Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nedetid og potensielt datatap


Anbefalte innlegg

En ulykke kommer sjeldent alene. :( 

Vi hadde en del uflaks denne gangen (det er en lang historie som enda ikke er avsluttet), og foreløpig mangler det en del nyere poster. Vi vet enda ikke om det lar seg gjøre å gjenopprette dem, men noen skal se på saken.

 

Ettersom hjemmeautomasjon.no er et rent hobby-prosjekt for oss (vi har kr. 0,- i inntekter), så vurderer vi alternativer for å unngå slike feil i fremtiden, men helst uten å knekke lommeboka...

 

Oppdatering:

VI har sikret oss databasen som har data for mai og juni. Men (og det er alltid et "men") den er ikke helt friks. Vi har prøvd å hente ut data, men det er nok en større jobb enn vi hadde håpet. Det betyr at alt ikke er tapt, men det kan ta litt tid (det er ferietid, tross alt) før data er tilbake.


Vis full oppføring

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare gå sammen noen stk, så donere 0-50kr pr stk (av de som vil), så investere i en ordentlig host som vet hva de driver med? ? 

 

Heller det enn å miste måneder med data..

nå vet jeg ikke hva dette forumet koster å drifte, men jeg antar det ikke er veldig mye..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Merko skrev:

Kan man ikke bare gå sammen noen stk, så donere 0-50kr pr stk (av de som vil), så investere i en ordentlig host som vet hva de driver med? ? 

 

Heller det enn å miste måneder med data..

nå vet jeg ikke hva dette forumet koster å drifte, men jeg antar det ikke er veldig mye..

Denne støtter eg også og tenkte på det tidligere når eg såg at det har vert datatap.

Antar problemet her har vert at Hjemmeautomasjon er hosten på en dedikert server hos Blix solutions etter det eg kan spore opp. Antar dermed at Admin må dermed stå for backup sjølv og den har ikkje blitt fulgt opp eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bostad skrev:

Denne støtter eg også og tenkte på det tidligere når eg såg at det har vert datatap.

Antar problemet her har vert at Hjemmeautomasjon er hosten på en dedikert server hos Blix solutions etter det eg kan spore opp. Antar dermed at Admin må dermed stå for backup sjølv og den har ikkje blitt fulgt opp eller lignende?

Ja godt mulig :)

Men jeg har ingenting imot å gi fra meg noen tiere til dette formålet.

 

Er ikke snakk om mange personer før man har noen år i driftkostnader finanisert ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som vi har diskutert flere ganger. Det kan f.eks. være en eller annen form for "betalt medlemskap" eller "tip jar", etc. Hvis en tredjedel av våre medlemmer betalte en 10er eller to i året, så ville det absolutt blitt penger til drift. Det er imidlertid litt mer styr for oss (men selvfølgelig ikke uoverkommelig), og vi vet jo ikke hvordan folk flest hadde tenkt på det.

 

Et annet alternativ er å tilby reklameplasser på forumet. Enten direkte fra  interessenter, eller noe så "enkelt" som Google Ads.

 

Kanskje vi får sette opp en poll og finne ut hva folk er "minst imot". :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

Et annet alternativ er å tilby reklameplasser på forumet. Enten direkte fra  interessenter, eller noe så "enkelt" som Google Ads.

 

Mi stemmer går iallefall til at vi brukerane sponser, er nok reklame på nettsider rundt om. Eg tipper også at forumet får inn meir ved sponsing fra brukerane enn ved reklame. Antar en må ha ganske mange visninger før det blir kroner i kassa.

10-50kr via vipps er småpeng i forhold til sikkert kva dei fleste av oss her inne bruker iløpet av 1år på forskjellig utstyr til smarthuset ?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bostad skrev:

10-50kr via vipps er småpeng i forhold til sikkert kva dei fleste av oss her inne bruker iløpet av 1år på forskjellig utstyr til smarthuset ?


Veldig enig i dette! Man kjøper en smarthussentral til noen tusenlapper + diverse utstyr, da vil nok de fleste synes det er lommerusk å betale 10-50 kr i året for å få (veldig god) hjelp til å få utstyret man har betalt tusenvis for, til å funke optimalt! :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvert fall mot betalt medlemskap og reklame.

Betalt medlemskap vil holde mulige nye brukere borte.

Reklame er bare teit. ? 

 

Tenker en form for donasjon vil fungere bra for denne siden, da det i all hovedsak er voksne folk som lett kan gi fra seg en tier eller 5 til dette :)

Så kan man jo se på muligheten for de som donerer at de får en eller annen "gode" på forumet her. ikke at jeg vet hva det skulle ha vært.. :P 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Merko skrev:

Jeg er hvert fall mot betalt medlemskap og reklame.

Betalt medlemskap vil holde mulige nye brukere borte.

Reklame er bare teit. ? 


Ja, for å presisere så var det frivillige donasjoner jeg også tenkte på. :) 

 

Antar forumet har en plugin for sånt? Som «belønner» de som donerer med at de får en egen farge på nicket sitt eller noe annet banalt? ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ZoRaC said:


Ja, for å presisere så var det frivillige donasjoner jeg også tenkte på. :) 

 

Antar forumet har en plugin for sånt? Som «belønner» de som donerer med at de får en egen farge på nicket sitt eller noe annet banalt? ? 

 

Problemet er jo ipboard koster mer penger når en skal ha commerce-plugin så vinningen går litt opp i spinningen. Kanskje bedre med en paypal-donasjon eller noe slik

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

VI har sikret oss databasen som har data for mai og juni. Men (og det er alltid et "men") den er ikke helt friks. Vi har prøvd å hente ut data, men det er nok en større jobb enn vi hadde håpet. Det betyr at alt ikke er tapt, men det kan ta litt tid (det er ferietid, tross alt) før data er tilbake.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Merko skrev:

Jeg er hvert fall mot betalt medlemskap og reklame.

Betalt medlemskap vil holde mulige nye brukere borte.

Reklame er bare teit. ? 

 

Tenker en form for donasjon vil fungere bra for denne siden, da det i all hovedsak er voksne folk som lett kan gi fra seg en tier eller 5 til dette :)

Så kan man jo se på muligheten for de som donerer at de får en eller annen "gode" på forumet her. ikke at jeg vet hva det skulle ha vært.. :P 

 

Det er jo ingen som liker reklame, men enkelte ganger kan det være et unødvendig onde. Men hva ser du på som forskjellen på "betalt medlemskap" til småpenger mot en donasjon? Vi har jo ikke vurdert ferdig noe som helst, men jeg bare lurer. :)

 

Noe må vi gjøre. Vi må bare finne ut hva. Og helst noe som vi alle er enige om, eller iallfall ikke uenige om. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, gullfrode said:

Støtter donasjoner, men tenker kanskje disse inntektene skaper regnskapsplikt og dermed regnskap og annen administrasjon i tillegg. 

Så lenge det er hobby og lavere beløp under 50k er det ingen særlige regler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring inne dette men er det mulig å ha reklame men med mulighet for å kjøpe bort reklame for innloggede betalende brukere?

 

Ikke innlogget (reklame)

Innlogget gratis (reklame)

Innlogget betalende (ingen reklame)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100,- gir oss en eller annen «fordel», la forumet være fritt for gratis-brukere og reklame.
 

Er vel mulig med grupper og legge inn folk 1 gang i mnd. Etterhvert automatiseres dette, dvs. ungene til Moskus gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med ingen reklame for noen og heller donasjon. Jeg personlig trenger ingen fordeler. De fleste skjønner forumet koster rundt 1000 i året i lisensfornyelse pluss hosting blir noen tusen i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.