Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zage doorbell sensor - smartifisering av dørklokke


Anbefalte innlegg

Jobber litt med smart ringeklokke, og mange produsenter støtter ikke lokal push når det trykkes, men chimes støttes. Kom over denne Hughes Doorbell Sensor som er støttet av zigbee2mqtt - noen som har prøvd om den fungerer på norske ringeklokker?

 

Ser de koster et par hundrelapper, så hvis de fungerer bestiller jeg en fra USA så slipper jeg å lage noe custom for å trigge når ringeklokken går av

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har testet vet de fungerer, selskapet er konkurs, men de selger ut kassevis av disse, 20+ for rundt 1000 kroner. Trenger flere så kan vi bestille bulk

 

Er zigbee forresten

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sjansen og kjøpte bulk på 25 enheter m zigbee. Langt mer enn jeg trenger. Hvis noen ønsker smartintegrasjon av chimen på dørklokken (når noen klikker på knappen) send meg pm så får du kjøpe til kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De som ønsker å kjøpe må jeg ha pm ASAP Da har jeg fått dem.

 

Send på pm

 

Må egentlig ta 200 pluss frakt pga importkostnader, men sa 150 så du får bestemme om du vil betale 150 eller 200 pluss porto. Ønsker også å vite hvilke sendemetode du ønsker så du har kontroll over brev vs pakke og kostnader vedr det og hvor mange moduler. Modulen går ut neste uke.   

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg min i posten idag og er allerede koblet opp 🙂

Men ser ut til at den blei oppdaget som 

Hue white and color ambiance LightStrip plus (915005106701)
av Philips... Så spent på om dette blir og fungere... 🙂 eller om det er en av naboene sine lys jeg fikk inn... :D
Endret av slippern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den funket fint, tar et par sekunder fra jeg trykker på knappen til jeg mottar notifikasjon på mobilen..

 

- id: '1597329847364'

  alias: 'Notifikasjon: Ding-dong'

  description: ''

  trigger:

  - device_id: 57fd766bebc14a8d9e9807bdf87a4f1e

    discovery_id: 0x0008890001d9aec6 action_on

    domain: mqtt

    platform: device

    subtype: 'on'

    type: action

  condition: []

  action:

  - data:

      message: 'Ytterdør: Ding-Dong!'

    service: notify.notify

  mode: single

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, slippern said:

Og den funket fint, tar et par sekunder fra jeg trykker på knappen til jeg mottar notifikasjon på mobilen..

 

- id: '1597329847364'

  alias: 'Notifikasjon: Ding-dong'

  description: ''

  trigger:

  - device_id: 57fd766bebc14a8d9e9807bdf87a4f1e

    discovery_id: 0x0008890001d9aec6 action_on

    domain: mqtt

    platform: device

    subtype: 'on'

    type: action

  condition: []

  action:

  - data:

      message: 'Ytterdør: Ding-Dong!'

    service: notify.notify

  mode: single

 

Jeg har ikke engang koblet den til selv enda. Vært for opptatt å sende ut. Tar du et bilde av hvordan den er koblet til en norsk chime? Alle guidene er vel for amerikanske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjorde et lite forsøk på å koble opp i går, den gikk rett inn i Deconz, men kommer ikke opp som sensor der. Blir synlig som "Bell 22" i Home Assistant. Noen andre som prøver samme oppsett? Får ingen 

deconz_event

når jeg trykker på ringeklokken, men aner ikke om jeg har koblet den rett, eller om deconz_event i det hele tatt skal gi noen respons. Har en videoringeklokke så den sender veldig lave spenningsnivåer når det ringes på. Er vel BUS eller noe sånt og ikke analogt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

Hvordan aktiverer jeg inkluderingen på sensoren? Bruker deCONZ og har prøvd å legge den til, men ingenting skjer...

 

Sett deconz i detect sensor mode

Ta ut batteri, hold den lille knappen inne, sett inn batteri og hold knappen til det blinker rødt i led. tror ikke den vises i web etterpå, men skal stå inkuderingsuksess og vises i GUI og REST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, aleks skrev:

 

Sett deconz i detect sensor mode

Ta ut batteri, hold den lille knappen inne, sett inn batteri og hold knappen til det blinker rødt i led. tror ikke den vises i web etterpå, men skal stå inkuderingsuksess og vises i GUI og REST


Fikk det til. :) 

Men, når jeg kobler den til så trigger den hvert 2. sekund. Kan det være fordi jeg har knapp med lys og at den strømmen som driver lyset er nok til å trigge den? Noen som vet om man kan koble ut lyset i Honeywell D723-knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Kan det være fordi jeg har knapp med lys og at den strømmen som driver lyset er nok til å trigge den? Noen som vet om man kan koble ut lyset i Honeywell D723-knappen?


Fikk fjernet lyspæra, men det hjalp ikke. Sage trigger hvert 2. sekund uansett. 
 

Har koblet hvit på den til høyre og grønn på øverst til venstre. Det må da bli rett?

5312106D-91D6-4963-8BC3-7C35A9AFB97F.thumb.jpeg.a679a8223b4299a1e5b5e183098127e8.jpeg
 

AF2955F4-74F1-4625-9481-50CA52C28095.thumb.jpeg.609b6491f764f2dfe8e1af314836b763.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd alle mulige måter å koble på, uten bedring. Jeg tok ut batteriet fra Sage, og til og med da fortsatte den å rapportere! :o 

 

Har også testet med en Xiaomi dørsensor nært spolen, for å se om jeg heller kan bruke det, men den trigger ikke engang med kretskorpset tapet fast i spolen...

 

Nå har jeg testet en wallplug på ringetrafoen - det kan hende jeg får det til å funke basert på powerusage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.