Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

En boks til alt?


xses

Spørsmål

Hei!

Oppgraderer huset mitt litt her og der med "smarte enheter"

Pr nå har jeg

1 Google Home.

1 D-link overvåknings kamera.

5 D-link strømmplugger.

2 Stk Logitech fjernkontroll system. Dette får jeg fint til å fungere sammen via Google Home.

 

Men så ønsker jeg litt mer....

Har Screens på vinduene (Somfy) som jeg vil kunne styre opp og ned.

Har en garasjeport (som jeg når har kjøpt en WLAN enhet til)

Har Yale V2n dørlås. (har kjøpt Yale sin home hub)

 

For meg så virker det som at når det gjelder alt annet en strøm/lysperer/brytere etc.. så må man ha en egen boks til det? Eller finnes det en universal boks hvor alle kan kobles inn på?

Blir veldig mange bokser å ha stående et sted...

 

Mvh

Cato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Tja... det er noe sant i det du sier. Men verden har ikke blitt enig om en universal standard for kommunikasjon enda (og det spørs om det kommer til å skje, trass iherdige forsøk).

 

Problemet er også todelt. Det er mange systemer som krever egen hub, men du har også startet med å kjøpe systemene.

 

Det finnes jo løsninger hvor dette ikke er et problem. F.eks. kan man bruke en ekstern styring til Somfy-motorene (Qubino- eller Fibaro-modul, eller hvis det er Somfy RTS kan man bruke en RFXtrx433E), garasjeporter kan styres med AeoTec Garage sensor eller en Fibaro Smart Implant og istedenfor Yale dørlås kan ham kjøpe en IDlock eller Danalock. Alt dette kan du få i Z-wave format, som ville gått glatt inn i en hub som bruker det (HomeSeer, Home Assistant, OpenHAB, Homey, SmartThings, FutureHome, etc).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alle produsenter vil selge sin egen hub: Hue, Ikea, Elko, Mii/Aquara (de har vel flere) og så videre og så videre.

Det man kan legge merke til er at nesten alle snakker samme språk ( men ikke helt samme dialekt)

 

Selv om produsentene har våte drømmer om å låse forbrukerene inn sitt system så er det soleklart at egne huber (og også apper) for hver enkelt produsent ikke er veien å gå.

 

Skal man ha en boks til å styre alt så må man benytte standarder.

Produsenter som ikke har produkter som kommer inn under standard(ene) velges da bort ?

 


 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hmz. Skjønner. Får studere litt mer rundt dette. Denne RFXtrx433 ser ut til å kunne prate med screensene mine, men må den ha en egen programvare, eller må den være koblet til en PC/mac til envær tid? Må jeg har f.eks Homey, Fibaro? Eller en eller annen hjemmesentral for å få den til å prate med en app på en tlf, eller via google Home?

 

Ser det er et ganske stort "fag-felt" med en jungel av enheter og løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

RFXtrx433  kobles til en pc/raspberry pi med program for hjemmeautomasjon f.eks. HomeAssistant, HomeSeer.

 

Homey er en egen boks med inkludert software. Den har innebygget 433MHz, z-wave og zigbee (forskjellige kommunikasjonsstandarder).

Fibaro Home Center er også en egen boks som Homey, men jeg tror den kun støtter z-wave (mulig mer, men jeg er ikke så oppdatert på den). 

 

Jepp, det er en jungel. Det du må avgjøre er hvor mye tid vil du bruke på dette (lære deg ting) og penger. Jo mer tid og lærevilje desto "mindre" penger i oppstart. Men det blir uansett fort en dyr hobby.

Endret av Guahtdim
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Okay. Nå begynner det å løsne litt. Det jeg tror jeg kan se for meg er en RasberryPI /m HomeAssistant på og en RFXtrx sak tilkoblet denne. Virker som det er en god og "billig" løsning, for å få i gang det jeg ønsker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Moskus skrev:

Vær bombesikker på at dine screens bruker Somfy RTS. Er det nyere modeller, så brukes IO og det er ikke støttet av en RFXtrx433E.

Den er vel 7-8 år gammel. På fjernkontrollen står det Telis 4 RTS Pure, styrer 3 screens og 1 markise med den. Så den er vel safe.

 

Slik jeg håper og forstår det riktig så kan jeg VIA google Home og riktig konfigurering tilslutt kunne f.eks si "Ta ned Screen på kjøkkenet"  ....eller....hvis jeg blir rå på dette. Ha koblet opp en sol-sensor som sier ifra selv når sola treffer. Her er det vel noe DIY greier fra Ebay som må til?

Endret av xses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, xses skrev:

Den er vel 7-8 år gammel. På fjernkontrollen står det Telis 4 RTS Pure, styrer 3 screens og 1 markise med den. Så den er vel safe.

Ja, det er det nok. :)

 

6 minutter siden, xses skrev:

Slik jeg håper og forstår det riktig så kan jeg VIA google Home og riktig konfigurering tilslutt kunne f.eks si "Ta ned Screen på kjøkkenet"  ....eller....hvis jeg blir rå på dette. Ha koblet opp en sol-sensor som sier ifra selv når sola treffer. Her er det vel noe DIY greier fra Ebay som må til?

Ja, med riktig oppsett får du dette til.

 

Du trenger en Lux-måler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 16/04/2020 at 10:22, xses said:

Slik jeg håper og forstår det riktig så kan jeg VIA google Home og riktig konfigurering tilslutt kunne f.eks si "Ta ned Screen på kjøkkenet"  ....eller....hvis jeg blir rå på dette. Ha koblet opp en sol-sensor som sier ifra selv når sola treffer. Her er det vel noe DIY greier fra Ebay som må til?

Siden du nevner at du går for Home Assistant (HA) så kan jeg svare litt rundt det. Alt som kan styres i HA kan også styres via Google Home. Der er det du som velger hva Google Home skal få kontrollere og ikke. Enklest er via HA sin betalingsskyløsning Nabu Casa som gir deg en sikker og enkel tilgang til systemet utenfor ditt lokalnett og samtidig integrasjoner mot Google Home, Alexa osv. Alt dette er også mulig å få til uten skyløsningen, men da må du ha kontroll på sikkerheten selv. 

 

On 16/04/2020 at 00:09, xses said:

Hmz. Skjønner. Får studere litt mer rundt dette. Denne RFXtrx433 ser ut til å kunne prate med screensene mine, men må den ha en egen programvare, eller må den være koblet til en PC/mac til envær tid? Må jeg har f.eks Homey, Fibaro? Eller en eller annen hjemmesentral for å få den til å prate med en app på en tlf, eller via google Home?

 

Ser det er et ganske stort "fag-felt" med en jungel av enheter og løsninger.

RFXtrx433 skal funke direkte mot HA uten at  jeg har prøvd det selv. Når den integrasjonen er på plass i HA (https://www.home-assistant.io/integrations/) så trenger du ikke mer enn det for å styre det enhetene tilkoblet RFXtrx'en fra mobilen eller hva du måtte ønske. Ellers så handler det mer om hvilken standard du velger enn hvem sine produkter det er.

 

Skal du konrollere Z-wave så trenger du en zwave-adaper (eks denne https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/kontroller/aeotec-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549?gclid=CjwKCAjwp-X0BRAFEiwAheRui946QFBsLpWSADmgg1irUFnLqfchvHQ_nNeVln2PF9z2878ud9OnpRoCMwUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)

 

Skal du kontrollere zigbee trenger du en zigbee-adapter (eks denne https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/conbee-ii-zigbee-kontroller-for-usb-p51419)

 

Greia er at det er en jungel av utstyr og veldig mange av produsentene ønsker å selge sine egne hub'er, men hvis man passer på å kjøpe utstyr som kan integreres i det man har fra før så slipper man iallfall en ny boks hver gang :) 

Jeg har f.eks. fem "bokser" i tillegg til HA:

- Aeotech z-wave adapter

- Phiilips Hue som også styrer Ikea Trådløs hos meg.

- Sonoff Bridge (433 sender/mottaker som tar inn "raw"-signaler fra alt mulig rart.

- Tellstick znet (kun fordi jeg hadde denne fra før og den tar inn signaler fra temperatursensorer i huset)

- Asus Router (man må jo ha en router uansett, men nevner denne da den kan integreres mot HA slik at jeg kan vite hvem som er på nettet når og da kan automatisere basert på det)

 

Hvis jeg skal kjøpe en ny "boks" til noe så sjekker jeg alltid først om den enkelt kan integreres i HA via et lokalt API og ikke via skyløsnig. Jeg ønsker at alt skal fungere uten å måtte "ut av huset" får å få tilgang til den. Er ikke alltid det lar seg gjøre, men det er iallefall utgangspunktet. Yale sin hub ser jeg har integrasjon mot HA, men jeg har ingen erfaring med den.

 

HA har en egen app som fungerer strålende. Den er i praksis bare en godt tilpasset nettleser med en del ekstrafunksjoner som viser og lar deg styre det du velger å legge på ditt dashboard.

 

Ble en lang tekst dette og jeg er sikker på at jeg blir korrigert hvis (når) noen er uenig og det er det som er fint med dette forumet :) At du møter utfordringer er helt sikkert, men her har du iallefall en plass å henvende deg og du får svar på "alt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har jeg brukt noen dager på å sjekke ut dette her,  og det virker ikke akkurat rett frem. Ser ut til at de d-link pluggene jeg har.. Som fint fungerer med Google Home IKKE fungerer i HA, så da er jeg på leit etter noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 16.4.2020 den 10.22, xses skrev:

tilslutt kunne f.eks si "Ta ned Screen på kjøkkenet" 


Jeg er kanskje litt sær, men liker ikke å blande norsk og engelsk i samme setning. Er talegjenkjenningen til Google så god nå at den ville forstått "Ta ned gardin på kjøkkenet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, stigvi skrev:

Så det er ikke de som er nevnt her?
https://www.home-assistant.io/integrations/dlink/

 

Joda. 2 typer er nevnt der. Jeg har W115 og de aller nyeste heter W118, men utifra det jeg leser videre på nett så er det ingen som har klart å få de til å fungere. HA sier at den ikke får koblet til

 

Loggdetaljer (WARNING)

Logger: homeassistant.components.dlink.switch
Source: components/dlink/switch.py:117
Integration: dlink (documentation, issues)
First occurred: 8:41:53 (3 occurrences)
Last logged: 8:45:56

  • Failed to connect to D-Link switch
  • Waiting 1.9833411 s to retry

 

Den fungerer via D-link appen, og jeg kan logge inn og få opp info via WEB. Ikke vet jeg hvordan jeg kan få sett på den source fila det refereres til via HA heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, xses skrev:

Ser ut til at de d-link pluggene jeg har.. Som fint fungerer med Google Home IKKE fungerer i HA, så da er jeg på leit etter noe annet.

... og da tenker du "bedre plugger"? ;)

Du kan selvfølgelig da gå veien om IFTTT. Det blir ikke like silkemykt og er avhengig av skyen, men må man så må man.

 

 

2 timer siden, stigvi skrev:

Jeg er kanskje litt sær, men liker ikke å blande norsk og engelsk i samme setning. Er talegjenkjenningen til Google så god nå at den ville forstått "Ta ned gardin på kjøkkenet" ?

Men det trenger ikke være et gardin. Gardiner er vel utelukkende en innvendig sak. I denne sammenhengen er "screen" en forkortelse for "zip screen" som ikke har et godt norsk navn. De som selger dem sier selv bare screens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

... og da tenker du "bedre plugger"? ;)

Ikke nødvendigvis da  jeg har 5stk av de allerede... Men en annen løsning en HA.

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

 

Men det trenger ikke være et gardin. Gardiner er vel utelukkende en innvendig sak. I denne sammenhengen er "screen" en forkortelse for "zip screen" som ikke har et godt norsk navn. De som selger dem sier selv bare screens.

 

Jepp, der er jo bare er navn, som jeg kan velge selv i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, xses skrev:

Jepp, der er jo bare er navn, som jeg kan velge selv i systemet.

OK, greit å vite. Selv om jeg er langt unna talestyring i mitt hus.

Når det gjelder kontaktene så har du nok blitt "bondefanget" av en produsent som har implementert en proprietær protokoll. Det er ikke sikkert du finner noen systemer som forstår seg på W115 utenom det som dlink selv har lagd støtte for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, xses skrev:

Ikke nødvendigvis da  jeg har 5stk av de allerede... Men en annen løsning en HA.

Ja, jeg vet hva du tenkte på. Det var et dårlig forsøk på humor, beklager.

 

Men hvis det ikke fungerer i HomeAssistant, så skal det en del til at det fungerer i noe annet. Da er du nok begrenset til mer skytjeneste-løsninger, som Alexa og Google Home.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, jeg vet hva du tenkte på. Det var et dårlig forsøk på humor, beklager.

Åh...sånn ja, litt tidlig på morran for meg. og jeg håpet det skulle gå lettere.

 

2 minutter siden, Moskus skrev:

 

Men hvis det ikke fungerer i HomeAssistant, så skal det en del til at det fungerer i noe annet. Da er du nok begrenset til mer skytjeneste-løsninger, som Alexa og Google Home.

 

 

Ja det ser slik ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite søk i forumet to HA tyder på at det er mange som plages med D-link sine smart-dingser. Ikke bare denne W115.

 

Noen har registrert en issue på github om at akkurat den pluggen du har ikke fungerer. Siste oppdatering der er for 10 dager siden og saken står fortsatt som åpen. https://github.com/home-assistant/core/issues/33492

 

2 hours ago, stigvi said:

Jeg er kanskje litt sær, men liker ikke å blande norsk og engelsk i samme setning.

Ja, du er nok litt sær, men jeg er egentlig ganske enig med deg :) Det er litt annoying å se når engelske ord blandes inn i norske setninger ;) 

 

53 minutes ago, Moskus said:

Men det trenger ikke være et gardin. Gardiner er vel utelukkende en innvendig sak. I denne sammenhengen er "screen" en forkortelse for "zip screen" som ikke har et godt norsk navn. De som selger dem sier selv bare screens.

Screeen er vel en slags fellesbenevnelse for noe som skal skjerme for noe. Så hva med "Skjerming"?

Endret av Mathias
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutes ago, Moskus said:

For generelt. Det finnes mange måter å skjerme for sol på, men "zip screens" og dermed "screens" er faktisk entydig. ;) 

Screen:

a fixed or movable upright partition used to divide a room, give shelter from draughts, heat, or light, or to provide concealment or privacy.

Verbet "to screeen":

conceal, protect, or shelter (someone or something) with a screen or something forming a screen.

 

Mulig vi ikke blir enig her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutter siden, Mathias skrev:

Mulig vi ikke blir enig her :) 

Det er meget mulig. I Norge, som vi er i, brukes "screens" og "zip screens" om hverandre og det er snakk om slike:

image.png

 

 

Det er jo heller ikke snakk om "a flat panel or area on an electronic device such as a television, computer, or smartphone, on which images and data are displayed." ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hehehe.. Herlig. Joda.. Neida. Koblet opp min Liftmaster gatweway nå... Fant til slutt ut at den IKKE støttes av Google Home, MEN av Google Assistant i USA HVIS du kjøper premium abb.... MEN MEN den gikk rett inn HA da.. Så kanskje det blir bra., Lagde en Automasjon om at når min tlf ANKOMMER hjemme områder så skal garasjeporten åpnes. Spennende å se om det funker.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.