Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips/forslag til switch og accesspunkt


doubles

Anbefalte innlegg

Vi holder på å bygge nytt hus, og har fått lagt opp to CAT6 i taket for accesspunkter med PoE. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe Unifi switch og NanoHD, eventuelt Mikrotik switch og cAP ac, men jeg har ikke SÅ god greie på nettverk så jeg er litt usikker på hvor mye tid jeg orker å investere i konfigurere en switch...

 

Jeg håper noen har gode erfaringer med og kan anbefale en smart switch? Trenger 16-24 porter, mulighet for VLAN og QoS. Vil det være noe problem å bruke NanoHD med en switch fra f.eks TP-Link? Noen som har testet andre APer med PoE beregnet på tak/veggmontering?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei doubles,

Jeg var i samme situasjon selv og gikk for en Ubiquiti-løsning med en Edgerouter 4, Unifi switch og et NanoHD AP. Så langt er det dønn stabilt, med flere forskjellige VLAN slik du ønsker. Enkelt å sette opp og få kontroll på.
Jeg har dokumentert hvordan du setter opp utstyret, fra du tar det ut av boksen her (en serie på seks innlegg): https://unbranched.xyz

Endret av Rehoboam
URL endret pga. nytt domene.
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som Rehoboam, Edgerouter 4 og Unifi switch. Men gikk for Unifi AC AP Pro.

Eneste fordelen jeg ser med NanoHD i en privatbolig er størrelsen. Den virkelige fordelen er bedre håndtering av mange samtidige tilkoblede enheter (med MU-MIMO), men tviler på at det er noe man vil merke i en privatbolig...

 

Litt avhengig av hva du ønsker å oppnå, og hvor mye erfaring du har fra oppsett av annet nettverksutstyr, så kan en USG (eller USG Pro 4) være et greit alternativ til Edgerouter 4.

USG integrerer bedre med Switch og AP siden den går inn i Unifi Controlleren, men den har litt mer begrenset funksjonalitet (hvis kontrollert av Controlleren) enn Edgerouter. Og hvis du har erfaring med oppsett av annet ProSumer/enterprise nettverksutstyr så er ikke alt like intuitivt siden det benyttes litt andre begreper og funksjonalitet settes opp på litt andre måter enn hva som er vanlig (er min erfaring).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/04/2020 at 21:20, Rehoboam said:

Jeg har dokumentert hvordan du setter opp utstyret, fra du tar det ut av boksen her (en serie på seks innlegg): https://unbranched.tech/

@RehoboamJeg har ikke kompetanse nok til å vurdere hvor gode (eller sikre) løsningene du beskriver på nettsiden din er, men KUDOS for veldig gode beskrivelser!

Endret av Hillmar
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for tips (og dokumentasjon!). 

Jeg har særdeles liten erfaring, men relativt god teknisk innsikt så jeg skal alltids få til en enkel setup til å begynne med..;) I første omgang ønsker jeg:

  • Eget VLAN for utleie (2 cat6 i veggen)
  • To APer i vår del (cat6 i tak for PoE)
  • Rundt 10 cat6 i vegg vår del

...og så tar jeg det derfra når jeg lærer mer. Jeg har sett mange med Ubiquiti har USG eller Edgerouter i tillegg til switch og APer, MÅ jeg ha det for å få til det jeg ønsker? Jeg hadde håpet å bruke router fra Altibox i første omgang for å ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Bjonness said:

Du kan det, men hva er da poenget med forskjellige vlan? 

Har du ikke en router all blokkerer tilgang mellom vlan'ene kan de jo snakke sammen uansett..

Hmm, da må jeg ha misforstått noe. Fant ikke det jeg leste sist, men noe tilsvarende:

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/222183968-Intro-to-Networking-Introduction-to-Virtual-LANs-VLANs-and-Tagging

https://www.lifewire.com/virtual-local-area-network-817357

 

Kan jeg ikke dedikere to porter på switchen til utleie og la disse "kommunisere" med porten hvor altibox er koblet inn, og tilsvarende for resterende porter til vår del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, doubles said:

Kan jeg ikke dedikere to porter på switchen til utleie og la disse "kommunisere" med porten hvor altibox er koblet inn, og tilsvarende for resterende porter til vår del?

Nei, uten en router som kan håndtere VLAN så er ikke dette mulig, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.