Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-TRM3/TRM2fx og assosiasjoner


Anbefalte innlegg

Jeg har et nybegynnerspørsmål til dere som kjenner Z-TRM3 og/eller Z-TRM2fx godt.

 

Dersom man har varmekabler tilkoblet en Z-TRM3 eller Z-TRM2fx -- og deretter assosierer termostaten til et eksternt rele (eksempelvis et rele på Z-water):

Vil termostaten da kun styre det eksterne reléet?  Eller vil den fortsatt også styre varmekablene? (Må varmekablene kobles fra dersom disse ikke lenger skal brukes, men kun er "backup"?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, teeko skrev:

Vil termostaten da kun styre det eksterne reléet?  Eller vil den fortsatt også styre varmekablene? (Må varmekablene kobles fra dersom disse ikke lenger skal brukes, men kun er "backup"?)

Termostaten vil styre både sitt eget innebygde relé og det som er assosiert til termostaten.

 

Skal du ha varmekabler som "backup" må disse kobles fra termostaten, men du kan evt. koble dem til et annet vanlig relé istedenfor. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar Moskus

 

Mon tro om et av reléene under kunne brukes - og få plass bak en TRM3/TRM2fx i en standard elkoboks?

- Fibaro Single Switch 2 (FGS-213) - max 1840W / 8A
- Qubino Flush 1 Relay (ZM5202) - max 2300W / 10A
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skulle helst ha målt effektforbruket på noen kalde dager i hvert enkelt rom kanskje? Kun basert på litt googling virker det som man kan benytte 100W-150W per kvm til et grovt anslag? Men varmekabler har kanskje noen peaks med "startstrøm" som det må tas høyde for?

 

Benytter en proff og hyggelig elektrikker, men greit å ha tenkt litt igjennom dette før jeg tar kontakt.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, teeko skrev:

Benytter en proff og hyggelig elektrikker, men greit å ha tenkt litt igjennom dette før jeg tar kontakt.

Elektrikeren kan nok måle det for deg. Men basert på mine to bad, så virker ikke 100-120W så usannsynlig.

 

Temperaturen betyr ikke så mye. Varmekablene er i utgangspunktet på eller av, så enten trekker de strøm eller så gjør de ikke. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig nyttig innformasjon @Moskus, @ZoRaC

Da skal jeg få målt det faste forbruket når de trekker strøm.

 

Startstrømmen var jo veldig spennende.

 

Mon tro om z-wave reléene tåler dette i den korte perioden minst like godt som vanlige sikringer i en bolig (med tanke på treghet) eller om startstrømmen kan slå de ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 19.03, Kim123 skrev:

Vanlige varmekabler har ikke nevneverdig startstrøm. Hvilke varmekabler har du Zorac?


Aner ikke, lagt av tidligere eier for 13 år siden. Elektriker var også litt overrasket, men han sjekket litt og fant ut at det ikke var så uvanlig likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kim123 skrev:

Vanlige varmekabler er ren ohmsk last, noe som betyr at  de ikke har startstrøm. Har du selvregulerende varmekabler gir de en del startstrøm

 

Takk @Kim123! Dette var veldig nyttig - hadde ikke fått med meg forskjellen på vanlige og selvregulerende varmekabler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Interessant emne. Jeg har akkurat samme opplegg som @teeko, vannbåren varme og varmekabler som backup. Har z-trm3 som er koblet til varmekablene, men ønsker heller å koble/assosiere den til vannbåren varme istedet. Hører gjerne hva du endte opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, vuninho skrev:

Hører gjerne hva du endte opp med?

Har ikke kommet så mye lenger - var ikke så lett som jeg håpet å gjøre dette med Z-TRM3. Så har jeg litt god tid på dette området (VBV). Har forberedt huset her for VBV (la alle rør og borret brønn når jeg bygde), men har vært  mer opptatt med kjøling enn oppvarming i ettertid. 

 

Tilbake til Z-TRM3. Litt skeptisk til å ha en ekstra bryter - flere deler, flere ting som kan gå feil. Utover det liker jeg bryterløsningen godt. Er i tenkeboksen her.


Ser Danfoss sine kontrollere (HC5/HC10) har enkle vedlikeholdsfunksjoner som kjører regelmessig. Vet ikke hvor viktige disse er, men leker med tanken om å implementere disse på et eller annet vis dersom jeg en dag går for Z-Water. Så kanskje det blir noe i tillegg til, eller i steden for, PWM-styring gjennom direkte assosiasjon mellom Z-TRM3 og Z-Water.

 

Hører gjerne hva du tenker rundt løsninger for å styre både VBV og varmekabler.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg 2 alternativer:

- Skaffe meg z-temp2 som styrer VBV trådløst med romføler

- Kun ha temperatur sensor på badet, og styre z-water utifra ønsket temperatur

 

Uansett, trenger jeg en temperatursensor på badet for å kunne styre z-water, hadde håpet på å kunne bruke z-trm3 for å styre dette sammen med varmekablene, men virker som om det blir enten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.