Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mulighet for smart-dimmer på bad


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har bestilt inn Aeotec Nano Dimmere for å få byttet på alle lyspunkt i leiligheten etterhvert. Kom i ettertid på at det ikke er sikkert det går å installere på badet pga topolt brudd osv. Tenkte jeg skulle spørre her for å få en bekreftelse slik at jeg eventuelt kan rekke å returnere innenfor angrefristen (de blir ikke montert med det første).

 

Kan jeg bytte ut denne til en Nano Dimmer (og med bryter med impulsfjær selvfølgelig)?

 

 

downlights.png

dimmer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ikke er utskiftbare pærer? Da er det ikke krav om topolt brudd. 
Står også at det er SELV, mener det ikke er krav da heller. 
Og basert på koblingsskjema på dimmeren du har, så ser ikke den ut til å være topolt heller. 
 

Så tror dette skal være greit. :) 
 

EDIT:

Kan Nano-dimmeren kobles 2-wire, i serie med lasten? Eller har du L og N tilgjengelig ved alle bryterne og kan koble 3-wire?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det ser ut til at det ikke er utskiftbare pærer? Da er det ikke krav om topolt brudd. 
Står også at det er SELV, mener det ikke er krav da heller. 
Og basert på koblingsskjema på dimmeren du har, så ser ikke den ut til å være topolt heller. 
 

Så tror dette skal være greit. :) 
 

EDIT:

Kan Nano-dimmeren kobles 2-wire, i serie med lasten? Eller har du L og N tilgjengelig ved alle bryterne og kan koble 3-wire?

 

Takk for svar! Nano-dimmere skal kunne kobles uten nøytral leder, men jeg er ganske sikker på at jeg har tilgang til både L og N ved alle brytere da det er stikk-kontakter montert sammen med hver eneste bryter (som ser litt rart ut i hoftehøyde synes jeg, men sånn er det...)

 

https://aeotec.com/z-wave-light-dimmer-switch/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, fiLLLip skrev:

 

Takk for svar! Har sett den tidligere og er vel derfor jeg spør igjen for å være 100% sikker. Prøvde å laste opp bilde av den faktiske dimmeren også, da den ikke er samme merke som beskrevet i dokumentasjonen, men inngangene ser ut til å være helt like, så da regner jeg med den også er en-polt :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.