Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvor begynner jeg og hvilket system


TerjeS

Spørsmål

Vurderer styring av varme i gulv i kjeller. Har i dag:

Tibber

Pulse

Sensibo (Styrer varmepumpe)

Netatmo (Kun værstasjon)

Verisure Doorman med APP

I sikringsskap i kjeller har jeg 8 releer/termostater med egne gulvfølere og ønsker å bytte disse da de ikke fungerer optimalt.

Vurderer å montere 2 stk. HEATIT Z-WATER.

Er det Z-Wave som er tingen? 

Når jeg først skal velge, bør jeg treffe riktig.

 

Endret av TerjeS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
7 timer siden, TerjeS skrev:

Er det Z-Wave som er tingen? 


Fant bare dette spørsmålet ?

Z-Wave er tingen, ja. Du må bare finne ut hva du vil ha av utstyr og bruke det du trenger. Zigbee og Z-Wave ekskluderer ikke hverandre. Selv om det er to teknologier som er mye brukt innen automasjon og de tildels overlapper hverandre, så vil jeg si de mer utfyller hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, TerjeS skrev:

Vurderer å montere 2 stk. HEATIT Z-WATER.

Merk at Z-water ikke er termostater, den styrer kun ventilene på vannsløyfer (du skriver ikke at du har vannbåren varme?). Du må ha termostater i tillegg.

Det er en annen termostat som er Z-wave som nettopp ble nevnt her på forumet, men jeg finner den ikke igjen... :( 

 

EDIT: JO der, Danfoss HC10: https://www.intin.no/produkt/danfoss-hc10/

Jeg er ikke sikker på om den har innganger for gulvsensor heller.

 

 

Hvis du ikke har vannbåren gulvvarme, så bruk heller vanlige termostater. Z-TRM2fx vil dekke behovet ditt, du trenger ikke romføleren som Z-TRM3 tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
38 minutter siden, Moskus skrev:

Merk at Z-water ikke er termostater, den styrer kun ventilene på vannsløyfer (du skriver ikke at du har vannbåren varme?). Du må ha termostater i tillegg.

Det er en annen termostat som er Z-wave som nettopp ble nevnt her på forumet, men jeg finner den ikke igjen... :( 

 

EDIT: JO der, Danfoss HC10: https://www.intin.no/produkt/danfoss-hc10/

Jeg er ikke sikker på om den har innganger for gulvsensor heller.

 

 

Hvis du ikke har vannbåren gulvvarme, så bruk heller vanlige termostater. Z-TRM2fx vil dekke behovet ditt, du trenger ikke romføleren som Z-TRM3 tilbyr.

 

Hei, takk for info, jeg er på leting etter noe for å montere på skinner og som jeg også kan styre. 

Nedenfor er et bilde over 8 termostater som er styrt av gulvfølere.

I tillegg er det ur for styring av natt senking.

Et alternativ er ETV-1999 fra MicroMatic, men da får jeg ikke noe Smart-Home styring?

Sikringskap-Kjeller.png

2020-04-15_124607.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, TerjeS skrev:

Nedenfor er et bilde over 8 termostater som er styrt av gulvfølere.

Aha, den typen.  Da forstår jeg.

Z-water eller tilsvarende enklere typer kan kun styre kurser av/på, og de er nok ikke laget for varmekabler. De vil nok ikke tåle belastningen.

Men det må i så fall undersøkes, jeg har ikke sjekket nøye selv...

 

16 minutter siden, TerjeS skrev:

Et alternativ er ETV-1999 fra MicroMatic, men da får jeg ikke noe Smart-Home styring?

Nei, det ser dårlig ut.

Z-TRM2fx er en større termostat, men jeg har sett den montert i sikringsskap. Har bare antatt at det lar seg gjøre?

 

 

Men man har også f.eks. denne: https://www.thermo-floor.no/thermo-floor-as/5430473/eb-thermo-800-multifunksjonstermostat-2-modul--din-skinne

Den har en potensialfri inngang, som muligens kan brukes til å endre mellom høyt og lavt set-point. Må nok dobbeltsjekkes med Thermo-floor/HeatIt.

 

 

Jeg personlig hadde nok prøvd å få Z-TRM2fx-termostater montert i sikringsskapet. Vanligvis bytter jeg bare mellom to modi, Heat og Eco, men det er greit å ha alle de andre parametrene inn i smarthuset også (temperatur, setpoint, on/off, strømforbruk, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
36 minutter siden, Moskus skrev:

Aha, den typen.  Da forstår jeg.

Z-water eller tilsvarende enklere typer kan kun styre kurser av/på, og de er nok ikke laget for varmekabler. De vil nok ikke tåle belastningen.

Men det må i så fall undersøkes, jeg har ikke sjekket nøye selv...

 

Nei, det ser dårlig ut.

Z-TRM2fx er en større termostat, men jeg har sett den montert i sikringsskap. Har bare antatt at det lar seg gjøre?

 

 

Men man har også f.eks. denne: https://www.thermo-floor.no/thermo-floor-as/5430473/eb-thermo-800-multifunksjonstermostat-2-modul--din-skinne

Den har en potensialfri inngang, som muligens kan brukes til å endre mellom høyt og lavt set-point. Må nok dobbeltsjekkes med Thermo-floor/HeatIt.

 

 

Jeg personlig hadde nok prøvd å få Z-TRM2fx-termostater montert i sikringsskapet. Vanligvis bytter jeg bare mellom to modi, Heat og Eco, men det er greit å ha alle de andre parametrene inn i smarthuset også (temperatur, setpoint, on/off, strømforbruk, etc).

 

Tusen takk for svar, får prøve å finne ut dette. Jeg får nok plass til Z-TRM2fx hvis jeg fjerner alt det andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.