Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Renovering av gamle spotter og planer om smarte dimmere


Røed

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag noen 12v spotter på badet (GZ4) og vanlig GU10spotter ute i inngangspartiet. 

 

Trafoen til tre av lysene ute er ødelagt og 12V pærene går alt for ofte slik at det er på tide med en oppgradering.  Når jeg først er i gang bytter jeg også dimmer i stua, selv om lysene fungerer fint her.

 

I dag er følgende montert

 

  • 315GLE (boks) dimmer til spotskinne med 5 spotter (GU10) - stue
  • 315GLE (innfelt) dimmer til 8 12V GZ4 innfelt spotter på bad 
  • 630GLE (innfelt) dimmer til 6 GU10 innfelt i overbygd inngangspart

 

Har ellers litt huielamper i leiligheten. Så noe som er kompatibelt med de er en bonus.

 

Ideelt sett ser jeg for meg en skrudimmer (WAF/gjensalgsverdi) som også kan styres via app/sentral. På lysene er planen warmdim hvor jeg er relativt åpen på modell (antar elektrikerne har noen preferanser). Har ikke homeseer i dag, men ser vel for meg å skaffe meg noe slikt på sikt.

 

Fra diskusjonene her antar jeg det blir en variant med Fibaro Dimmer 2, men hvilken dimmer bør det i så fall kombineres med? Og er det plass til dette der det er innfelte dimmere i dag? 

 

Er ikke elektriker selv, så blir et lite anbud blant de lokale elektrikerne om jobben. Bør man her gå direkte på modeller eller være åpne på forslag fra de?

 

  1. Hvilken dimmer/kombinasjon av materiell bør jeg bruke?
  2. Er det plass til smarte dimmere der det er innfelt i dag?
  3. Noe man bør være obs på i anbudet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Røed skrev:

Fra diskusjonene her antar jeg det blir en variant med Fibaro Dimmer 2, men hvilken dimmer bør det i så fall kombineres med?

Dimmer 2 er en dimmer. Så lenge du har en driver som er dimbar, så burde det gå bra. :)

 

15 timer siden, Røed skrev:

Og er det plass til dette der det er innfelte dimmere i dag? 

Ja, det er jo veggboks på baksiden.

 

15 timer siden, Røed skrev:

Ideelt sett ser jeg for meg en skrudimmer (WAF/gjensalgsverdi) som også kan styres via app/sentral.

Elko har jo en Zigbee-kompatibel dimmer. Men jeg vet ikke om du får den inn i Hue-hub'en.

 

 

Ellers finnes det heldigvis skru-dimmere i Z-wave format også, f.eks. fra Namron (elektroimportøren), Heatit Z-DIM og Sunricher. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namron sin zigbee dimmer kan kobles rett inn i hue-appen om du ønsker det. Kjører den selv i home-assistant med deconz.

 

Sklir rett inn i elko plus ramme, og WAF forholder seg på rett plass.

 

Edit: link til dimmeren https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Event=livesearch

 

 

Endret av ChrisD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Den fås også i Z-wave-format. :)

https://www.elektroimportoren.no/led-dimmer-z-wave-200w/1402756/Product.html

 

Da er den også billigere.

Tenkte siden han har en del hue lamper fra før, og sikkert nok kun bruker hue appen akkurat nå. Da er det ganske gunstig å gå for zigbee, så man slipper en ny kontroller med en gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en mulighet. Jeg tenker nok motsatt; det går fint å ha "ekstra pærer" og sånt på Zigbee, men lys og varme styres med Z-wave. Fordeler og ulemper med alt, og man kan jo fint bruke begge deler, en UZB1 koster lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Ja, det er en mulighet. Jeg tenker nok motsatt; det går fint å ha "ekstra pærer" og sånt på Zigbee, men lys og varme styres med Z-wave. Fordeler og ulemper med alt, og man kan jo fint bruke begge deler, en UZB1 koster lite.

Jeg skal si meg helt enig i den påstanden. Har selv bestilt en god del fibaro walli dimmere for å teste på kjellerprosjektet her. Er jeg fornøyd går alt av elko plus rammer på finn.no ?

 

Men, for Guds skyld, jeg skal ikke si at jeg er misfornøyd med namron zigbee dimmerene. Den gjør jobben på en utmerket måte. Jeg har nok bare fått opp øynene for z-wave plus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, stigvi skrev:

På meg virker det som om personlige preferanser kommer foran hva som eventuelt er best for trådstarter.

Ja, for deg virker det nok som det, det overrasker ingen.

 

Hadde det stått at det var en fordel om det kunne integreres i en eksisterende Hue-hub, så hadde jeg svart det. Men det står ikke det, det står at han vurderer HomeSeer og at han har kikket på Fibaro Dimmer 2. Da falt det mest naturlig å tenke Z-wave. Siden han har vært såpass spesifikk, er det også nærliggende å tro at han lest iallfall litt om emnet, og kanskje han har en plan videre som det ikke står noe om her. Men for å si noe om det, trenger vi mer info.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke elektriker selv, så blir et lite anbud blant de lokale elektrikerne om jobben. Bør man her gå direkte på modeller eller være åpne på forslag fra de?

 

Jeg er elektriker og driver eget firma, og fra mitt synspunkt (les erfaring) kan det være nyttig å bestemme hvilket utstyr/fabrikat du skal be om tilbud på. Da er det lett å sammenligne priser.

 

Mye av utstyret ser likt ut og de sier det har samme funksjonalitet, men firmwaren er helt forskjellig på bl.a. Namron og Heat-IT

 

Jeg testen en del hos meg selv, og fant ut at å holde seg til ett fabrikat på aktuatorer var problemfritt i forhold til å blande for mye.

 

Det kan fort bli dyrere ved å velge det billigste.

 

Her i huset går det kun på Z-wave med unntak av noen få IKEA produkter og 433Mhz temp givere.

 

/Helge

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Ja, for deg virker det nok som det, det overrasker ingen.

 

Hadde det stått at det var en fordel om det kunne integreres i en eksisterende Hue-hub, så hadde jeg svart det. Men det står ikke det, det står at han vurderer HomeSeer og at han har kikket på Fibaro Dimmer 2. Da falt det mest naturlig å tenke Z-wave. Siden han har vært såpass spesifikk, er det også nærliggende å tro at han lest iallfall litt om emnet, og kanskje han har en plan videre som det ikke står noe om her. Men for å si noe om det, trenger vi mer info.

"Har ellers litt huielamper i leiligheten. Så noe som er kompatibelt med de er en bonus"

Ikke for å være vanskelig, men namron går inn i hue hubben og man kan assosiere de med andre lys fra hue. Så jeg ser det som spesifikt at han synes det er en bonus at det funker med hue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det har du rett i, den setningen har jeg oversett. ?

Da kan situasjonen være litt annerledes. Men det kommer an på trådstarters ønske om utvidelse.

 

Man kan gjøre en del med en Hue hub, men man kan gjøre mer med et system som takler flere protokoller, uavhengig om man går for HomeSeer, Home Assistant, OpenHAB, Homey, etc. Jeg har en Hue hub selv, og den er "helt OK".

 

 

6 timer siden, ChrisD skrev:

Ikke for å være vanskelig

Du må ikke si sånt, for det impliserer at du faktisk velger selv å være vanskelig. Noe som for de fleste av oss ikke er med vilje.

 

Du var ikke vanskelig, du poengterte at jeg overså noe. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.