Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Setter dere opp automatisk polling på devicer?


Squirrel

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri gjort det, og den står på 0:0:0 på de fleste devicer, så vidt jeg vet.

 

Det hender seg i ny og ne, at kommunikasjonen mellom to noder/homeseer svikter. Dette er ikke ofte, men kan skje.

F.eks. hvis jeg kjører en event hver kveld som skrur av alt lyset i huset, kan det hende en gang i måneden at et eller annet lys ikke vil slå seg av. Devicen står da med spørsmålstegn i homeseer. Kan alltids skru det av manuelt med bryteren, eller på webui.

 

Det har også hendt 1 gang at termostaten ikke klarte å melde ifra til homeseer at det var varmt nok i rommet. z-water fikk ikke noe beskjed, og jeg merket ingenting før flere dager senere, da jeg stusset på at det ubrukte gjesterommet var så merkelig varmt.

Som sagt, det skjer svært sjeldent, og det er bare akkurat et øyeblikk svikt der og da.

 

 

Derfor lurer jeg på, for å unngå at en statusoppdatering eller kommunikasjon ikke når frem, skal jeg sette på automatisk polling av alle termostater med regelmessig interval, i tilfelle den direkte assosiasjonen til z-water feiler?

(Og lage noen failsave-events som agerer dersom det er mismatch mellom termostat og z-water.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deaktivert nesten alt polling, ingen grunn til å ha det på.

 

Men har du kritisk utstyr, så for all del. Et par lange poll på 2-3 timers mellomrom (eller mer) skader nok sannsynligvis ikke.

 

 

1 time siden, Squirrel skrev:

Det har også hendt 1 gang at termostaten ikke klarte å melde ifra til homeseer at det var varmt nok i rommet. z-water fikk ikke noe beskjed, og jeg merket ingenting før flere dager senere, da jeg stusset på at det ubrukte gjesterommet var så merkelig varmt.

Du kan assosiere termostaten direkte til et Endpoint på Z-water, det er å anbefale. Ingen grunn til at akkurat det skal gå omveien via HomeSeer. :)

Fordelen er jo også at det fungerer om HomeSeer mot formodning skulle gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Tror jeg kanskje gjør det på alle termostatene da.

 

3 minutes ago, Moskus said:

Du kan assosiere termostaten direkte til et Endpoint på Z-water, det er å anbefale. Ingen grunn til at akkurat det skal gå omveien via HomeSeer.

Jepp, det er sånn jeg har det nå. Men den ene gangen så sviktet tydeligvis kommunikasjonen mellom termostaten og z-water, og homeseer rapporterte også et spørsmålstegn. Så om homeseer kjører en poll, og et failsafe-event korrigerer en eventuell diskrepans, så vil vel ting være greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Squirrel skrev:

Det har også hendt 1 gang at termostaten ikke klarte å melde ifra til homeseer at det var varmt nok i rommet. z-water fikk ikke noe beskjed, og jeg merket ingenting før flere dager senere, da jeg stusset på at det ubrukte gjesterommet var så merkelig varmt.

Som sagt, det skjer svært sjeldent, og det er bare akkurat et øyeblikk svikt der og da.

Jeg opplever også slikt i ny og ne. Aldri/sjelden samme enhet, en gang kan det være taklyset i garasjen, eller et av 5 utelys, lampettene i stuen, noen ganger vises spørsmålstegn andre ganger bare gammel status som at lyset er av når det skal være på... Det funker såpass greit at jeg ikke gidder legge stort arbeid i å finne feilen men det gir en litt halvguffen følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SveinHa said:

Det funker såpass greit at jeg ikke gidder legge stort arbeid i å finne feilen men det gir en litt halvguffen følelse...

Ja, akkurat sånn jeg tenker på det også. Men dumt å ikke kunne være 100% sikker på at ting fungerer hver gang. Men ingenting gjør vel det.

 

Om vinteren bruker jeg et varmeteppe i senga som skrur seg av 30 minutter etter at jeg har lagt meg. En natt våknet jeg og var halvkokt!

Lagde 5 (!) events som trigger med 2 min mellomrom etter 30min som dobbeltsjekker status og wattforbruk, og deretter push-alarm til telefonen min hvis noe ikke stemmer.

Nå har det aldri sviktet. Men ser at failsafe-eventene mine måtte hjelpe til noen ganger... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.