Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rg11 regnsensor - hvordan har dere integrert


Anbefalte innlegg

 

Jeg akkurat på at jeg har en liggende fra powerbyen og tenkte å få den integrert i Home Assistant.

 

Er litt usikker på hvilken modus jeg skal velge, men tror det blir puls pr dråpe. Men hvordan fungerer dette når det regner kraftig? Vil den hamre på med pulser? Et alternativ er å bruke Fibaro universal sensor, men frykter spamming av nettverket. En annen løsning er ESP-et-eller-annet, da står jeg friere til å akkumulere pulser I f.eks 15 sek før jeg sender over MQTT.

 

Hva er erfaringene til dere som har satt den i drift?

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relé som ligger inne, det forblir åpent når det høljer ned. Men det er det bare å teste i vasken, først noen dråper og så full spyl. :) 

 

Jeg satte på en NodeMCU av samme frykt, men jeg lurer på om det er ubegrunnet. Mulig jeg skal teste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Moskus said:

Det er et relé som ligger inne, det forblir åpent når det høljer ned. Men det er det bare å teste i vasken, først noen dråper og så full spyl. :) 

 

Jeg satte på en NodeMCU av samme frykt, men jeg lurer på om det er ubegrunnet. Mulig jeg skal teste...

Er dette med Mode 6, Drop Detector? Manualen gir uttrykk for at den da sender pulser, og hvis det er som du sier så ser jeg ikke helt verdien i den modusen kontra Mode 1, It's Raining...

image.png.1fce30e5626f92e65bea53dbe61f3675.png

Om du har sensoren i denne modusen, hvordan benytter du dataene inn i HS3? Gjør du din egen databehandlig for å vurdere om det regner eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Moskus said:

Det er mange år siden jeg har montert min.... jeg husker ikke hva jeg valgte, men den reagerer fra første regndråpe. Trodde jeg fulgte guiden og har sannsynligvis default-verdier.

Den reagerer på første regndråpe sier du, men forblir den "aktivert" til det har sluttet å regne eller ser du at den pulser hurtig (200mS) når det regner lett?

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å benytte Mode 1. Men det er kanskje bedre å få "rådata" inn i HS3 og selv gjøre vurderingen av om det regner eller ikke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hillmar skrev:

Den reagerer på første regndråpe sier du, men forblir den "aktivert" til det har sluttet å regne eller ser du at den pulser hurtig (200mS) når det regner lett?

Hvis det fortsetter å regne "kontinuerlig" forblir den aktivert, ja. Men det hender den slår seg av og på innimellom når det bare regner "litt".

 

Jeg gjorde det sånn at når jeg bruker en virtuell device i tillegg. Når sensoren ikke har blitt trigget en viss tid (husker ikke hvor lenge i farten, 2 minutter?), så regner det ikke. Men det "regner" fra første dråpe.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det fortsetter å regne "kontinuerlig" forblir den aktivert, ja. Men det hender den slår seg av og på innimellom når det bare regner "litt".
 
Jeg gjorde det sånn at når jeg bruker en virtuell device i tillegg. Når sensoren ikke har blitt trigget en viss tid (husker ikke hvor lenge i farten, 2 minutter?), så regner det ikke. Men det "regner" fra første dråpe.
Ja, det er slik jeg tenker å gjøre det, fint om releet blir stående åpent, for da trenger jeg kanskje ikke noe logikk på sensorsiden. Har en universal sensor jeg kan bruke...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marhil skrev:

Ja, det er slik jeg tenker å gjøre det, fint om releet blir stående åpent, for da trenger jeg kanskje ikke noe logikk på sensorsiden. Har en universal sensor jeg kan bruke...

Jeg måtte inn med noe ekstra logikk der, selv på default-innstillinger (som jeg regner med jeg har brukt). Du ser det når det ikke høljregner. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2020 den 12.31, Marhil skrev:

Ja, det er slik jeg tenker å gjøre det, fint om releet blir stående åpent, for da trenger jeg kanskje ikke noe logikk på sensorsiden. Har en universal sensor jeg kan bruke...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

Oppdager gjerne tråden her med korrekt koblingsskjema, koblet min for noen år siden, men så ble den bare liggende uten at jeg har tatt den opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.