeg har gjort det med alle mine lysbrytere, men har ikke giddet med bevegelsesensorene. Kan fint leve med at jeg må trykke på en knapp hvis Home Assistant er nede.

Edit: Kan fint leve med at jeg må trykke på en knapp hvis Home Assistant og Deconz er nede.

 

Hvilken knapp skal du trykke på om det ikke er assosiert noen bryter til driveren?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

32 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Hvilken knapp skal du trykke på om det ikke er assosiert noen bryter til driveren?


Tror vi snakker litt forbi hverandre. Eller at jeg misforstod hva du ville. Uansett, er usikker på hva du tenker på nå........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg kobler en zigbee bryter mot denne trådfri led driveren i et homeseer event. (If bryter er trykker på, slå på lyset)

Men så vil jeg også la dette virke om f.eks homeseer er nede. Altså en direkte link mellom bryter og lys, uten kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Ja, slik kan du få det. Jeg bruker Home Assistant og deconz, men dette skal virke likt i Homeseer og deconz. Mulig jeg skulle lagd en guide på det her?

Kort fortalt. 
1. Du kobler bryter og lampe sammen i deconz

2. Da trenger strengt tatt ikke homeseer gjøre noe

3. Men hvis bryteren skal gjøre andre ting som er noe ekstra enn bare av og på lys så kan du la homeseer ta seg av det.

Gjør du det slik så vil bryteren ha lagret info om hvilket lys den skal styre og da virker denne selv om homeseer og deconz er nede. Men homeseer vil fortsatt få event om at bryteren er trykket på så du kan hekte på ekstra automasjon.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stigvi skrev:

OK. Ja, slik kan du få det. Jeg bruker Home Assistant og deconz, men dette skal virke likt i Homeseer og deconz. Mulig jeg skulle lagd en guide på det her?

Kort fortalt. 
1. Du kobler bryter og lampe sammen i deconz

2. Da trenger strengt tatt ikke homeseer gjøre noe

3. Men hvis bryteren skal gjøre andre ting som er noe ekstra enn bare av og på lys så kan du la homeseer ta seg av det.

Gjør du det slik så vil bryteren ha lagret info om hvilket lys den skal styre og da virker denne selv om homeseer og deconz er nede. Men homeseer vil fortsatt få event om at bryteren er trykket på så du kan hekte på ekstra automasjon.

Tenker du på gjennom "group" satt opp i Phoscon? Eg har eit par slike og det fungerer supert, men kun så lenge deCONZ er i gang...går det an å få det til å fungere uavhengig av deCONZ, litt tilsvarande som assosiasjon i z-wave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bjornepappa skrev:

går det an å få det til å fungere uavhengig av deCONZ, litt tilsvarande som assosiasjon i z-wave?

Det virker uavhengig av deconz, ja. Zigbee kaller det "bindings"

Tidligere var det en fin metode for å se gruppenummer i deconz, men den muligheten forsvant med en oppdatering. Jeg skal sjekke om det finnes alternativer og lage en liten guide på det.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne hvor du gjør det i deconz :)

 

Tilbake til topic, så er det da bestilt 4 stk norrfly ledlister og en trådfri driver. Samt fibaro zwave magnetsensor, så for homeseer ta logikken, og så setter jeg opp en trådfri bryter på veggen som jeg da satser på at jeg kan assosiere/binde direkte til trådfri driveren (uten å bruke trådfri hubben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre dette såå komplisert.

Monter en bevegelsemelder/pir i taket, eks denne: https://megaflis.no/micromatic-bevegelsesmelder-pir-360gr.html

La den styre strøm til bryter (eller der det er aktuellt, dimmer) på veggen.

Monter et par spotter i taket.

Monter led-lister under hyller der det passer, la de få strøm fra kontakter tilkoblet samme pir.

Elektriker fikser dette og gir garantert topp WAF!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, arneolav skrev:

Hvorfor gjøre dette såå komplisert.


Hehe. Ikea sine er definitivt ikke komplisert og etter mitt syn enklere enn det du skisserer.

Men jeg skjønner ikke hvorfor en skal ha en Fibaro magnetsensor når Ikea sine inneholder en skapdørsensor.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:
8 timer siden, arneolav skrev:

Hvorfor gjøre dette såå komplisert.


Hehe. Ikea sine er definitivt ikke komplisert og etter mitt syn enklere enn det du skisserer.

 

Det jeg forsøker å gi en idé om er at det har knapt noen hensikt å styre lys i skap og skuffer (og enkelte andre rom) fra et eller annet system.

Slike steder dreier det seg om lys av/på. 

En magnetbryter, evt en bevegelsesmelder av god kvalitet gjør denne jobben perfekt.

 

Tips:

Under hyller, (og i klesskap) der hvor man henger klær, blir det veldig fint og nyttig med en ledstripe (eller tilsvarende) i forkant av hyllen og evt i taket over.

Monter en liten list for å hindre blending.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, arneolav skrev:

Under hyller, (og i klesskap) der hvor man henger klær, blir det veldig fint og nyttig med en ledstripe (eller tilsvarende) i forkant av hyllen og evt i taket over.

Monter en liten list for å hindre blending.

Og dette er Ikea sin i et nøtteskall. Enkel å montere, lyser der den skal uten å blende og har en valgfri sensor for skapdør. Kan knapt få det enklere og derfor stusset jeg over ditt forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, stigvi skrev:

Og dette er Ikea sin i et nøtteskall. Enkel å montere, lyser der den skal uten å blende og har en valgfri sensor for skapdør. Kan knapt få det enklere og derfor stusset jeg over ditt forslag

I rom som "Walkin closet" behøves gjerne mer lys.

Jeg vet ikke hvor mye belastning disse magnetbryterene tåler, men tviler på at det er tilstrekkelig for belysning av annet en skap og skuffer. 

I et rom som skissert av trådstarter på ca 3kvm, må det monteres utstyr som gir skikkelig lys. 

Lys via batterilykter kan ikke sies å være akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.