Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stabil Arduino fra 12V Vin


Anbefalte innlegg

Jeg har laget et arduino-shield som måler fuktighet i potteplanter og vanner ved behov. Vanningen skjer ved hjelp av Biltema sin doble vindusspylertank, der det er to små 12V pumper (for front- og bakvindu). I min naivitet satset jeg på å kjøre Arduino (Wemos R1) fra 12V, og ta strøm fra Vin via relé til å pumpene. På 12V er systemet veldig ustabilt. Kjører jeg på 5V er systemet mere stabilt, men pumpene får jo alt for lite strøm og Arduino resetter seg etter noen skunders pumping. Jeg går ut i fra at strømregulatoren inn ikke klarer å gi nok stabil strøm for å drive systemet.

Er det naivt å tro at systemet både kan gi strøm til 12V pumper og samtidig ha stabil 12V->5V til å drive Arduino? Eller har dere noen kjekke elektriske kretser som kan hjelpe meg? (har prøvd å slenge på litt dioder og kondensatorer for å hindre at strøm slår feil vei og for å jevne ut strømmen, men har ikke klart å få systemet stabilt)

 

Jeg har nå gjort endringer og bestilt opp nye kretskort der jeg har både 5V inn til Arduino og 12V inn til pumpene, men hadde jo vært kjekt å slippe å ha to strømforsyninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var litt upresis. Wemos D1 kan enten drives fra 5V micro-USB, eller fra 5-15V gjennom rund DC-connector. Fra DC-connector blir strømmen regulert ned til driftspenning automatisk, samtidig som uregulert strøm er tilgjengelig fra en pin (Vin). Jeg ønsker altså ikke selv å regulere ned 12V - jeg ønsker å benytte meg av 12V strømforsyningen til å drive 12V pumper, samtidig som Arduino benytter samme 12V strømforsyning regulert ned til sin driftspenning (som vel strengt tatt er 3.3V) for å kjøre systemet. Og her sliter jeg med stabilitet: Når pumpene trekker strøm (finner ikke ut hvor mange Ampere det er snakk om, men det kan ikke være veldig mye https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000032805 ) virker det som om Arduino ikke klarer å regulere stabil driftspenning.

Endret av frodegill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utkikk etter det samme her om dagen (drive regnsensor RG-11 på 12V og NodeMCU på 3,3V eller 5V) og fikk tydelig inntrykk av at en "Buck converter" var riktige måten (tilsvarende som i Moskus sin AliExpress-link).

Men løsningen med bare en LM7805 ser jo mye enklere ut! Er det noe grunn til å ikke gå for denne løsningen til slik bruk? Forbruket på 5V-siden vil jo være så lavt (i mitt tilfelle kun det som behøves for å drive Node MCU som ser ut til å være 80mA) at det umulig kan være noe stort problem med f.eks. varmeutvikling?

 

Det ser ut til at LM7805 "brenner av" effekt tilsvarende "(input voltage – 5) x output current", som i mitt tilfelle blir (12V-5V)x0,08A=0,56W. Jeg har ikke noe forhold til hvor mye effekt dette er for en komponent som LM7805, men synes det høres ut som så lite at det bør være uproblematisk... Eller?

 

Edit: Skrev mens dere kom dere lengre ned i saken til trådstarter. Ser nå at det ikke er samme utfordring som jeg har. Se derfor bort fra min post hvis dere ønsker å ikke rote til tråden :)

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Hillmar said:

Jeg var på utkikk etter det samme her om dagen (drive regnsensor RG-11 på 12V og NodeMCU på 3,3V eller 5V) og fikk tydelig inntrykk av at en "Buck converter" var riktige måten (tilsvarende som i Moskus sin AliExpress-link).

(Bare rot i vei i tråden. Jeg tar i mot alle innspill som kan hjelpe også meg  ? )

 

Det Moskus snakker om er vel å kun ha 12V strømforsyning, men ha en dings som lager 5V av dette. På min Arduino er dette innebygget - jeg kan dytte 12V inn via DC-connector, men jeg sliter med å få arduino til å kjøre stabilt på dette oppsettet. På NodeMCU er det vel 5V USB inn som gjelder, og da kan vel du ha nytte av noe slikt. Men, siterer https://www.electroschematics.com/optical-rain-sensor-rg-11-review/ : "Fortunately, the RG-11 can be powered by an external regulated 5V supply via its J2 connector. This can be very useful in microcontroller projects/applications.". Du har jo fin 5V på Vin på NodeMCU hvis du kjører fra regulert 5V USB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hillmar skrev:

0,56W. Jeg har ikke noe forhold til hvor mye effekt dette er for en komponent som LM7805, men synes det høres ut som så lite at det bør være uproblematisk... Eller?


En TO-220 kapsling har gjerne en termisk motstand til friluft på 65 - 70 grader / Watt. Så 0,56W vil heve temperaturen på den med ca 40 grader og det bør den tåle

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, frodegill said:

(Bare rot i vei i tråden. Jeg tar i mot alle innspill som kan hjelpe også meg  ? )

 

Det Moskus snakker om er vel å kun ha 12V strømforsyning, men ha en dings som lager 5V av dette. På min Arduino er dette innebygget - jeg kan dytte 12V inn via DC-connector, men jeg sliter med å få arduino til å kjøre stabilt på dette oppsettet. På NodeMCU er det vel 5V USB inn som gjelder, og da kan vel du ha nytte av noe slikt. Men, siterer https://www.electroschematics.com/optical-rain-sensor-rg-11-review/ : "Fortunately, the RG-11 can be powered by an external regulated 5V supply via its J2 connector. This can be very useful in microcontroller projects/applications.". Du har jo fin 5V på Vin på NodeMCU hvis du kjører fra regulert 5V USB?

Aha! Det er jo mye enklere :D

Tusen takk for tipset. Jo færre komponenter jo bedre.

 

Edit: OBS! (og mere rot):

I følge produsenten sin manual og FAQ så kan RG-11 IKKE drives av 5V inn på J2... Jeg sender dem en forespørsel for å få klarhet i det.

image.thumb.png.c2472db1d01f0dd5089f1dd434e5bfbe.png

image.png.5637ef22b604d59787c3c7b95bc327dd.png

 

Edit 2 *tenke høyt*:

MEN om det er slik at J2 faktisk er 5V OUT, så kan jeg jo kanskje drive NodeMCU herifra for å spare egen komponent til å regulere ned spenningen...

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.