Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Holde orden på devicene


Slabbedask

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan dere gjør det angående navngiving på devicene.

I eksemplet under er et vindfang med 2 bevegelsesensorer. Bare den ene er med her, den sensoren som peker mot ytterdør.

Normalt ville jeg skrevet bare "Vindfang" og ikke "Vindfang ytterdør" men da jeg har 2 sensorer så har jeg gjort det slik for å vite hvilken sensor det er snakk om. Den andre heter bare "Vindfang".

Men det blir litt rot i systemet da samme "Room" får 2 navn. Det blir noen slike tilfeller omkring, så da blir det verre å holde kontrollen.

Men kan en god løsning være og skrive hvilken sensor det er i det neste feltet (på root), der det står "Aeon Labs Multilevel Sensor"?

Jeg har så langt ikke forandret noe der på mine devicer, hvis jeg gjør det kan det skape problemer senere? når events mm skal legges inn?

 

image.thumb.png.6b3f1ba54dc159f9e4ec6e0764de0ca2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker områdenavn men ser egentlig ikke den helt store nytten. Områdene er i hovedsak "Bolig" og "Uteområde" for det sier seg jo selv at "Stue" er i område "Bolig" og "Utelys" er i "Uteområde". Viktigere er å navngi devicene og da pleier jeg å beholde opprinnelig navn men legge til en beskrivende tekst foran. Mange steder klarer en ikke å skille devicene fra hverandre om en bare har standardtekst, f.eks. om en har flere batteridrevne enheter i samme rom og skal vise/bruke batteristatus i en eller annen sammenheng ser alle batteriene like ut om de har standardtekst.

 

Mange veier fører til mål...

HSDeviceNames.thumb.jpg.a29319403b3ccfe58a3d380a244ac311.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler så langt det er mulig og hensiktsmessig å holde seg til etasjer, rom og enhetsnavn, gjerne med scriptet over. Husk at systemet skal vare i årevis, og gjerne være logisk for flere enn deg selv.

 

Slik er det i hovedsak sortert hos oss.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Moskus skrev:

Anbefaler så langt det er mulig og hensiktsmessig å holde seg til etasjer, rom og enhetsnavn, gjerne med scriptet over. Husk at systemet skal vare i årevis, og gjerne være logisk for flere enn deg selv.

 

Slik er det i hovedsak sortert hos oss.

 

Synes måten du gjør det på passer best til mitt hus.

Anngående scriptet

Så forstår jeg det riktig så er det bare å forandre den første devicen (root) slik du viser i guiden, så blir childene automatisk forandret. 

De devicene jeg ikke vil forandre, er det bare å la være og skrive f.eks "Taklys, Root (123)"   på den første? (kutte ut ", Root")

Leste denne nå, er vel svar p spørsmålet "Så kjøres scriptet med Root Device ID som parameter, sub/function må settes til "RenameDevices"

Skriptet tar vel alt, ikke bare z-wave?

Hvis jeg skal legge til en ny node, er det da bare å kjøre skriptet på nytt?

 

Slike ting som life360 og interfacer, har dere noe system på det?

Ble noen spørsmål denne gangen også :)

Endret av Slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Slabbedask skrev:

Synes måten du gjør det på passer best til mitt hus.

Statistisk sett er det nok denne som sannsynligvis vil passe best for flest.

Det finnes jo selvfølgelig unntak, som hvis man f.eks. kun har bruk for en etasje fordi man bor i en leilighet, etc. Klart man kan gjøre tilpassinger.

 

Men etter å ha satt opp både store og små installasjoner for andre mener jeg at å prøve å holde seg til det systemet fort er det enkleste for de fleste. For det er faktisk forholdsvis intuitivt. :) 

 

9 timer siden, Slabbedask skrev:

Skriptet tar vel alt, ikke bare z-wave?

Ja i utgangspunktet. Men "parent" (hoved) devicen må hete "EtEllerAnnet, Root" for at det skal fungere. Det kan du imidlertid endre til noe annet etterpå at scriptet er kjørt.

 

9 timer siden, Slabbedask skrev:

Hvis jeg skal legge til en ny node, er det da bare å kjøre skriptet på nytt?

Ja, selvfølgelig. :)

Bare legg den nye device IDen (IKKE node-nummeret) inn som parameter.

 

9 timer siden, Slabbedask skrev:

Slike ting som life360 og interfacer, har dere noe system på det?

Et eget "rom" for sånt, i etasjen "Diverse".

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.