Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utvendig solskjerming sensor


Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg screens, men jeg har begynt å bruke Philips Hue sin utendørs sensor for temperatur og lysmåling.

https://prisguiden.no/produkt/philips-hue-outdoor-sensor-376432

Den er beregnet for utendørs montering samt at byggekvaliteten og sensorkvaliteten er god.

Zigbee.

 

Har også en Aeotech MS6 (z-wave) stående ute under ett takutstikk, men nå har dings nr. 2 akkurat tatt kvelden.

Den er ikke beregnet for uterndørs montering.

Den blir byttet til Hue utendørs den også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AeoTec Multisensor stående under halvtak og et usedvanlig smart script (etter min egen fullstendig objektive oppfatning) som har tatt utgangspunkt i Lux-verdier på en solskinnsdag og hvordan multisensoren leser lysstyrken på forskjellige klokkeslett.

 

Multisensoren er øst-fasaden av huset, og den maxer fort til 32000 Lux når det er sollys, men det gjør den ikke når klokka passerer 12. Selv om det enda er sol, blir lysstyrken betydelig lavere. Og enda verre blir det jo lenger øst sola er. Men nå har jeg noe å sammenligne med.

 

 

Jeg får skrive scriptet ferdig til offentlig beskuelse, men det forutsetter (foreløpig) at du har Device History installert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hue sensoren havner i skygge kl 8 (øverste graf)

Med slike målinger må det være enkelt å lage regelsett for screens 🙂

I tillegg har hue-sensoren en god nok oppløsning i bunnen til at jeg bruker dataene til å styre dimmingen av utelysene (nederste graf).

 

MS6 når ikke helt opp til Hue-sensoren når det gjelder oppløsning (har ingen graf på det), men er sikkert brukandes den også.

Dvs. så lenge den er matet med USB-strøm.

På batteridrift vil den tømme batteriene ganske kjapt med høy oppløsning på temperatur og luminans.

Samtidig vil man ikke få full oppløsning på batteridrift.

 

 

hueutesensor-lum.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Philips Hue utendørs sensorer. De står på hver side av huset og til styring av gardiner tar jeg maksimum verdien av de to og filtrerer det i tillegg. Jeg vil ikke at gardinene går ned bare pga et kortvarig solgløtt. Nå må det være sol i ca 20 minutt før det skjer noe
image.png.508374f149068939bcd9eca23c9c7566.png

 

Sitat

I tillegg har hue-sensoren en god nok oppløsning i bunnen


Ja, de måler fra 1 lux til i hvertfall 66000 lux (av egen erfaring) og jeg bruker de også til å styre utelys

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg på å bruke lux måling, fant en  tsl2561 og et par magnetsensorer som jeg kobler mot en esp8266 og setter i en vanntett boks på samme vegg som screenen. 

Se litt på målinger over et par dager for å finne noen verdier å gå utifra. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Actibus skrev:

Da prøver jeg på å bruke lux måling, fant en  tsl2561 og et par magnetsensorer som jeg kobler mot en esp8266

Jeg vil også høre hvordan dette blir 😉

Spesielt om du får ut en fornuftig måling på IR (Jeg har brent meg litt for hardt den siste hetebølgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg montert det i en boks, brukt følgende komponenter:

- Koblingsboks fra elektroimportøren: AP9

- HLK-PM01 230v - 5v omformer, litt mer inngående test finner man her: Test fra danmark

- TSL2561 fra Aliexpress: TSL2561

- Sensorer for vindu: Kablet magnetsensor

 

Koblet mot HomeSeer med arduinoplugin og brukt NodeMcu API hvor jeg har lagt inn koden som leser av lux sensor og vindusensorer og sender det til HS.

For å lese av TSL2561 brukte jeg Adafruit sitt TSL2561 library, og hentet nødvendig kode fra eksempelskriptet som var med, og vindusensor er jo som en bryter bare.

 

Boret et hull i boksen og tettet med en bit stiv klar plast og lim rundt, festet TSL2561 på baksiden, husk å åpne drenering på boksen, og at kabler skal inn under eller på siden, slik at vann ikke følger med inn i boksen.

Festet kabel med støpsel i enden, må bare få tak i en strekkavlaster/for å feste kabel inni boksen.

Har tatt isolerende vulktape rundt hele 230v delen av omformeren etter at bilde ble tatt, blir jo lav belastning på denne så satser på varme ikke blir noe problem, selv i solsteika.

Kabel til vindusensorer er de 2 som forsvinner ut av bilde, skal kobles på når jeg får den opp på veggen.

 

Bare vente på litt sol nå... 

 

20200706_204231.thumb.jpg.439c8746f35b332df0a1af01c7386b1d.jpg20200706_204126.thumb.jpg.c6a65936ecb205f96c377f780c664432.jpg

 

Endret av Actibus
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har og kjøpt en HUE sensor, den virkar veldig bra byggekvalitet på så får vi sjå kor holdbar den er, men det går i alle fall å skifte batteria på den og dei er vanlege så kostar ikkje mange kronene.

 

Kva LUX verdiar ser de på som passande for å detektere sollys? Greitt å sleppe å prøve seg fram heilt i blinde. Eg har nokre enorme vindu mot sør, har zip-screen på det største og den har blitt montert og køyrt heilt ned og sånn har den stått sidan men tenke det er greitt å sleppe inn litt lys og vinterstid kan det jo vere greitt med litt "gratis" varme og sånn at det kan vekslast inn i bruk av aircondition om sommaren. Har leilighet bygd i 2022 og det er rett og slett alt for varmt, nesten uleveleg i periodar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.