Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

[Trukket] RG-11 Regnsensor


Hillmar

Anbefalte innlegg

Vurderer å selge en RG-11 Regnsensor kjøpt igjennom PowerBuy her på forumet. Se PowerBuy-tråden for info.

Tanken min var å bygge seg en sensor, lik denne, til bruk for styring av markise og varsel om regn på telefon.

 

Men som med så mye annet så strekker ikke tiden til, og jeg vurderer derfor å gå for en (dyrere) ferdigløsning...

 

Vurderer derfor å selge denne til kostpris, 650kr. Jeg kan eventuelt spandere frakt.

Ta kontakt på PM om noen er interessert!

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Byelektrikeren said:

Hvorfor gå for en ferdig/dyrere løsning - denne fungerer utmerket og det tok maks 1. time med installasjon og programmering ?

Helt i tråd med min egen tankegang! :)

Men stemmer ikke alltid med erfart praksis. Legg til plunder og heft som:

- å finne ut at du mangler en liten komponent du trodde du hadde

- jobb med å bygge og legge opp strømforsyning til der sensoren skal stå

- barn som våkner akkurat når jeg har rigget meg til ved arbeidsbordet

- programmeringskunnskaper som mer eller mindre begrenser seg til copy/paste (som fører til tidkrevende "feilsøking" når jeg lest HOW-TOen feil)

 

Når jeg i tillegg kom over denne enheten som ikke krever stort annet enn å klatre opp på taket for å skru den fast, og installere en ferdig plugin, så virker det fristende å "kaste penger" på problemet :D 

I tillegg så får jeg vind-data, som også er essensielt for markisestyring. Dette måtte ellers være løst med en annen komponent, som igjen ville spist opp tid.

 

Men denne hobbyen er et såpass stort pengesluk, så innkjøp av Tempest avhenger av at jeg får solgt denne regnsensoren :)

Endret av Hillmar
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hillmar said:

I tillegg så får jeg vind-data, som også er essensielt for markisestyring. Dette måtte ellers være løst med en annen komponent, som igjen ville spist opp tid.

Men denne hobbyen er et såpass stort pengesluk, så innkjøp av Tempest avhenger av at jeg får solgt denne regnsensoren :)

Jeg er helt enig. viste ikke om denne enheten  jeg heller. At den ikke trenger power, er helt klart også en fordel.

Kanskje kommer det flere regn sensorer til salgs, inkl. min ?
/Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Det som holder meg tilbake er at det er i praksis null reklamasjonsrett på det en importerer selv. Og at strømadapter til wifi hub sannsynligvis er med amerikansk plugg.

Ja, det er ulemper. Man må eventuelt stole på alle de flotte ordene de skriver om garanti og returrett...

Etter hva jeg har sett så forsynes huben med strøm fra en vanlig USB-lader og USB A til USB B-micro kabel. Så det er bare å finne frem en gammel telefonlader fra skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer.

De kjørte i høst en kampanje på Kickstarter og har nå kampanje gående på Indiegogo. Mitt inntrykk er at kampanjen på Indiegogo nå er mer en "bestillingsportal" enn en vanlig crowdfunding-kampanje. De rapporterer at de første 1500 enhetene "being calibrated and tested in our fulfillment center in Florida" og at 4500 til er på vei. Og anslått leveranse hvis du backer nå er i mai. 

 

Jeg har selv blitt revet med og lagt inn en bestilling nå (med mulighet for å trekke meg frem til 25.05). Havnet på USD 309 med frakt, og dette skal dekke alle kostnader rundt mva og tollgebyr også.

Får se om jeg klarer å komme til fornuft og avbestille igjen :P

Endret av Hillmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den  virkelig spennende ut, men det er det så mye som gjør på papiret. Jeg tror jeg venter til dere har prøvd den... ;)

Det jeg liker med RG-11 sensoren er at man får beskjed fra første dråpe uten dikkedarer. Veldig OK her hvor det kan være alle fire årstider på samme dag! :)

 

2 minutter siden, Hillmar skrev:

Havnet på USD 309 med frakt

Er jo over 3000 kr med dagens kurs...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg ikke akkurat har forbedret markedet for min regnsensor :D

 

Men tiden vil vise om den kanskje går som varmt hvetebrød så fort vi har funnet ut (atter en gang) at alle de fine ordene på crowdfunding-kampanjer ikke alltid omsettes til virkelighet :D

 

Hvis det er noen som heller velger å høre på Moskus så står i alle fall tilbudet om å kjøpe sensoren fortsatt:) 

Endret av Hillmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg kan ha trua på denne, men avventer likevel til dere har testet den en stund.

Oppsummerer hva jeg gjør også. Nå har jeg nettopp svidd av et halvt tusen på en Philips Hue utendørssensor bare for å dekke behovet mitt mht sollys. Så får klare meg med det jeg har til abstinensen tar overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Moskus said:

Bare håper dataintegreringen er like enkel som dere håper. ;)

Kall meg naiv, men akkurat dataintegreringen ser ut som om allerede er på plass med denne plugin'en. Eller?

 

Jeg kjenner jeg er mer usikker på kvaliteten på dataene. Regndata fordi sensoren virker som "nybrottsarbeid", og temperatur siden den blir stående alt for høyt grunnet krav til høyde for vindsensoren... Men en ekstra temperatursensor på riktig høyde har jeg uansett, så det er regnsensoren jeg er mest spent på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hillmar skrev:

Kall meg naiv, men akkurat dataintegreringen ser ut som om allerede er på plass med denne plugin'en. Eller?

Det kan jo se sånn ut, ja.

 

14 minutter siden, stigvi skrev:

Det hjelper ganske bra å si det på den måten. 

Jeg ville kalt det "hindrer" istedenfor "hjelper", men OK... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hillmar skrev:

kom over denne enheten som ikke krever stort annet enn å klatre opp på taket for å skru den fast

Det som gjør at jeg er skeptisk er de bittesmå solcellene. De sier den skal virke i Alaska.

Jeg tviler.


Edit: Det er mye software som skal skrives, ikke bare for værstasjonen, men også en hub og en app..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, NilsOF said:

Det er mye software som skal skrives, ikke bare for værstasjonen, men også en hub og en app.

Hva tenker du på med denne uttalelsen? Mye SW som må skrives til produktet? Eller for å få det inn i automasjonssystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye SW til produktet. Det underbygger skepsisen.

Hadde den feks. kunne drives av PoE, så hadde jeg hatt mere trua på det. Det hadde sløyfet hubben, og forenklet appen nesten til null, om ikke gjordt den helt overflødig.

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NilsOF skrev:

Det er mye software som skal skrives, ikke bare for værstasjonen, men også en hub og en app..

De som har laget den har laget værstasjoner før, så det er nok ikke uoverkommelig for dem. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.