Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plassering av downlights


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Vi har et nyytt hus under oppføring og håper på noen tips om plassering av downlights på enkelte rom. For å ha det ryddig og ikke altfor langt skal jeg starte med stue/kjøkken og begge bad

 

Stue/kjøkken: 3 belysningpunkter til hengende lamper og plassering av downlights ifølge bildet. Tanken bak så store avstander på veggen til terrassen er store glassoverflater, samme med veggen til TV-en, vil ha DL ved sidene av TV benken. Skrå høyttak, ca 2,7 m til 3,4 m på maks ved terrassen. Warm to dim eller droppe det, erfaringer med Unilamp? Plassering av 4 DL under kisten til terrassen som på bildet.

 

Vedr. bad, tenkt plassering som på bildene, fargetemperatur 3000K. LED lys i speil på begge!

Noen tips, meninger, kritikk? For mange, for færre, feil plassering?

 

PS: Jeg vet at mitt spørsmål er ikke direkte tilknyttet til automasjon, men dette er veldig viktig for meg, sliter altfor mye med alle valg og jeg hadde god erfaring og respons fra dette fellesskapet så jeg håper å få litt hjelp med valg. Plassering av DL i gang og TV stue også vist på bildene, kommenterer gjerne det også ;)

Hilsen!

106658531_10158502407503044_345706462033207888_o (1).jpg

 

 

 

106422302_10158502407493044_2957473764865789351_n.jpg

 

 

 

106446787_10158502407523044_8248839078789245277_o.jpg

Endret av Smørås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du har tenkt godt igjennom plasseringen.

Om det er elektrofirma som har tegnet inn downlightene og lampepunktene har de forstått ønskene dine.

Downlights er i dag mest for effektbelysning å regne. Tidligere var det mye brukt som almenbelysning, med "flatt" lys som resultat.

 

Eneste jeg ville gjort annerledes er å flytte downlightene over oppvaskebenken litt nærmere veggen.

Men det er mer en personlig smakssak enn ett problem.

 

Fast lampepunkt i tak har en lei tendens til å ikke treffe akkurat der møbleringen blir.

Ser fint ut på tegning, men praksis gir litt annen plassering av møbler og da "bommer" pendellampe(lysekrone) med innredningen.

 

Downlight over vask på bad 8,2m2 kan gi blending i speilet. Dette avhenger av takhøyde og personens høyde.

Be elektrofirma vurdere faren for blending. Ikke sikkert det blir et problem. Kan løses enkelt med mer inntrukket lyskilde enn normalt.

Lys i tak over dusjen er greit, men ikke et must. Er stort sett arbeid på kjente områder, så god belysning er ikke avgjørende der.

Kalk avleiringer og såperester på glassvegger vises ekstra godt når det er lys i tak over dusjen.

 

Dim to Warm har blitt veldig populært hos mange.

Noen mener at fargene i rommet endrer karakter ved endret lysfarge. Andre mener dette er det som gjør det mer spennende.

Jeg har selv bare ensfarget (2700K) i alle LED, downlights og pærer. Har ikke fått innvendinger fra interiør sjefen på det.(Enda)

 

Unilamp er ikke så mye dårligere enn andre merker på markedet.

Så lenge elektroinstallatøren får levere downlightene er det de som har garantiansvaret.

Og da velger de stort sett produkter av god kvalitet for å unngå reklamasjoner.

 

Lykke til.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I huset vårt fikk vi tegnet en lysplan av Stokkan lys. Det kostet noen kroner, men jeg angrer ikke et sekund på det. Lys er utrolig viktig for sluttresultatet!

 

Noen generelle punkter jeg synes å erindre fra møtet, og kombinert med egen erfaring:

  • Belys veggene, downlights som er trukket langt fra vegg vil kun belyse gulv, og himling kan fort se ut som en idrettshall om du fyller hele rommet (ser at du ikke har gått i denne fella :) )
  • Trekkes downlights for langt fra vegg, vil lyskjeglen treffe langt ned på vegg, og du vil få stor andel "mørk" vegg
  • Downlight direkte over badekar kan være blendende når du ligger og ser rett opp
  • Downlight i dusj har en lei tendens til å treffe rett over regndusjhode. Plasser de i hjørnet, så lyser du opp veggen.
  • Dim-to-warm kan fort gjøre at en farge som er fin i dagslys/maks styrke virker "skitten" på lav styrke. Mange liker effekten, så det er mer en smakssak. Jeg kjører ensfarget 2700k og er meget fornøyd med det valget.
  • Spot'er med inntrykket lyskilde gjør at du vil få et mer "skjult" lys. Du vil se at det er lys der, men ikke like tydelig hvor det kommer fra. Denne effekten liker jeg selv meget godt.

Direkte kommentarer til tegningene dine:

Tegning 1)

  • Hjørnet ved skyvedøra kan kanskje virke litt mørk? Vet ikke hvilken lampe du tenker over trapp, og om den vil spre nok lys dit, men ville kanskje spandert på en spot der selv.
  • Den ene spot'en foran overskap kan kanskje virke litt "malplassert", selv om jeg skjønner hvorfor den er akkurat der. Lyskjeglen vil belyse hardt akkurat det ene overskapet den er foran, og resten kan virke litt mørkt i motsetning. Om noe, kanskje plassere ennå en spot der i samme linje og nærmere vask? Viktig med godt lys på kjøkken! Også enig med Jarle om å trekke spot'ene nærmere vegg over benkeplate.

Tegning 2)

  • Spot i dusj, har selv spot i hjørnet, og er veldig fornøyd med det
  • Spot midt på baderommet ville jeg nok trukket til venstre, nærme veggen, og kanskje spandert på ennå en spot
  • Gangen er jo grei, men om du vil gjøre det litt spennende kan du trekke spottene nærme ene veggen slik at du belyser den mer. Da får du lyskjegle høyere på veggen, noe jeg er fornøyd med at vi selv gjorde.

Tegning 3)

  • Hvilket type rom er "opphold"? Tenker også her at du kunne standardisert med spotter 40cm fra vegg, slik at du belyser de og ikke gulvet. Veggene vil kaste mye lys på gulvet.
  • Spot direkte over badekar kan føre til blending når du/partner prøver å nyte et varmt bad
  • Tror kanskje jeg ville prøvd noe sånt? Kaanskje også en spot foran dør mot ytterhjørnet, men du skal jo ha speillys.
  • image.png.e9bf88c5833ea88052164a9244119061.png

Punktene her må regnes som høflig personlig input, ingen fasit! Det er du, og ikke jeg som skal bo der, så det er du som skal være fornøyd ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, fiLLLip skrev:

I huset vårt fikk vi tegnet en lysplan av Stokkan lys. Det kostet noen kroner, men jeg angrer ikke et sekund på det. Lys er utrolig viktig for sluttresultatet!

Rådet om lyskonsulent støttes. Vi gjorde også det, og det var det verdt! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye til alle for fantastiske svar og tips, nå vet jeg at jeg er på en riktig plass, med samme type folk, de som er besatt av hvert eneste detalj! :)

 

Skal komme med kommentarer til hvert enkelt innlegg men her er noen fakta:

 

- elektro-firma er helt håpløst, ikke noe nyttig innspill av de, tegningene med belysning laget jeg selv!

- jeg var ganske nær til å bruke en lyskonsulent men ga opp. Vil heller høre innspill fra andre, meg selv, og komme til beslutning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jarle F skrev:

Ser ut til at du har tenkt godt igjennom plasseringen.

Om det er elektrofirma som har tegnet inn downlightene og lampepunktene har de forstått ønskene dine.

Downlights er i dag mest for effektbelysning å regne. Tidligere var det mye brukt som almenbelysning, med "flatt" lys som resultat.

 

Eneste jeg ville gjort annerledes er å flytte downlightene over oppvaskebenken litt nærmere veggen.

Men det er mer en personlig smakssak enn ett problem.

 

Fast lampepunkt i tak har en lei tendens til å ikke treffe akkurat der møbleringen blir.

Ser fint ut på tegning, men praksis gir litt annen plassering av møbler og da "bommer" pendellampe(lysekrone) med innredningen.

 

Downlight over vask på bad 8,2m2 kan gi blending i speilet. Dette avhenger av takhøyde og personens høyde.

Be elektrofirma vurdere faren for blending. Ikke sikkert det blir et problem. Kan løses enkelt med mer inntrukket lyskilde enn normalt.

Lys i tak over dusjen er greit, men ikke et must. Er stort sett arbeid på kjente områder, så god belysning er ikke avgjørende der.

Kalk avleiringer og såperester på glassvegger vises ekstra godt når det er lys i tak over dusjen.

 

Dim to Warm har blitt veldig populært hos mange.

Noen mener at fargene i rommet endrer karakter ved endret lysfarge. Andre mener dette er det som gjør det mer spennende.

Jeg har selv bare ensfarget (2700K) i alle LED, downlights og pærer. Har ikke fått innvendinger fra interiør sjefen på det.(Enda)

 

Unilamp er ikke så mye dårligere enn andre merker på markedet.

Så lenge elektroinstallatøren får levere downlightene er det de som har garantiansvaret.

Og da velger de stort sett produkter av god kvalitet for å unngå reklamasjoner.

 

Lykke til.

 

 

Takk for innspill! Som skrevet, er elektro firma håpløst dessverre, må gjøre alt selv!

 

Det med plassering av DL over benken til vask i kjøkken har jeg også tenkt! Nå er det 50 cm, ville gå til 40 cm men tanken bak 50 cm var å få noe lys inni skap/skuffer som er under


Vi vurderte også å fjerne et lampepunkt i stue, men litt redd for at det blir litt mørkt, men ikke sikkert egentlig!


Godt å høre andre synspunkter, nesten alle jeg snakket meg anbefalte dim to warm. men jeg selv er ikke så ekstremt glad i de ... høres ut mer som en gimmick, og koster +300 NOK/stk

 

Jeg trodde at ikke noe DL over vask på mindre bad kan anses som et problem, jeg er nesten 2 meter høy men tanken er at barn skal bruke større bad. Takhøyde på 2,4 m, standard. Litt usikker her egentlig, og vet ikke om LED lys i speil blir tilstrekkelig! Hvor anbefaler du å plassere DL istedenfor rett over vask da, hva mener du med inntrukket, nærmere speilet :)

Det var en del folk som anbefalte 3000K istedet for 2700K på bad!
 

Jeg vet at Unilamp er helt greit, men da jeg sammenlignet de med SG, hadde SG ca 2x oppgitt levetid, men ikke sikkert hvor relevant/pålitelig det er

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, fiLLLip skrev:

I huset vårt fikk vi tegnet en lysplan av Stokkan lys. Det kostet noen kroner, men jeg angrer ikke et sekund på det. Lys er utrolig viktig for sluttresultatet!

 

Noen generelle punkter jeg synes å erindre fra møtet, og kombinert med egen erfaring:

  • Belys veggene, downlights som er trukket langt fra vegg vil kun belyse gulv, og himling kan fort se ut som en idrettshall om du fyller hele rommet (ser at du ikke har gått i denne fella :) )
  • Trekkes downlights for langt fra vegg, vil lyskjeglen treffe langt ned på vegg, og du vil få stor andel "mørk" vegg
  • Downlight direkte over badekar kan være blendende når du ligger og ser rett opp
  • Downlight i dusj har en lei tendens til å treffe rett over regndusjhode. Plasser de i hjørnet, så lyser du opp veggen.
  • Dim-to-warm kan fort gjøre at en farge som er fin i dagslys/maks styrke virker "skitten" på lav styrke. Mange liker effekten, så det er mer en smakssak. Jeg kjører ensfarget 2700k og er meget fornøyd med det valget.
  • Spot'er med inntrykket lyskilde gjør at du vil få et mer "skjult" lys. Du vil se at det er lys der, men ikke like tydelig hvor det kommer fra. Denne effekten liker jeg selv meget godt.

Direkte kommentarer til tegningene dine:

Tegning 1)

  • Hjørnet ved skyvedøra kan kanskje virke litt mørk? Vet ikke hvilken lampe du tenker over trapp, og om den vil spre nok lys dit, men ville kanskje spandert på en spot der selv.
  • Den ene spot'en foran overskap kan kanskje virke litt "malplassert", selv om jeg skjønner hvorfor den er akkurat der. Lyskjeglen vil belyse hardt akkurat det ene overskapet den er foran, og resten kan virke litt mørkt i motsetning. Om noe, kanskje plassere ennå en spot der i samme linje og nærmere vask? Viktig med godt lys på kjøkken! Også enig med Jarle om å trekke spot'ene nærmere vegg over benkeplate.

Tegning 2)

  • Spot i dusj, har selv spot i hjørnet, og er veldig fornøyd med det
  • Spot midt på baderommet ville jeg nok trukket til venstre, nærme veggen, og kanskje spandert på ennå en spot
  • Gangen er jo grei, men om du vil gjøre det litt spennende kan du trekke spottene nærme ene veggen slik at du belyser den mer. Da får du lyskjegle høyere på veggen, noe jeg er fornøyd med at vi selv gjorde.

Tegning 3)

  • Hvilket type rom er "opphold"? Tenker også her at du kunne standardisert med spotter 40cm fra vegg, slik at du belyser de og ikke gulvet. Veggene vil kaste mye lys på gulvet.
  • Spot direkte over badekar kan føre til blending når du/partner prøver å nyte et varmt bad
  • Tror kanskje jeg ville prøvd noe sånt? Kaanskje også en spot foran dør mot ytterhjørnet, men du skal jo ha speillys.
  • image.png.e9bf88c5833ea88052164a9244119061.png

Punktene her må regnes som høflig personlig input, ingen fasit! Det er du, og ikke jeg som skal bo der, så det er du som skal være fornøyd ;) 

 

Takk for en veldig grundig svar! :)

Hjørne ved skyvedøra over trappen var tenkt å ha litt mer mørkt, mener du det blir penere effekt med en DL i dette området? Det skal vi tenke på! :)

Problemet med det ene DL foran overskap er at det følger med 5 (noe svakere) spotter under overskap. Kanskje en god ide å bruke 2 her istedet, eller droppe det helt?, ikke sikkert!

På mindre bad er 3 DL akkurat nå, men det i dusjsone er ikke akkurat i hjørnet, den er plassert 40 og 70 cm fra begge vegg, kanskje du ble forvirret med sluk? :D

Jeg vurderte også å trekke det som er midt på mindre baderommet nærmere veggen, men litt usikker om vi skal ha en skap eller kommode på den veggen, men kanskje det ikke blir et problem? Om vi skal gå for en til, hvor ville du plassert den?

Opphold blir et "multi-purpose" rom. Lekerom til barn og en TV stue til meg hovedsakelig :) Sikkert en veldig god ide å plassere flere og nærmere vegger! :) 

Jeg hadde tenkt å ha DL litt nærmere vegg på større bad men litt uflaks med bredde her, for bredt til en i rekke, for trangt til to :) Men skjønner ideen med plassering nærmere nedre vegg, det skal jeg gjerne vurdere! Det ser bare ut som litt altfor nærme veggen, har tenk 40 cm her :) 
DL i midten av badekaret bør vi kanskje unngå, ja, men litt redd at de er litt for langt fra badekaret på din tegning/forslag og ikke sikkert om jeg vil plassere en stk foran vinduet ... må tenke litt :) Hva synes du om en stk over badekar men nærmere vegg, så det blir over hodet?


Skal tegne inn noen av dine forslag og inkludere 2 rom til med DL, forhåpentligvis imorgen finner jeg tid til det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Quote

Hjørne ved skyvedøra over trappen var tenkt å ha litt mer mørkt, mener du det blir penere effekt med en DL i dette området?

Om det var et poeng å ha det mørkt, så kjør på! Tenkte bare at jeg selv ville hatt noe lys der, men du har nok tenkt litt mer igjennom dette enn meg ;)

 

Quote

På mindre bad er 3 DL akkurat nå, men det i dusjsone er ikke akkurat i hjørnet, den er plassert 40 og 70 cm fra begge vegg, kanskje du ble forvirret med sluk?

Poenget mitt er at den ikke må havne rett over "regndusj". Da får du refleksjon opp i taket, og stor kasteskygge nedenfor.

 

Quote

Jeg vurderte også å trekke det som er midt på mindre baderommet nærmere veggen, men litt usikker om vi skal ha en skap eller kommode på den veggen, men kanskje det ikke blir et problem? Om vi skal gå for en til, hvor ville du plassert den?

En kommode vil ikke være noen hindring, med mindre du tenker fullhøyde skap. En ekstra ville jeg kanskje plassert på motsatt side, over dør. Den skal jo være lukket stort sett, og vil fungere som en vegg.

Quote

DL i midten av badekaret bør vi kanskje unngå, ja, men litt redd at de er litt for langt fra badekaret på din tegning/forslag og ikke sikkert om jeg vil plassere en stk foran vinduet ... må tenke litt :) Hva synes du om en stk over badekar men nærmere vegg, så det blir over hodet?

Det er stort sett ganske bred lyskjegle på downlights, så tror ikke badekaret vil bli mørkt. Og vinduet er ganske lite/lavt ser det ut til, så tror ikke jeg hadde tatt høyde for det. Å plassere spot'en rett over hodet når du ligger der vil ihvertfall bli som en lyskaster. Selv helt dimmet ned så er en LED-kilde ganske skarp :) 

 

 

Igjen, alt dette er mitt eget synspunkt, og det er du som skal bo der! Vi kan gjerne komme med tips, men det er opp til deg hvordan du vil ha det ;) Om ikke budsjettet er sprengt, så hadde jeg ville hørt med en lyskonsulent, det er ikke såååå dyrt, og vel verdt penga :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fiLLLip skrev:

 

Om det var et poeng å ha det mørkt, så kjør på! Tenkte bare at jeg selv ville hatt noe lys der, men du har nok tenkt litt mer igjennom dette enn meg ;)

 

Poenget mitt er at den ikke må havne rett over "regndusj". Da får du refleksjon opp i taket, og stor kasteskygge nedenfor.

 

En kommode vil ikke være noen hindring, med mindre du tenker fullhøyde skap. En ekstra ville jeg kanskje plassert på motsatt side, over dør. Den skal jo være lukket stort sett, og vil fungere som en vegg.

Det er stort sett ganske bred lyskjegle på downlights, så tror ikke badekaret vil bli mørkt. Og vinduet er ganske lite/lavt ser det ut til, så tror ikke jeg hadde tatt høyde for det. Å plassere spot'en rett over hodet når du ligger der vil ihvertfall bli som en lyskaster. Selv helt dimmet ned så er en LED-kilde ganske skarp :) 

 

 

Igjen, alt dette er mitt eget synspunkt, og det er du som skal bo der! Vi kan gjerne komme med tips, men det er opp til deg hvordan du vil ha det ;) Om ikke budsjettet er sprengt, så hadde jeg ville hørt med en lyskonsulent, det er ikke såååå dyrt, og vel verdt penga :D 

 

Ditt synspunkt verdsetter jeg mye for det er basert på sunt fornuft og erfaring ;) Alt du skrev høres veldig rimelig ut! 

Jeg tok dine meninger i betraktning og tilpasset tegningene litt, flott om du kan kikke litt på de :)
I nøtteskall er plassering på begge bad litt annerledes nå, med en ekstra DL. I stue/kjøkken har jeg brukt en til på trapperom og i kjøkken, endret litt på plassering og la en til. De to over vask er nå litt nærmere veggen (40 cm mot 30) og to foran ovenskap litt lengre bort fra veggen (60 cm mot 50 cm) pga ovenskap og 5 spotter under den.

På lekerom/TV-stue tok jeg hensyn til plassering av TV-en og plassering av DL er nå helt annerledes!

Det er 2 nye rom på tegningene nå, vindfang og garderobe, med tenkt plassering. Det var stort sett alle rom med DL, ikke noe på soverom.
Har du noe å si om 2700K vs 3000K på bad? Jeg leste noen steder at det sterk anbefales bruk av 3000K på bad, men ikke sikkert hvorfor :/ 

Bruker du Unilamp, SG eller noe annet?
Igjen, takk for innspill :)


   

2020-07-04_22h15_55.png

2020-07-04_22h16_32.png

2020-07-04_22h18_21.png

2020-07-04_22h19_14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Har du noe å si om 2700K vs 3000K på bad?

Jeg kjører 2700K. Det er ikke SÅ stor forskjell på 2700K og 3000K. Hopper du derimot på 4000K blir det nærmere dagslys. Dagslys skal vel være 6500K. Grunnen til å gå opp på bad er vel på grunn av å få et litt mer "naturlig" lys ved sminke :)

Quote

Bruker du Unilamp, SG eller noe annet?

Jeg har importert alle lysene mine selv fra leverandør i Kina

 

Angående tegningene, så synes jeg de nå ser veldig fornuftig ut! Ser ikke noe jeg umiddelbart ville endra på selv :) Når det er sagt, så vet du mye mer om du har truffet etter å ha bodd der noen måneder :D Hadde vært fint med flyttbare spotter av og til...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, fiLLLip skrev:

Jeg kjører 2700K. Det er ikke SÅ stor forskjell på 2700K og 3000K. Hopper du derimot på 4000K blir det nærmere dagslys. Dagslys skal vel være 6500K. Grunnen til å gå opp på bad er vel på grunn av å få et litt mer "naturlig" lys ved sminke :)

Jeg har importert alle lysene mine selv fra leverandør i Kina

 

Angående tegningene, så synes jeg de nå ser veldig fornuftig ut! Ser ikke noe jeg umiddelbart ville endra på selv :) Når det er sagt, så vet du mye mer om du har truffet etter å ha bodd der noen måneder :D Hadde vært fint med flyttbare spotter av og til...

 

Takk igjen for alle tips fiLLLip! :)

 

Skal vurdere 3000K på bad da, men planen er å bytte ut alle DL innen 10 år, da de med regulerbar fargetemperatur uansett lysstyrke blir standard :)
Warm to dim ser ut som en kostbar gimmick så skal mest sannsynlig droppe det.

 

Kanskje lurt å høre ditt synspunkt om lampepunkt i stue? :)
Vurderer å droppe det pga utfordringer med flytting av møbler osv. men ikke sikkert om jeg skal erstatte det med 1-2 DL på omtrent samme plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Kanskje lurt å høre ditt synspunkt om lampepunkt i stue?

 

På stua hos oss så satt jeg opp en del lampepunkt. Har skråtak, og var meget usikker på lokasjon, så tok de ganske nærme mønet. Løsningen der blir å gjøre litt ut av det, med en dekorativ ledning som går fra punktet til der lampa skal henge. Så lenge det ser gjennomtenkt ut så tror jeg ikke det gjør så mye at man bommer litt :) 

På spisestuebordet har vi nedhengt lampe, og 2 DL i tillegg, for de gangene vi utvider bordet til maks lengde, bare for å unngå veldig mørke områder. Det er igrunn bare flaks at de var på rett plass :D Du kan skimte ene DL oppe til venstre i bildet her 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, fiLLLip skrev:

 

På stua hos oss så satt jeg opp en del lampepunkt. Har skråtak, og var meget usikker på lokasjon, så tok de ganske nærme mønet. Løsningen der blir å gjøre litt ut av det, med en dekorativ ledning som går fra punktet til der lampa skal henge. Så lenge det ser gjennomtenkt ut så tror jeg ikke det gjør så mye at man bommer litt :) 

På spisestuebordet har vi nedhengt lampe, og 2 DL i tillegg, for de gangene vi utvider bordet til maks lengde, bare for å unngå veldig mørke områder. Det er igrunn bare flaks at de var på rett plass :D Du kan skimte ene DL oppe til venstre i bildet her 

 

Er den der custom made? Det var skikkelig kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Preference said:

Er den der custom made? Det var skikkelig kult!

Det er den! Laminert planke med forsterkninger oppå. Beiset med sort beis. Og IKEA holdere og IKEA pærer. Ligger en Fibaro Dimmer 2 oppå planken :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Moskus said:

 

Det du skal ha er DIM-2-WARM! Kan ikke anbefales høyt nok! :) 

DIM-2-WARM / WarmDim er en smakssak :) Jeg savner det ikke selv, men for andre kan det være en no-go uten. Det jeg kunne tenkt meg er justerbar fargetemp på alt, slik som Philips Hue White ambiance (Justerbar mellom 2200K og 6500K, uavhengig av lysstyrke). Da kunne jeg justert farge basert på tid, og på kontoret gitt meg selv en fargeboost av hvitt lys om morgenen. Jeg tipper bare at jeg er noen år (kanskje 10?) for tidlig ute før det er vanlig i de fleste lyskilder. Brukt riktig er det veldig deilig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fiLLLip skrev:

DIM-2-WARM / WarmDim er en smakssak :) Jeg savner det ikke selv, men for andre kan det være en no-go uten. Det jeg kunne tenkt meg er justerbar fargetemp på alt, slik som Philips Hue White ambiance (Justerbar mellom 2200K og 6500K, uavhengig av lysstyrke). Da kunne jeg justert farge basert på tid, og på kontoret gitt meg selv en fargeboost av hvitt lys om morgenen. Jeg tipper bare at jeg er noen år (kanskje 10?) for tidlig ute før det er vanlig i de fleste lyskilder. Brukt riktig er det veldig deilig.

 

Det var nøyaktig hva jeg mente, som Philips Hue White ambiance leverer! Men jeg tipper at det er fortsatt ganske dyrt? Om 10 blir det sikkert standard

Må innrømme at jeg ikke har mye erfaring med dim to warm, men det høres ut som en overpriset og ganske begrenset gimmick (hos elektro firma, 300 NOK tillegg, jeg er sikkert det blir mye billigere for de!). Noen foretrekker det, noen styr unna, best at jeg prøver å se på det selv, det er jo en smakssak, som du sier :)

Vi skal i hvert fall beholde lyspunkter over kjøkkenøya og spisebord, det vi var mer usikkert om var punktet over TV bord (mellom TV og sofa) men var litt usikker om det blir tilstrekkelig lys da eller vi bør legge til 1-2 DL. Men kan lett skje at vi beholder det og vi kan evt tilpasse det i framtiden med en planke, om nødvendig ... jeg er ikke en stor tilhenger av "bare downlights på hvert rom" og pepring av taket med de! For eksempel, har vi valgt å droppe DL helt fra alle soverom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det ser ut som diskusjonen utviklet seg fint har jeg et spørsmål om valg av DL produsent :)

Elektro-firma leverer downlights from Unilamp og om jeg vil ha SG må jeg betale 200 NOK/stk ekstra i tillegg. Standard model er Unilamp Gyro og jeg tenkte med SG Junistar Gyro istedet. Er det verdt?
De er jo ganske like med tanke på Ra, lysstyrke og utseende. SG tilbyr litt bedre effekt men en betydelig forskjell jeg lo merke til er levetid:

Junistar har oppgitt levetid på            L90/B10>50.000 og L80/B20>100.000
Unilamp Gyro har oppgitt levedit på    L90/B10=24.000 og L80/B10=71.000 (og noen andre oppgitte verdier)

Det ser ut som en betydelig forskjell, men vet ikke hvor pålitelige disse numrene er og hva betyr det i praksis?

Noen som har erfaring med begge to og/eller vil anbefale en av de to modellene? 

 

Elektriker sier at det ikke er mulig å bruke GU10 pga utføring av bjelker/lekter, men skal se om Philips Hue white ambience istedet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Men jeg tipper at det er fortsatt ganske dyrt? 

Det tipper nok jeg også. Ikke har jeg funnet noen gode tilgjengelige løsninger heller :/ 

 

Quote

Elektriker sier at det ikke er mulig å bruke GU10 pga utføring av bjelker/lekter, men skal se om Philips Hue white ambience istedet da :)

Det er nok brukt lave spotkasser og 48mm nedlekting. Da vil GU10 bygge for dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen av lyseksperter kan forklare det med levetid av LED lyskilder :)

Må bestemme meg mellom Unilamp og SG snart, prøvde å finne noe informasjon om det selv men det er overraskende lite info om emnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.