Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave scener - feil velg (for meg)?


Erling

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha noen «kule» brytere og fjernkontroller.

 

Bruker 70% Philips Hue og resten er z-wave.

 

Ser disse:

 

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-fjernkontroll/4512711/Product.html?Path=002220164&Event=pathlist

 

4512711.jpg

 

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-push-button-8-black/4512681/Product.html

 

4512681.jpg

 

også finnes for ZigBee, som visstnok skal fungere mot hue-broen.

 

Egentlig vil jeg ha noe som styres i Homeseer, slik vi gjorde i gamle dager med Nexa-kontroller.

 

Jeg var borte når Homeseer-skolen hadde z-wave på timeplanen.

 

Noen gode forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Erling skrev:

Egentlig vil jeg ha noe som styres i Homeseer, slik vi gjorde i gamle dager med Nexa-kontroller.

Kan du ikke bare bruke Nexa, da? Du har vel en RFXtrx433E? 

 

Ellers fungerer jo K2/4/8 i både Zigbee og Z-wave format, og @ZoRaC har noen Aqara(?) knapper som fungerer fint i deCONZ (dvs. Zigbee).

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke, men kan kjøpe hvis det er fornuftigere enn z-wave variantene.

 

Det jeg vil gjøre er at bryteren merket Soverom midt på dagen «toggler» lyset, om kvelden slår den av alt om 3 minutter og setter på nattbordet. Om morgenen skrur den på P1 på badet.

 

Testet min første scene nylig, usikker om dette er valget for meg om ikke en ekstra lay-out på tablete som står rundt omkring er bedre.

 

Bakdelen er at jeg ikke får besøk El.-importøren.

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse Z-Wave trykkpanelene hos min søster sammens med Homey. Der oppfører de seg kun som knapper som trigger flows i Homey. Tenker at det samme burde være mulig også i HomeSeer? De har ihvertfall tre funksjoner hver de knappene:

  • Click
  • Click-and-hold (longpress)
  • Release

Noen knapper trigger scene on-click. Noen brukes til å simulere push-dim mot Fibaro Dimmer 2 der click-and-hold blir start-dim-up, release blir stop-dim, og click-and-hold igjen blir start-dim-down.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/04/2020 at 18:08, Moskus said:

Det er ikke "mer fornuftig", men de er et godt alternativ. :)

 

Du kan få K8 i hvitt også, og til en litt billigere penge: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html

-

Har du erfaring med denne i homeseer?Hvordan oppfører knappene seg, hvilke childevices dukker opp på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny K8, men har ikke lagt den til enda. Har bare en gammel K8 lagt til, og den kan kun bruke assosiasjon. 

 

Men @Gizmo har lagt den til her, ser bra ut:

 

Det er altså en Device hvor alle statusene settes opp, så er det bare å lage Eventer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.