Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lage egne patchekabler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har litt varierende avstander mellom nettverksutstyret i boden og vil gjerne lage egne kabler for å kunne tilpasse lengden. Har sett at det finnes både "patchekabler" og "installasjonskabler", der den siste antagelig er en del stivere og beregnet for trekk i rør. Hvor kjøper dere patchekabler fra uten plugger i si ca 50meters lengde? Sliter med å finne dette produktet og setter pris på hjelp :) Vil ha minimum 1Gbts, men ser også på muligheten for opptil 10Gbts, så det blir vel da Cat 5e eller Cat 6?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Preference said:

Hei,

 

Har litt varierende avstander mellom nettverksutstyret i boden og vil gjerne lage egne kabler for å kunne tilpasse lengden. Har sett at det finnes både "patchekabler" og "installasjonskabler", der den siste antagelig er en del stivere og beregnet for trekk i rør. Hvor kjøper dere patchekabler fra uten plugger i si ca 50meters lengde? Sliter med å finne dette produktet og setter pris på hjelp :) Vil ha minimum 1Gbts, men ser også på muligheten for opptil 10Gbts, så det blir vel da Cat 5e eller Cat 6?

 

Takk!

 

De installasjonskablene jeg har kjøpt (CAT6, 300m rull fra EET group) er ganske myke og grei. Ingen problem å bruke den til patchekabler. Cat6 støtter 10gbits opp til 33 meter, så en patchekabel burde vel takle dette lett. Har til gode å finne kabler som er for stiv til å brukes til patching :)

 

Edit: De jeg har kjøpt har en strekkavlaster i midten av plast, men den er ganske myk og bøyelig.

Endret av fiLLLip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fiLLLip skrev:

 

De installasjonskablene jeg har kjøpt (CAT6, 300m rull fra EET group) er ganske myke og grei. Ingen problem å bruke den til patchekabler. Cat6 støtter 10gbits opp til 33 meter, så en patchekabel burde vel takle dette lett. Har til gode å finne kabler som er for stiv til å brukes til patching :)

 

Edit: De jeg har kjøpt har en strekkavlaster i midten av plast, men den er ganske myk og bøyelig.

Høres jo bra ut, skal etterhvert trekke en installasjonskabel uansett, så praktisk om det fungerer til begge foremål. Har du link? Takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Preference said:

Høres jo bra ut, skal etterhvert trekke en installasjonskabel uansett, så praktisk om det fungerer til begge foremål. Har du link? Takk :D 

Det krever forhandlerlogin, men link er https://no.eetgroup.com/i/KAB007-305C-MicroConnect-U-UTP-CAT6-305m-Grey-PVC Finnes sikkert andre sider som også selger kabel på rull :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fiLLLip skrev:

Det krever forhandlerlogin, men link er https://no.eetgroup.com/i/KAB007-305C-MicroConnect-U-UTP-CAT6-305m-Grey-PVC Finnes sikkert andre sider som også selger kabel på rull :) 

Er det noe man kan få tak i og bestille bare en? Hva er pris? Har ellers vurdert https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-100-m-C6-nettverkskabel/p/38-8009, men det er her jeg har sett kommentarer om at plastkjernen er for stiv til å brukes som patchekabler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Preference said:

Er det noe man kan få tak i og bestille bare en? Hva er pris? Har ellers vurdert https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-100-m-C6-nettverkskabel/p/38-8009, men det er her jeg har sett kommentarer om at plastkjernen er for stiv til å brukes som patchekabler..

Jeg har et ENK som jeg registrerte med. Pris tror jeg er individuelt, men ligger vel på en tusenlapp++.

 

19 hours ago, Erik G said:

Denne gjør nok susen! Den har heller ikke strekkavlastern i midten som den jeg linka til, og vil nok egne seg ennå bedre til patchekabler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på biltema hadde i hvert fall strekkavlaster før og av god kvalitet (samme kabel som de "proffe" selger), men jeg er ikke fan av strekkavlasterversjonen hvis de skal trekkes gjennom rør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte den fra Kjell og den var helt super. Myk, men forhåpentligvis også stiv nok til å føre gjennom rør når jeg etterhvert skal prøve på det. Kommer i hvert fall aldri til å kjøpe ferdige kabler igjen, mye bedre å lage de til perfekt lengde selv :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bli de for myk er det vel bare ta en trekksnor, fiskesnøre etc igjennom først.

Hehe ser den, greit når en skal ha mindre mengder kabel, men er greit med patche snorer som er ferdige også.

 

Kjøpte ferdige kabler mellom patchepanel til svitsj via yaha.no i sin tid, fant ut de var billigst, samt størst utvalg av lengder, type klips og farge (faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.