Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Cat5e fra veggkontakt til veggkontakt


Anbefalte innlegg

Vi har da tatt over ett hus hvor det er lagt opp Cat5e til alle rom. Men det morsomme er at det hele er delt inn i 3 "soner" og starter med 3 stk cat5e-kabler med RJ45 i teknisk rom. F.eks. sone 1: RJ45 med Cat5e til veggkontakt i rom 1, så Cat5e videre til veggkontakt i rom 2, så Cat5e videre til veggkontakt i rom 3.

 

Routeren har jeg stående i teknisk rom, hvor de tre Cat5e-kablene er tilkoblet. Problemet er at jeg da kun har nett i enden av hver enkelt sone. Og dersom jeg plugger i en nettverkskabel i en av veggkontaktene imellom så er det full stans i enden også.

 

Jeg stusset naturligvis over at det ikke var lagt opp egen kabel til hvert enkelt punkt, men det er jo elektrikere som har gjort dette - så da gikk jeg ut i fra at det burde fungere. Men hva kan så tanken bak ett slikt opplegg være? Vil det fungere med IPTV f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du sier det går en kabel fra teknisk, så er hver punkt videreført til neste? eneste løsning jeg ser da er å ha en switch ved hvert punkt, gjerne en POE switch som kan spre i rommet, så kjøre videre på kabelen til neste punkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, aleks skrev:

så du sier det går en kabel fra teknisk, så er hver punkt videreført til neste?

 

Korrekt. 

 

11 minutter siden, aleks skrev:

eneste løsning jeg ser da er å ha en switch ved hvert punkt, gjerne en POE switch som kan spre i rommet, så kjøre videre på kabelen til neste punkt

 

Da er det kanskje like greit å kutte ut ett punkt per sone, og heller trekke ekstra kabler - slik alle punkt har egen kabel. Ellers blir det mange switcher i huset 🤑

 

Nå blir jo dette bare spekulasjon, men kan det virkelig være det elektriker har tenkt når han har lagt opp dette? At det skal stå en switch i hvert rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert fordi det er vanskelig å trekke cat gjennom vanlige trekkrør, og vurdert å ha to outputs pr boks er pga en ut til swith og inn igjen fra switch. Jeg hadde bare gått for switch-løsningen, f.eks unifi som har billige switcher som kan kjøre 100% uten power supply. Da har du jo flere outputs pr rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Ares skrev:

Vi har da tatt over ett hus hvor det er lagt opp Cat5e til alle rom. Men det morsomme er at det hele er delt inn i 3 "soner" og starter med 3 stk cat5e-kabler med RJ45 i teknisk rom. F.eks. sone 1: RJ45 med Cat5e til veggkontakt i rom 1, så Cat5e videre til veggkontakt i rom 2, så Cat5e videre til veggkontakt i rom 3.

 

Routeren har jeg stående i teknisk rom, hvor de tre Cat5e-kablene er tilkoblet. Problemet er at jeg da kun har nett i enden av hver enkelt sone. Og dersom jeg plugger i en nettverkskabel i en av veggkontaktene imellom så er det full stans i enden også.

 

Jeg stusset naturligvis over at det ikke var lagt opp egen kabel til hvert enkelt punkt, men det er jo elektrikere som har gjort dette - så da gikk jeg ut i fra at det burde fungere. Men hva kan så tanken bak ett slikt opplegg være? Vil det fungere med IPTV f.eks.?

Tipper at det i utgangspunktet har vert lagt opp slik for kunne bruke til telefoni.

For bruk til nettverk so går det ikkje. Er der plass i trekkerør so trekk opp flere kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

sikkert fordi det er vanskelig å trekke cat gjennom vanlige trekkrør, og vurdert å ha to outputs pr boks er pga en ut til swith og inn igjen fra switch. Jeg hadde bare gått for switch-løsningen, f.eks unifi som har billige switcher som kan kjøre 100% uten power supply. Da har du jo flere outputs pr rom

 

Ja nå er der kun en kontakt på hvert punkt, så med switch-løsningen så må jeg vell bytte til doble modularuttak? 

Endret av Ares
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.