Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Værmelding til varmestyring


Anbefalte innlegg

Noen med tips om å bruke værmelding til varmestyring?

Huset her blir godt varmet opp av solen når det er klarvær. Tidvis for bra.
Ønsker å styre varmen slik at temperaturen inne  er lavere enn ellers på natten og morgene når det er ventet klarvær påfølgende dag.

Har home center. Tilsynelatende er det bare nåverdiene fra Yr som kan brukes i styringen. Stemmer det? Er det eventuelt annderledes i andre systemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, James skrev:

Er det eventuelt annderledes i andre systemer?


Kjenner ikke til at andre systemer har noe på dette. Home Assistant har i alle fall ikke. Der må en eventuellt lage automasjonen selv.

Men et interessant tema og ser behovet selv. Det er jo helst på vår og høst med kalde netter og varme dager dette er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde meg faktisk en sånn ganske nylig i HA. Har ikke fått testet det skikkelig ennå, men:

 

- id: '1587632133009'
  alias: Turn on living room floor heating at night if needed
  description: At 22:00, check if the weather forecast says not sunny or partlycloudy,
    and temperature below 10 degrees, then turn on water heating for 9 hours (turn off at 07:00).
  trigger:
  - at: '22:00'
    platform: time
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ state_attr(''weather.home'', ''forecast'')[0].condition not
      in [''partlycloudy'', ''sunny''] and state_attr(''weather.home'', ''forecast'')[0].temperature
      < 10 }}'
  action:
  - data: {}
    entity_id: group.living_room_floor_heating
    service: homeassistant.turn_on
  - data:
      message: Turning on living room floor heating! ({{ state_attr('weather.home',
        'forecast')[0].condition }} and {{ state_attr('weather.home', 'forecast')[0].temperature
        }}C tomorrow)
    service: notify.mobile_app_filip_phone
  - delay: 09:00
  - data: {}
    entity_id: group.living_room_floor_heating
    service: homeassistant.turn_off

Denne sjekker kl 22 hver kveld om det er nødvendig å skru på gulvvarme (vannbåren varme) på stuen basert på vær og temperatur meldt påfølgende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hindrer meg er egentlig ikke det tekniske, men hvilken temperatur jeg skal sette til hvilket tidspunkt for å løse et problem jeg ikke helt vet hva er. Det eneste jeg har klart for meg er at her er det sikkert noe som kan automatiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det tilstrekkelig at varmen blir slått av i de aktuelle rommene fra 2100 til 1300  ut fra et par kriterier. F.eks: At det klokka 12 neste dag er meldt klarvær og utemperatur over 10 C.

 

Hvis jeg får til denne er det et par andre styringer jeg har der det også kan være en fordel å legge inn værutsiktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, James skrev:

I dette tilfellet er det tilstrekkelig at varmen blir slått av i de aktuelle rommene fra 2100 til 1300  ut fra et par kriterier. F.eks: At det klokka 12 neste dag er meldt klarvær og utemperatur over 10 C.

Jøss, det er en ganske imponerende analyse, men det er jo svært avhengig av forutsetningene som du vet mer om enn oss. :) 

 

Det er ikke for mange her som bruker Home Center, men yr sitt api er jo mulig å lese fra med "hva som helst". Hvis integreringen ikke finnes, må du nok muligens programmere en i LUA selv, dessverre... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Jøss, det er en ganske imponerende analyse, men det er jo svært avhengig av forutsetningene som du vet mer om enn oss.

Det enkle er ofte det beste osv

Jeg ville kanskje tatt med høyden solen står på himmelen. Den varmer jo ikke like godt året gjennom. Og der jeg bor kan det like greit være 10 grader både ved jul og sankt hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, fiLLLip said:

Lagde meg faktisk en sånn ganske nylig i HA. Har ikke fått testet det skikkelig ennå, men:

Denne sjekker kl 22 hver kveld om det er nødvendig å skru på gulvvarme (vannbåren varme) på stuen basert på vær og temperatur meldt påfølgende dag.

Ser ikke så dum ut den der. Jeg ville nok ha laget egen template-sensor i stedet for direkte i en automasjon. I alle fall mens man er i en utviklingsfase. Da kan man se den faktiske verdien templaten gir og utifra det se om noe ikke ble helt riktig. 

 

47 minutes ago, stigvi said:

Jeg ville kanskje tatt med høyden solen står på himmelen. Den varmer jo ikke like godt året gjennom. Og der jeg bor kan det like greit være 10 grader både ved jul og sankt hans.

 

Jeg har gjort noen forsøk på å automatisere basert på dette her i huset, men har ikke truffet godt nok til at det fungerer hensiktsmessig. Vi har ikke gulvvarme så da er det ikke de samme forsinkelsene som man har i gulvvarme.

 

Hvis det er meldt klarvær så skal sola varme opp huset hos oss når elevation er over ca 30 og azimuth passerer ca 200 (husker ikke tallene eksakt), men problemet var å klare å se dette fram i tid samtidig som at man beregner om temperaturen holder seg godt nok i huset fram til sola begynner å gjøre sin nytte. Blir fort en relativt komplisert affære å beregne.

 

Neste forsøk for meg vil nok basere seg på å slå av evt oppvarming som står på en angitt tid før sola gir effekt, såfremt at huset allerede har minimumstemperatur som vi kan godta. Altså at jeg bare lar oppvarmingen gå sin gang, men kutter den på et fornuftig tidspunkt.

 

Første steg er å få kartlagt de eksakte verdiene når sola begynner å gi god nok effekt. Hvis noen har en god ide om hvordan man lager en template som hver dag fram i tid beregner klokkeslettet at de angitte verdier inntreffer, så hadde det vært nyttig. Evt om det finnes en tabell for dette som man kan koble seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke begynt å bruke værmeldinga, da jeg ikke har klart å sortere alle variablene til noe som kan lages regelsett ut av til innomhus bruk.

Her var det 30 grader i solveggen i går. I natt tippet det under null. Så høyden på sola i kombinasjon med klarvær spiller definitivt en rolle.

 

Jeg har sortert ut værmeldinga som tidlig varsel til de steder som trenger frostvakt (men ikke implementert enda).

Samme med meldt vindstyrke/retning for å varsle om at låvedørene må lukkes feks.

Ventilasjon til fjøs kan også dra på litt ekstra om morgenen når det blir høye temperaturer utover dagen.

 

Men innomhus har det så langt holdt bra med nå-verdier fra temperatursensorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.