Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multisensor 6 i home assistant


Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke rundt i alle slags forum for å finne svar på min problemstilling, men uten hell. Jeg bruker home assistent (hassio), og har nettopp gått til anskaffelse av to stk multisensor 6. Jeg bruker home assistant som bro til homekit. Fra før av har jeg en fibaro motion sensor som fungerer utmerket og responderer lynraskt både i homekit og av at lysene tennes. Problemet jeg har med multisensor er at bevegelsesenson ikonet i homekit responderer nesten ikke. Selv om bevegelsesensoren dektrerer 8 i home assistant så skjer det ikke noe i homekit. I tillegg går jeg kun opp bevegelsesensor og temperatur i homekit. Verken luftfuktighet eller lux kommer opp i homekit. Samme problem har jeg med fibaro der lux ikke kommer opp. Noen som vet hva problemet kan komme av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Preference said:

For å slippe å bruke burglar detection level for å anta bevegelse så kan du aktivere binary motion sensor istedenfor. Tror det gjøres med parameter 4, der kan du også velge sensitivitet for bevegelse :) Homekit vet jeg dessverre ikke noe om.

Jeg også aktiverer stort sett "Binary motion sensor" hos meg. Da får man on/off state på Sensor-entiteten.

 

Alt etter hva du skal bruke motion detection til så kan det være at du bør redusere tiden sensoren må detektere ingen bevegelse før den settes tilbake til "No motion detected". Dette settes i ConfParam "3: On time".

Jeg for min del vil ha mest mulig presis data til HA og setter den alltid til laveste mulig tid som her er verdien 10 (viser seg å være ca 14 sek i praksis). Så styrer jeg heller tiden i HA når jeg lager automasjoner. :) 

 

Jeg kan heller ingenting om HomeKit :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For å endre rapportering til 0.5 grader tror jeg du må endre parameter 41.

 

Alle parametere kan du finne her for firmware 1.13:  Aeotec advanced user manual firmware 1.13 . Nederst i dette dokumentet finner du manualer for eldre firmware. 

Skal du rapportere temperatur ofte bør du nok koble din multisensor til strøm. 

 

Jeg har hatt mye nytte av disse to dokumentene for å konfigurere multisensorene for bevegelse: Troubleshoot Multisensor 6 Motion Sensor og temperatur/fuktighet: Troubleshoot Multisensor 6 Sensors (Light, Humidity, Temperature, UV) 

 

For å endre parametre som ikke er i Z-Wave Device Configuration så kan du jo prøve å bruke zwave-js to mqtt kontrollpanel --><Aeotec Multisensor>--> Configuration-->Custom Configuration eller zwave-js to mqtt --> service Z-Wave JS: Set a Z-Wave device configuration parameter til å endre parameter 41 til 0.5 sekunder.

zwave-js configuration.PNG

HS service z-wave configuration.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.