Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Appstyrt garasjeportåpner eller smart portåpner


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Futurehome, og lurer på hva som vil være mest fornuftig om man samtidig skal kunne åpne garasjeporten med mobiltelefonen/app. Ser det finnes mange ulike varianter, som f.eks iSmartgate som kan fungere slik jeg ser for meg:

https://portspesialisten.com/fjernkontroll/ismartgate-lite-appstyring-av-garasjeport/

 

Det er ikke et must at den må kobles til Futurehome, men viktigere at hele familien kan åpne og lukke porten uten å måtte bruke egen fjernkontroll/brikke. Men det hadde vært kjekt om muligheten var tilstede. Er usikker på om Aotec sitt system vil fungere med app? Evt må samtlige i huset ha Futurehome sin app installert og åpne porten via denne?

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-garage-door-controller-gen5-t-card-z-wave/4512387/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMI4Mv23cbv6AIVwsAYCh2bNgR5EAQYDCABEgKIR_D_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

 

En mulighet er rett å slett å bytte ut den gamleportåpneren. Har en eldre Crawford Ultra garasjeportåpner, men kan ikke se at det er noen nyere portåpnere som har innebygget noe særlig smartfunksjonalitet med mulighet for direkte appstyring, eller tar jeg feil her?

 

Noen som har noen erfaringer med appstyrt garasjeportåpnere, enten ettermontert utstyr eller innebygget i portåpneren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SmarthomeNoob skrev:

Det er ikke et must at den må kobles til Futurehome, men viktigere at hele familien kan åpne og lukke porten uten å måtte bruke egen fjernkontroll/brikke. Men det hadde vært kjekt om muligheten var tilstede. Er usikker på om Aotec sitt system vil fungere med app? Evt må samtlige i huset ha Futurehome sin app installert og åpne porten via denne?

AeoTec sitt system legges til FutureHome (hvis det er støttet) og styres altså derfra.

... men er det et problem? Det blir jo en app mindre iallfall. :)

 

Ellers er det mange måter å gjøre en garasjeport smartere på, og det finnes helt sikkert flere stand-alone løsninger. Å åpne en garasjeport er som oftest så enkelt som å ha et såkalt potensialfritt relé som lukker en krets.

 

Men her på dette forumet har vi en tendens til å prøve å samle alle funksjoner i et system, slik at de kan samhandle og dermed gjøre huset/leiligheten/hytta generelt sett smartere.

 

 

41 minutter siden, SmarthomeNoob skrev:

Noen som har noen erfaringer med appstyrt garasjeportåpnere, enten ettermontert utstyr eller innebygget i portåpneren?

Jeg brukte en Fibaro Smart Implant til det da den i mitt tilfelle har omtrent samme funksjon som AeoTec sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Fibaro Smart Implant til det da den i mitt tilfelle har omtrent samme funksjon som AeoTec sin.

Helt enig med [mention=2]Moskus[/mention]. Alt du trenger er en fjernstyrt betjening av åpne/lukke mekanismen på porten din.

 

Du har helt sikkert en manuell bryter inn i garasjen, for å åpne/lukke porten. Det er dette signalet du også skal bruke inn mot smarthuset ditt.

 

Ønsker du å utvide med om døren er åpen eller lukket, kan du utvide med magnetbrytere.

 

Jeg for min del koble inn en Aeotech garasje kontroller, det var for meg det enkleste. Da får jeg portstatus kun ved å plugge GarageBand kontrolleren til strøm, koble den parallelt med eksisterende bryter i garasjen, samt lime på en trådløs bryter for å indikere posisjonen (den følger med)

[mention=2]Moskus[/mention] sin løsning er like god og mye billigere

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.