Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmeranbefaling


Anbefalte innlegg



.
 
Heatit Z-dim:
Fordeler
- Passer med Elko plus service kit
 
Ulemper
- Dimmer ikke så pent som Qlight
- Kommer ikke som to-polet
 
 
 


Hva legger du i å dimme pent?
Jeg har noen Heatit dimmere og synes de er litt "brå" på default. Jeg står midt i oppussing så har ikke fått testet, men hadde håpet justering antall step og overgangstid skulle hjelpe.



Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (17 timer siden):

Hva legger du i å dimme pent?

 

Jeg har noen Heatit dimmere og synes de er litt "brå" på default. Jeg står midt i oppussing så har ikke fått testet, men hadde håpet justering antall step og overgangstid skulle hjelpe.

 

 

 

På de lyskildene vi testet på, alle sammen LED spotter, så dimmet Q-light jevner, det var mindre flimring og man kunne justere lysstyrken lavere enn hva som var mulig med Heatit sin dimmer.

 

Om det er mulig å fin-tune dette i innstillingene til dimeren vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tillater meg et nybegynnerspørsmål idet jeg gjenoppliver tråden (svaret er muligens såpass åpenbart at jeg derfor sliter med å få det bekreftet ved søk):

Kan jeg installere en «puck», eks. Fibaro dimmer 2, i boksen bak en eksisterende (ikke-smart) dimmer med vrihjul, og dermed regulere lysene både manuelt med det gamle vrihjulet og digitalt via z-wave/zigbee (avhengig av type, så klart)? Lysene jeg vil dimme er klassiske downlights av ukjent merke med diverse halogenpærer (maks 6 stk a 35w), både på bad og i stue/etc.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (15 minutter siden):

Nei, på ingen måte. Dimmeren du har idag erstattes vanlig bryter med impulsfjær.

 

Alternativt endre til smartdimmer mer dimmerhjul, som for eksempel Heatit Z-Dim eller Namron LED dimmer.

Takk for raskt og tydelig svar! Da står det mellom ferdigløsning som Heatit/Namron (bedre WAF) eller bytte til vanlig bryter (vesentlig billigere for ~10 stk).

 

Vil bryteren kun regulere av/på eller dimmer den ved long-press? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2021 at 17:41, Hanevold said:

 

På de lyskildene vi testet på, alle sammen LED spotter, så dimmet Q-light jevner, det var mindre flimring og man kunne justere lysstyrken lavere enn hva som var mulig med Heatit sin dimmer.

 

Om det er mulig å fin-tune dette i innstillingene til dimeren vet jeg ikke.

 

Ja, det er mulig å fin-tune Heatit Z-dim med både min/max nivå, antall step per runde og dimmetid. Men alt må gjøres via parametere. Å justere min/max nivå er vel helt vanlig å måtte på alle dimmere. Men på Heatit er det ingen skruer på selve dimeren så litt mer mas en andre dimmere.

 

Jeg har fått installert 7 Heatit Z-dim nå og de fungerer fint på alle nye led-lyskilder (SG plafon/downligths), men sliter litt med pulsering på noen eldre taklamper med led-pærer. Men har justert en litt for å få dem slik jeg ønsker.

 

Det eneste problemet mitt nå er at mitt ønskede min nivå er så lavt at hvis lampene blir skrud av på min nivå så ikke tenner de ikke når jeg skrur dem på igjen. Men det er vel noe med lampene og ikke dimeren? Kan selvfølgelig justere ON oppførselen , men ønsker jo ha dem på last used.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brillsnake skrev (7 minutter siden):

Takk for raskt og tydelig svar! Da står det mellom ferdigløsning som Heatit/Namron (bedre WAF) eller bytte til vanlig bryter (vesentlig billigere for ~10 stk).

 

Vil bryteren kun regulere av/på eller dimmer den ved long-press? 

Med fibaro dimmer 2 eller tilsvarende kan du bruke impulsbryteren til å dimme ved å holde inne knappen ja. Kort trykk for av/på og langt trykk for å dimme. Du vet ikke om den dimmer opp eller ned før du har holdt inne knappen litt, er det feil vei slipper du knappen og holder inne igjen - da snur du retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, brillsnake said:

Takk for raskt og tydelig svar! Da står det mellom ferdigløsning som Heatit/Namron (bedre WAF) eller bytte til vanlig bryter (vesentlig billigere for ~10 stk).

 

Vil bryteren kun regulere av/på eller dimmer den ved long-press? 

 

Fibaro Dimmer, dimmer med long press på en impuls-bryter. Det er mange som er fornøyd med det, men det ble underkjent her i huset. Det gir en bedre, vil jeg si, følelse med hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brillsnake skrev (2 timer siden):

 Da står det mellom ferdigløsning som Heatit/Namron (bedre WAF) eller bytte til vanlig bryter (vesentlig billigere for ~10 stk).

Det blir dyrere å bytte til vridimmere senere.. Snakker av erfaring ja😅
 

Impulsbrytere fungerte knirkefritt det, men etter kommentarer som "åååh, møkka dimmer", "hvorfor kan vi ikke bare ha en NORMAL dimmer!?" fra en stk veldig frustrert kone, ble det Heatit dimmere hjemme da de kom på markedet. 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Folkens. Seriøst.

Smarte dimmere er smarte. Det kan, bør og skal(!) automatiseres.

Hemmeligheten med god WAF er ikke å snikinnføre noe og forvente at W skal bli fornøyd, det må tilrettelegges. Helst fra dag 1. Det er ikke alltid realistisk, men iallfall raskt nok at W ikke rekker å bli veldig misfornøyd.

 

I verste fall, hvis man ikke har satt opp touchskjermer, scenarier eller automasjoner så har man i det minste stemmestyring...

 

 

:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Folkens. Seriøst.
Smarte dimmere er smarte. Det kan, bør og skal(!) automatiseres.
Hemmeligheten med god WAF er ikke å snikinnføre noe og forvente at W skal bli fornøyd, det må tilrettelegges. Helst fra dag 1. Det er ikke alltid realistisk, men iallfall raskt nok at W ikke rekker å bli veldig misfornøyd.
 
I verste fall, hvis man ikke har satt opp touchskjermer, scenarier eller automasjoner så har man i det minste stemmestyring...
 
 
[emoji14] 
Seriøst. Dessverre!
Alltid et eller annet scenario som er glemt :(

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Moskus said:

I verste fall, hvis man ikke har satt opp touchskjermer, scenarier eller automasjoner så har man i det minste stemmestyring...

 

Men fra spøk til alvor – og litt off-topic. Automatisering av lys er vanskeligere enn jeg trodde da vi i huset har ulike ønsker i samme senarioet. For eksempel automatisk lys på badet om morgenen. Jeg vil ha 30% andre vil ha 90%.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, aarpi3 said:

Men fra spøk til alvor – og litt off-topic. Automatisering av lys er vanskeligere enn jeg trodde da vi i huset har ulike ønsker i samme senarioet. For eksempel automatisk lys på badet om morgenen. Jeg vil ha 30% andre vil ha 90%.

Ja, sånt gjør det jo vanskeligere. Og ikke bare automasjonen. Men dette er jo et problem uavhengig av hvilken dimmer man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (13 timer siden):

Altså. Folkens. Seriøst.

Smarte dimmere er smarte.  

Den dagen AI styrer huset skal jeg være enig med deg. Pr nå er de akkurat så smarte som logikken jeg legger inn - så sånn passe midt på treet smart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen til at AI ikke styrer lyset er at de oppdager at de har de samme problemene som vi har...

 

Problemet er ikke å faktisk justere lyset, men å finne ut hva det skal være. Jeg går gjennom diverse scenarier nå med penn og papir (dvs. digitalt nå), og prøver å finne ut hva som skal skje når, og SÅ implementere det. Det er en enklere tilnærming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (18 timer siden):

Det eneste problemet mitt nå er at mitt ønskede min nivå er så lavt at hvis lampene blir skrud av på min nivå så ikke tenner de ikke når jeg skrur dem på igjen. Men det er vel noe med lampene og ikke dimeren? Kan selvfølgelig justere ON oppførselen , men ønsker jo ha dem på last used.


Har samme problem på et par mine spot soner, her endte jeg opp med Micro Matic sin nye Zigbee dimmer. Den har boost funksjon som fyrer valgfri styrke i 1 sekund før den går tilbake til last value.
På den måten får driverene til spottene nok start strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

og prøver å finne ut hva som skal skje når, og SÅ implementere det. Det er en enklere tilnærming.

Jeg gjør som kona sier det skal være. Det er enda enklere tilnærming. Dessuten er alternativer uaktuelt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, stigvi said:

Jeg gjør som kona sier det skal være. Det er enda enklere tilnærming. Dessuten er alternativer uaktuelt.

Det kan være vanskelig å kvantifisere "perfekt" når "perfekt" forandrer seg helt uten påvirkning av andre parametere ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
iceball skrev (På 7.7.2021 den 21.37):

Har også prøvd en 2-polet versjon. Den sender status, men helt feil verdier. Sender f.eks. 4 % når den er av. Og øvrige verdier er nesten alle under 50 %, selv om flere av de skulle vært 70-90 %.

 

Fant du noensinne ut av dette, eller gav du opp? Har akkurat samme problemet med mine to 2-polete zerodim’s. Ganske irriterende når jeg nå prøver å bruke off-statusen til å slå av et annet lys…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Kan noen hjelpe meg? Jeg har idag 3 etasjer hus med dimmer oppe og bryter i 1 etasje og kjeller. Fungerer fint. Jeg prøvde å bytte ut dimmeren med namron zigbee dimmer og det fungerte også fint. Helt til jeg skulle slå av lyset med di andre bryterene. Da kunne jeg ikke slå av og på lyset vilkårlig om jeg sto i 1 etasje eller kjeller. Det fungerte ikke. Hva må jeg gjøre? Har lest litt om impulsbryter osv.. men skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse det. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test

Hei. Lurte på ett spørsmål om dere kan svare? Jeg har idag ett 3 etasjers hus med dimmer i 2 etasje,bryter i 1 etasje og kjeller. Disse kan jeg slå av/på vilkårlig. Når jeg bytter dimmer med en zigbee namron dimmer så fungerte den greit,men kunne ikke slå av brytere vilkårlig lenger. Slo jeg av i 1 etasje så kunne jeg ikke slå på igjen i kjeller. Har lest noe om impulsbryter men skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baltus81 skrev (11 timer siden):

Test

Hei. Lurte på ett spørsmål om dere kan svare? Jeg har idag ett 3 etasjers hus med dimmer i 2 etasje,bryter i 1 etasje og kjeller. Disse kan jeg slå av/på vilkårlig. Når jeg bytter dimmer med en zigbee namron dimmer så fungerte den greit,men kunne ikke slå av brytere vilkårlig lenger. Slo jeg av i 1 etasje så kunne jeg ikke slå på igjen i kjeller. Har lest noe om impulsbryter men skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse det. 

Dette er en jobb for elektriker (noe jeg ikke er, men bestiller ved behov). Ut fra databladet for Namron dimmer har du rett i at impulsbryter er rett måte å løse det på. Elko sine vanlige brytere kan bygges om til impulsbrytere ved å sette inn en liten fjær, sikkert andre også. Spørsmålet er om du har tilstrekkelig med kabling mellom alle punktene, du trenger to ledere mellom impulsbryter og dimmeren. Slik du beskriver det kan du trolig koble impulsbryteren i 1 etg til dimmeren og så impulsbryteren i kjelleren til den i 1 etg, i paralell.

https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/4512760-Brukerveiledning-5.pdf

https://www.elektroimportoren.no/?query=impulsfjær&sid=000000000000000000000424201482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er i utganspunktet elektriker,men jobber ikke så mye med det lenger. Jeg skjønner bare ikke når det virker idag med elkodimmer,men når jeg bytter til namron zigbee dimmer så virker det ikke på samme måten. Har elko dimmer noe integrert som ikke namron dimmer har? Hadde jeg forstått den biten så kunne jeg gjort noe med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.