Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Som tittelen forklarer er jeg i en situasjon der jeg skal montere hjemmelader.

Jeg kjøpte en TWC på Finn i god tro at jeg kunne få 11kW fra denne på 230V nett, men det kan jeg visst ikke.

Det fant jeg ut at Easee kunne kg har hørt mye bra om denne. Jeg har derfor noen spørsmål, og beklager om det blir mange på en gang.

Jeg har per nå en Model 3, men skal mulig skifte bil innen et års tid. 
Easee har fordel av høyere ladehastighet og innebygget B vern, mens TWC har knapp for ladeluke til Tesla og fast kabel. 
Jeg vurderer å bli Tibber kunde, men jeg forstår det slik at smartlading der kan brukes med begge ladere.

 

Er det noen fordeler ene eller andre veien? Nå mens jeg har Tesla er jo knappen på kabelen et pluss, men vil Easee gi noen fordeler om jeg skaffer meg et annet merke som støttes at Tibbers smartlading? Håper jeg stiller forståelige spørsmål ?

 

PS: Jeg har 230V 3-fase og 32A sikring til laderen som skal monteres. Og jeg trenger ikke vervelink til Tibber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easee er et produkt som er utviklet og produseres i Horten. Bare det er vel god nok grunn til å velge Easee.

 

PS. Med Easee kan du lade med 12.8 kw på 3-faset IT-nett.

 

Les deg opp på mulighetene her:

https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/sites/1/2020/03/V1_01-NO_Easee_Home_Produktblad.pdf

 

80ce99bbe61ada7951c02bb53f25aa0d.jpg

 

 

Pål Engh

Kråkerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:

Easee er et produkt som er utviklet og produseres i Horten. Bare det er vel god nok grunn til å velge Easee.

 

PS. Med Easee kan du lade med 12.8 kw på 3-faset IT-nett.

 

Les deg opp på mulighetene her:

https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/sites/1/2020/03/V1_01-NO_Easee_Home_Produktblad.pdf

 

 

Pål Engh

Kråkerøy


Det er et godt poeng at den er produsert i Norge. Enn så lenge jeg har Model 3 blir 11kW maks.

Men jeg mener alle sier at så lenge du har ladeboks så kan du belaste 100% av en sikring? Jeg skulle egentlig ha 40A sikring, men tror det blir 32 nå siden jeg kunne trekke det så lenge jeg hadde ladeboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ladehastighet avhenger av hva ombordladeren kan ta imot og levere. Det setter begrensningene idag. Selv har jeg en e-Golf som ventebil og den tar kun imot 7 KW. Likevel har jeg rigget Easee-laderen min på en 32a 400v-kurs som kan gi 22 kW maks til de bilene som i framtiden er rigget for det. 
 

Easee kan settes til å kun belaste, eks. 11 kW maks, uavhengig av sikringen (selvsagt opp til sikringen verdi). Jeg benytter også Tibber Pulse som overvåker total-belastningen i anlegget (huset). Easee vet jeg har en 40 A hovedsikring, og lastbalanserer ladeeffekten opp mot det, og i forhold til det totale strømforbruket i huset til enhver tid.
 

Dette fikser Easee i tillegg til å smartlade på de tider av døgnet det er billigst strøm. 
 

Jeg er superfornøyd med dette. 

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:

Husk at ladehastighet avhenger av hva ombordladeren kan ta imot og levere. Det setter begrensningene idag. Selv har jeg en e-Golf som ventebil og den tar kun imot 7 KW. Likevel har jeg rigget Easee-laderen min på en 32a 400v-kurs som kan gi 22 kW maks til de bilene som i framtiden er rigget for det. 
 

Easee kan settes til å kun belaste, eks. 11 kW maks, uavhengig av sikringen (selvsagt opp til sikringen verdi). Jeg benytter også benytter Tibber Pulse som overvåker total belastningen i anlegget (huset). Easee vet jeg har en 40 A hovedsikring, og lastbalanserer ladeeffekten opp mot det, og i forhold til det totale strømforbruket i huset til enhver tid.
 

Dette fikser Easee i tillegg til å smartlade på de tider av døgnet det er billigst strøm. 
 

Jeg er superfornøyd med dette. 


Men vet du om Easee gir noen andre fordeler enn TWC om man ikke har Tesla? Smartlading kan man vel få med Tesla lader også så lenge man er Tibber kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Reidar Gjertsen skrev:


Men vet du om Easee gir noen andre fordeler enn TWC om man ikke har Tesla? Smartlading kan man vel få med Tesla lader også så lenge man er Tibber kunde.


Les deg opp på mulighetene her:

https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/sites/1/2020/03/V1_01-NO_Easee_Home_Produktblad.pdf
 

TWC er vel kun en «dum» ladeboks. Easee er smart. Les mer i produktbkadet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kråkerøymannen skrev:


Les deg opp på mulighetene her:

https://easee-international.com/no/wp-content/uploads/sites/1/2020/03/V1_01-NO_Easee_Home_Produktblad.pdf
 

TWC er vel kun en «dum» ladeboks. Easee er smart. Les mer i produktbkadet. 


Mye god info der. Men den er vel smartest om den brukes sammen med Tibber? Og da kan jo Tesla laderen brukes med samme smartlading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har lansert en smart ladeboks i USA med wifi, men har ikke kommet til Europa enda:

Det er flere faktorer her:

Easee er utviklet og produsert i Norge, og ivaretar norske forhold. Strømnettet her er,  etter det jeg skjønner, litt avvikende fra resten av verden uten at jeg kjenner til detaljer. Så en lader som er optimalisert for Norge virker å være bedre enn et amerikansk produkt. 

WiFi er bra... hva bruker TWC den til? Hvilke fordeler får vi som forbruker?

Kan den tre-fase lade TM3 på 230v nett med 11 kW ?

Endret av Kråkerøymannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg er usikker [emoji14] Kanskje noen som
har en TWC kan svare på det?
Min gjør ikke det. Den gir det den er satt opptil eller det bilen tar imot.

Det finnes muligheter med en pi og et pyton skript å styre denne. Men har ikke kommet så langt enda.

Min plan er å styre denne via en pi/esp32. Mens homeseer tar hensyn til husets Max belastning.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easee kan settes til å kun belaste, eks. 11 kW maks, uavhengig av sikringen (selvsagt opp til sikringen verdi). Jeg benytter også Tibber Pulse som overvåker total-belastningen i anlegget (huset). Easee vet jeg har en 40 A hovedsikring, og lastbalanserer ladeeffekten opp mot det, og i forhold til det totale strømforbruket i huset til enhver tid.

 

Dette fikser Easee i tillegg til å smartlade på de tider av døgnet det er billigst strøm.

 

Jeg beskrev lastbalansering tidligere i tråden.

 

 

Pål Engh

Kråkerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriker sier jeg trenger jordfeilvern type A på kursen mot en Easee lader. Jeg trodde B vernet inne i laderen var nok?

Ikke noe problem. Jeg er ikke elektriker, men du får sikringer med A-vern. Du må jo likevel ha egen kurs fra sikringsskapet med dedikert kabel koblet rett i laderen. Denne benytter jeg som sikring av lader-kursen. Jeg har 400v anlegg.

 

b2868be2cbb00d72981a5a762cfd62e5.jpg

 

https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-4p-25a-30ma-c-6ka/1600956/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMIne7G94T16AIVg8CyCh14qQjwEAQYASABEgJgJvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Acti9 iC60 RCBO er en serie kompakte jordfeilautomater med A-klasse jordfeilbeskyttelse, utviklet for gi høy grad av personbeskyttelse ved hjelp av spenningsuavhengig teknologi.

 

Det fine med Easee er jo at du kan seriekoble opp til tre laderoboter på samme kurs/tilførsel.

 

4821bdc9bcf2db93f97eacacf4ca93f4.jpg

 

 

Pål Engh

Kråkerøy

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TWC kan kontrolleres over RS485 hvis du setter den i slavemodus. Jeg har ikke prøvd selv, men det er mulig du da klarer å få boksen til å levere 11kW til Model 3-en din. Sjekk https://github.com/ngardiner/TWCManager for styring fra en Rasperry Pi. Det at man kan kontrollere noe lokalt uten å være prisgitt leverandørens tjenester i "skyen", er for meg personlig mye viktigere enn 7.5 vs. 11kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å bli Tibber kunde og bestilte en Easee lader.

Tror nok jeg skal bli veldig fornøyd!

Om du ikke blir fornøyd med det valget må jeg ta noe av blamen.

Du har allerede en Tibber invite? 500,- til å kjøpe Tibber Pulse for har du sikkert nytte av.

Legger uansett en her, om du eller andre skulle ønske å bli Tibber-kunde.

https://invite.tibber.com/ee15dba2

 

 

Pål Engh

Kråkerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som skjer med Eesee og funksjonaliteten hvis de skulle gå konk? Er det mye som avhenger av at de har kontakt med produsentens sky-tjeneste?

Det er det eneste aberet jeg har hatt mot Zaptech, at de tom. ikke støtter lokalt styrt lastbalansering. Man er mao. 100% avhengig av internett og at tjenesten fra de fungerer for å kunne utnytte effekten i ladeopplegget man har kjøpt. Hvis ikke går de i nødmodus, og man får kun ladet med 5A én-fase. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, petersv said:

Er det noen som vet hva som skjer med Eesee og funksjonaliteten hvis de skulle gå konk? Er det mye som avhenger av at de har kontakt med produsentens sky-tjeneste?

Jeg har gjort meg noen tanker om det samme og er en av grunnene til at jeg har meldt interesse for dette på: https://easee.upvoty.com/b/feature-request/local-simple-api/

 

Uansett er "fallbacken" for easee at man kan aktivere det lokale aksesspunktet på roboten og konfigurere den der. Det er klart at mye av funksjonaliteten ligger i software og "skyen" som man mister ved et eventuelt bortfall av skytjenesten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Fallbacken" for easee er at man ev. kan aktivere det lokale aksesspunktet på roboten og konfigurere den der. Det er klart at mye av funksjonaliteten ligger i software og "skyen" som man mister ved et eventuelt bortfall av skytjenesten.

Jeg henter inn strømprisen i Home Assistant. Så når jeg kan styre av/på på Easee skal det være mulig å kontrollere den uten skytjenesten.

Norpool har fristilt sine priser så der kan jeg hente de inn, dersom det utenkelige skulle skje; at Easee går konk og sletter skytjenesten sin.

 

5a391aad7ee97abd087910ffce1989fe.jpg

 

Pål Engh

Kråkerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.