Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Solstrøm Offgrid/hytte erfaringer? Victron Multiplus II


Anbefalte innlegg

Jeg har fundert på solstrøm til sætra, som består av 4 bygninger med oppussingsbehov.

 

Det vil bestå av aggregat, batteribank, solceller m. regulator og div. belysning.

Tanken er å dimensjonere for minst mulig aggregat-kjøring. To solcellepaneler i serie i området 300 watt.

 

Som senter i anlegget peker Victron Multipluss II med 48volts AGM batteribank seg ut.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med Raspberry Pi (eller lignende) til å styre Multiplussen, solcelleregulatoren og tihørende dippedutter.

Har kikket litt på ladekontroll, men har ikke helt fått taket på hvor god den er med lading fra flere kilder (sol/aggregat)

 

Alternativene til Victronproduktene er ikke mange. Når man vil ha kontroll på automasjonen i tillegg så blir alternativene enda færre.

Eller finnes de?

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumpibjørn ? og litt mere info.
En 220V inverter vil være en stor strømtyv når ingenting bruker 220V. Ett kjøleskap er ett eksempel.

Derfor tenkte jeg å slå av og på inverteren etter behov.

 

Videre har jeg begynt å fundere på 24volts LEDdrivere til belysning.

Skal også dra likespenning til hele tunet uansett. Og 24volts utstyr er å få tak i.

 

Men jeg trenger en (eller flere) regulator(er) fra 48v batterispenning  24v med lavt egetforbruk.

Det ser ikke ut til å være helt vanlig hyllevare.

 

For battterilading fra aggregat så vil jeg kun lade til 80%. De siste 20% må nesten sola ta seg av. Det vil bli mange timer med aggregatstøy om man skal bruke aggregatet noe over 80%

 

Jeg mener det er gevinster å trekke på automatisering av ett slikt system.

 

All input er verdifull input .-)

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, NilsOF skrev:

For battterilading fra aggregat så vil jeg kun lade til 80%. De siste 20% må nesten sola ta seg av. Det vil bli mange timer med aggregatstøy om man skal bruke aggregatet noe over 80%


Men er det ikke slik at en jevnlig må sørge for at batteriet lades til 100% pluss enda litt mer ladetid for å unngå problem med ubalanserte celler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med blybatterier er sulfatering når de blir stående uten lading. På vinters tid må de nok lades over det nivået med aggregat. Dvs. slutten av November til litt uti Februar.

Men i det tidspunktet er husene i veldig liten bruk, om noe.

Tanken er å kople batteriene fra i den perioden. Fulladet først selvsagt.

 

Jeg burde gått for litiumbatterier, men jeg satser på at batteriteknologien har gjort ett hopp før AGMbatteriene takker for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for lithium-batterier, siden de gir deg mye mer utnyttbar energi. Mao. trenger du en mye mindre og lettere batteribank. Prismessing er det ikke lengre så mye dyrere, og holdbarheten er såpass mye bedre, at jeg tviler på at bly er billigere i lengden.

Prøv også å ha så høy batterispenning som mulig, 48V er sikkert smart, iom at du da kan bruke masse PoE-utstyr om du vil. Sparer  på kabler siden du kan ha en brøkdel av kvadratet kontra 12V.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt fordelene med lithium. De blir nok noen tusenlapper dyrere enn AGM.

Jeg har ikke helt avskrevet lithium. Det er mange detaljer som skal på plass før jeg kommer dit.

18 timer siden, petersv skrev:

så høy batterispenning som mulig, 48V er sikkert smart, iom at du da kan bruke masse PoE-utstyr om du vil.

Det er nok mange som har møtt Ohms lov i praksis med invertere på 12volts annlegg.

 

Jepp, PoE er med i planen. Da kan jeg slå av WiFi APer og Poe -matet 4g gateway på tid og etter behov.

Problemet er at toppspenningen for AGM-batterier vil ha en spenning på over 58 volt (om jeg  husker riktig). Lithium er likedan.

Det var iallefall spenning over det som de likestrømsmatede switcher jeg har sett på tåler.

24volts PoE -injektorer og en liten unmanaged switch med custom styring av spenning til injektorene kan være en vei å gå, siden jeg uansett må ha en eller flere 24volts konvertere.
Ser at jeg bruker 10 watt nå på tre APer her hjemme.

En multipluss II 48/3000/35-32 bruker 10 watt i seg selv uten belastning på inverter.

Det blir fort watttimer av sånt.

 

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha en DC-DC uansett, men de er veldig effektive når de opererer i det spenningsområdet. Mean Well sin RSD-serie f.eks. Leaf-celler tror jeg er noe av det rimeligste du kan få tak i, og er enkle å ha med å gjøre. Et kjapt google-søk viske meg denne tråden https://secondlifestorage.com/showthread.php?tid=7159 som omhandler BMS-valg for leaf-celler. 

Her er en inspirasjonsvideo:
 

 

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle huggere som hugger Leaf selger de. F.eks. Grønvold. Elbilmek i Asker har sikkert også. Ligger endel på finn.no også ofte. 

Dette må jo være et kupp, hvis du skal ha gigantisk batteribank ;) https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=175931029

Jens Kr. Kirkebø har laget en slik bank selv, du kan jo kanskje høre med han for tips: post@ladespesialisten.no

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.