Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradere til HS4, noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Fikk mail idag at jeg kunne laste ned oppgradering fra HS3pro til 4. Er det fallgruver ved oppgradering fra eksisterende system? Er det smertefri overgang med devicer fra Conbee og Z-wave? Fungerer HSTouch som før ? Er alle brukere med videre i ny versjon? Frister å installere oppgradering men er redd for jeg kommer til å bruke sommerferien med å installere hele systemet på nytt...  Noen som har vært gjennom prosessen ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sture00 skrev:

Er det fallgruver ved oppgradering fra eksisterende system?

Regel nr. 1, 2 og 3 når det er snakk om systemoppdateringer er:

  1. Ta backup
  2. Ta backup
  3. Ta backup

Alltid!

 

Har du nok backup'er kan du nesten ikke gjøre noe galt. :) 

 

 

Vi vet jo hva som potensielt kan skje hvis det er feil med noen backup'er. Da kan man miste data... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Har du nok backup'er kan du nesten ikke gjøre noe galt. :) 

Vi vet jo hva som potensielt kan skje hvis det er feil med noen backup'er. Da kan man miste data... ;) 

 

Mange poengterer hvor viktig backup er, men den er ikke verd noe hvis du ikke samtidig har testet å restore den.
Det vil si å kjøre på kopien, eller legge tilbake kopien om du vil.

Kopierer du hele HS3 katalogen er du rimelig sikker, jeg mener at jeg faktisk kunne kjøre HS3 direkte fra den kopierte katalogen.
Uansett når du har tatt en sikkerhetskopi som det heter på norsk :) ved å kopiere hele katalogen fortrinnsvis til en annen disk,

er det bare å kopiere den tilbake og det skal fungere på samme måte som det gjorde på det tidspunktet du gjorde kopieringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fortsatt gode, gamle HS3 på ein etter kvart ganske gammal stasjonær pc. Den har bikka 10 år, men fungerer likevel bra.

Likevel, ved overgang til HS4 tenker eg meg å skifte ut til ny(are) pc. Trur eg ender opp på bærbar pc. Mest for å ha innebygd batteri (UPS), men også for å kunne ta med UZB til fastmonterte noder som måtte vere vriene å inkludere.

For å komme opp og gå, må då den gamle HS3-katalogen overførast til ny pc før HS4 blir installert, eller er det andre framgangsmåtar?

Windows 10 på gamle pc'en, og det tenker eg forsåvidt også å bruke på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

eg oppdaterte igår.

ifra HS3pro til HS4pro på windows maskin.

 

Fulgte denne metoden: 

https://helpdesk.homeseer.com/article/448-migrating-from-hs3-to-hs4-on-windows

 

MyHS må oppdateres til den nye lisensen. det gjøres enkelt ved å logge inn på MYHS og legge inn den nye licensen for HS4.

 

Jeg fekk trøbbel å koble opp med MYHS mot HSBuddy mobil app. Jeg ser på forum at flere har problemer og HSBuddy utvikler ser på saken.

 

Ellerså var alt smertefritt. Alle plugins fungerte og alle event fungerte.

 

Endring 080720: HSBuddy funker igjen med MyHS i HS4.

 

Endret av marius86
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgraderte idag. Brukte denne eg også https://helpdesk.homeseer.com/article/448-migrating-from-hs3-to-hs4-on-windows

Stopp Homeseer, noter deg stien. Ta en ekstra backup/kopi av mappen.

avinstaller HS3, SVAR NEI, når avinstallasjonen spør om å slette filer og temp mapper.

Start HS4 installasjon, velg å installer til den gamle HS3 mappen.

start HS4, til web interface å legg inn ny lisens id, passord gammel id etc som kommer opp underveis.

 

Har ikke merket noke problemer pr no. Eg kjører også hombridge mot homeseer for å bruke apple homekit og det virker heilt fint.

Kun myzwaveparameter plugin som ikke virker, då den ikke støtter HS4 pr no.

 

Gui er heilt forandret og treng nok tid å venne seg til det.

 

Men som flere har skrevet: Husk backup og svar nei til å slette filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Erling said:

Er den versjonen som er ute nå såpass trygg at "alle" kan oppdatere? Eller er det fornuftig å avvente litt?

Hvis du avventer i en uke eller to så regner jeg med at du fort finner svarene på det du spør om siden det nå er mange som oppgraderer.

Selv så kommer jeg til å vente til etter sommeren. Ting fungerer helt greit hos meg og jeg finner ikke noe i HS4 som gir "MÅ HA" effekt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2020 den 18.31, bjornepappa skrev:

Eg har fortsatt gode, gamle HS3 på ein etter kvart ganske gammal stasjonær pc. Den har bikka 10 år, men fungerer likevel bra.

Likevel, ved overgang til HS4 tenker eg meg å skifte ut til ny(are) pc. Trur eg ender opp på bærbar pc. Mest for å ha innebygd batteri (UPS), men også for å kunne ta med UZB til fastmonterte noder som måtte vere vriene å inkludere.

For å komme opp og gå, må då den gamle HS3-katalogen overførast til ny pc før HS4 blir installert, eller er det andre framgangsmåtar?

Windows 10 på gamle pc'en, og det tenker eg forsåvidt også å bruke på ny.

 

Eg spør igjen på vegne av meg sjølv, og lurer på om eg har funne svaret i HS-guiden som det allereie har blitt linka til.

Sitat

Installing and Setting up HS4 (Preferred Method)

  1. Using this method you will end up with an HS4 system that has all of your plugins installed and configured. If for some reason HS4 does not start or your data is not imported correctly, uninstall HS4 and try the alternate method.
  2. Uninstall HS3 from Add/Remove programs. Select No when prompted to remove HomeSeer HS3 settings and temporary files.  This will prevent the removal of anything you added to your system such as plugins, data, or config files.
  3. Now run the HS4 installer and when it asks for a target directory, select the folder where HS3 is installed. By default this would be C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3
  4. Complete the HS4 install.
  5. A shortcut to the HS4 EXE will be on your desktop so launch that. You should be brought to the license registration page where you can enter your license.
  6. After HS4 starts, go into Setup then click the "Edit Config" button and select your HS3 config to IMPORT it. It will be named something with .HSD and Import in the name. This will bring in your devices and events.

Installing and Setting up HS4 (Alternate Method)

  1. Install HS4 on your PC and do not install it over the HS3 installation folder.
  2. Once HS4 is installed, open it up and then close the HS4 program window so that HS4 is no longer running and cannot be connected to from find.homeseer.com. Completing the following steps while HS4 is running will cause issues.
  3. Copy the contents of the Config folder in HomeSeer HS3 to the Config folder in HomeSeer HS4. When asked, select Replace the files in the destination
  4. Next, move onto the Data folder in HomeSeer HS3 and copy its contents into the Data folder in HomeSeer HS4. When asked, select Replace the files in the destination
  5. Now, start the HS4 software again and register it
  6. Finally, click on the Setup tab in the HS4 web interface. From here, click the Edit Config button.
  7. Click Switch and you will be presented with all of the .hsd files you copied over. Select the one you made a note of in step 4 of Backing up HS3. You will receive a warning that this will overwrite data, click Yes
  8. NOTE: This process will NOT move over your plugins. In HS4 click on the plugins menu and install any plugins that you need. Since you already brought over config data the plugins should run as they did before.

 

For å flytte over til ny maskin, er då det beste å bruke "Alternative Method" - altså installere HS4 på ny maskin, for så å kopiere Config- og Data-mappene frå HS3-installasjonen på den gamle maskina over til den nye? Punkt 8 bekymrar meg derimot litt, då eg har 23 plugins som er brukt i ørten events...

Er da betre å bruke "Preferred Method" likevel? Skal eg i tilfelle installere HS3 som normalt på ny maskin, for deretter å kopiere HS3-katalogen frå gammal maskin over til ny maskin og dermed (forhåpentlegvis?) få gjenoppretta denne - og deretter installere HS4?

 

Om nokon har gjort tilsvarande øving eller planlegg det set eg umåteleg pris på tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort dette selv. Oppgrader til HS4 på den gamle maskinen, installer HS4 på den nye, og så kopier over hele mappestrukturen.

Edit: Da bruker du preferred method på den gamle maskinen, på den nye blir det som om du legger inn backup av hs4.

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lasseruud skrev:

Men å kjøre HS4 som service på Windows har dem ikke fått til? 😬

Nix. :(

 

Det var lettere med HS2, da var ikke plugins egne executables, de var DLL-filer (ulempen var at man måtte faktisk skru av HS2 for å installere/avinstallere plugins). Men det er noe med rettigheter å gjøre på Windows som gjør seg grinete når en service skal starte andre programmer. Iallfall var det slik sist jeg var med i debatten.

 

Jeg brukte selv et program som lar deg installere "hva som helst" som en service, men HS3 ble faktisk mer ustabilt for meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrE skrev:

Har gjort dette selv. Oppgrader til HS4 på den gamle maskinen, installer HS4 på den nye, og så kopier over hele mappestrukturen.

Edit: Da bruker du preferred method på den gamle maskinen, på den nye blir det som om du legger inn backup av hs4.

Takk for det.

Kan det være ein tanke å heller installere HS3 på nye, deretter flytte over mappestrukturen og så oppdatere til HS4? I tilfelle har eg den gamle HS3-installasjonen i drift på gamle maskina, just in case. Men det kan hende eg krisemaksimerer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt hipp som happ det, men greia med å gjøre det på gamle maskina og kjøre uninstall på HS3 er for å få bort HS3 filer man ikke trenger. Jeg har ikke store problemer med HS4 annet enn at Sensibo pluginen ikke virker, og TibberSeer har begynt å tulle de siste dagene.

Spørsmålet er vel hvis du krisemaksimerer og er livredd for å slippe HS3, er det kanskje for tidlig å gå over til HS4? Det er egentlig ingen klare fordeler med HS4 slik jeg ser det, jeg gjorde det fordi jeg fremdeles holder på å skifte ut ett xComfort anlegg, og kan like så godt begynne på HS3 som HS4...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Moskus skrev:

Det er jeg iallfall interessert i å høre mer om... Men du sier "de siste dagene", det kjørte altså fint på HS4 før det?

Hadde jo den herlige SSD-krasjen min, etter jeg la inn HS4 backupen på nyinstallert Windows står TibberSeer bare og restarter. Men har ikke forsket på det enda (som i min verden betyr reinstalleringen av pluginen :) ) så før den tid så får du ikke høre så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MrE skrev:

Blir vel litt hipp som happ det, men greia med å gjøre det på gamle maskina og kjøre uninstall på HS3 er for å få bort HS3 filer man ikke trenger. Jeg har ikke store problemer med HS4 annet enn at Sensibo pluginen ikke virker, og TibberSeer har begynt å tulle de siste dagene.

Spørsmålet er vel hvis du krisemaksimerer og er livredd for å slippe HS3, er det kanskje for tidlig å gå over til HS4? Det er egentlig ingen klare fordeler med HS4 slik jeg ser det, jeg gjorde det fordi jeg fremdeles holder på å skifte ut ett xComfort anlegg, og kan like så godt begynne på HS3 som HS4...

Du har rett.

Eg har også velfungerande HS3, har ingen hast med å gå over til HS4. Høyrest ut som @Moskus sikkert får skikk på TibberSeer, Sensibo bruker eg og om den ikkje fungerer på HS4 er det for min del god nok grunn til å avvente.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2020 den 10.16, lasseruud skrev:

Men å kjøre HS4 som service på Windows har dem ikke fått til? 😬

Synes det var ganske uproblematisk. Lager man en task under Task Scheduler, kan en velge om den skal startes når Windows starter (før login). Da fungerer det i praksis som en service. Selv kjører jeg deCONZ på samme maskinen, så jeg valgte å ha separate tasks for HS4 og deCONZ og starte de når maskinen logger inn. Deretter ordnet jeg automatisk login ved å manipulere noen verdier i Windows-registeret. Ettersom jeg kjører Windows-serveren headless, ønsker jeg å få opp deCONZ-GUIen når jeg går remote inn på serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har HS3pro på en windows10 maskin og vil nå oppgradere til HS4pro. Jeg har hørt noen rykter om virtuelle maskiner. Bør jeg installere dette på en virtuell maskin(installasjon)? Hva er fordelen med det og hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en virtuell maskin er at man enkelt kan gjenopprette fra backup, enkelt kan flytte den virtuelle maskinen over på en annen fysisk maskin.

Bakdelen er at man kompliserer oppsettet noe, og ikke alle virtualiseringsplattformer støtter usb devicer like godt.

 

Vmware, Virtualboks og HyperV er noen av mange plattformer.

 

Jeg jobber med virtualisering i det daglige, men for en enkel sak som homeseer hjemme orker jeg ikke det styret. Der kjøres det på en nuc, har zigbee og zwave interface på usb, det funker helt av seg selv. Selv om det finnes gode løsninger på dette ved å kjøre de over IP mot en raspberry. Vmware støtter usb passthrough bedre enn hyper v.

 

Kjører en hyperV host her også, men virtuelt der kjøres kun div linux maskiner til plex, brannmur etc. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.