Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Er jeg dum nå? (Homey vs Homeseer)


BjarneBob

Spørsmål

Okai

 

Da har jeg lekt meg litt med en lånt Homey og hesja inn litt brytere og inbyggningsdimmere fra Nexa og noen pærer i fra Ikea.... + litt til

Lagd meg noen enkle flows og lekt meg litt

 

Lekt meg litt for å se litt på denne Homey-dingsen som kompisen forguder....

 

Som jeg mistenkte så er det plusser og minuser allerede...

 

Dette er mao et lite eksperiment enda; men jeg må selvfølgelig ta et valg før jeg legger alt for mye arbeid i det....

 

Liker IKKE at jeg ikke kan;

 

Lage et skjult "rom" el i Homey for duppeditter som ikke trenger å vises feks Stue osv eller tilsvarende...

 

Styre brukertilgang bedre enn det Homey har lagt opp til (les: skreddersy)

 

Så har jeg nesten fått et lite slag nå som det går opp for meg at dersom en fysisk duppeditt ryker/konker osv så KAN JEG IKKE GJENBRUKE eksiterende logiske objekt til ny duppeditt???

 

Og må da herje alle steder der den feks lyspera dukker opp i flows osv å gjenopprette et nytt objekt?

 

Mulig jeg tar makalaust feil på alt dette; men i mitt hode er ingenting mere logisk enn et jeg skulle kunne kjøre en slags "re-paring" til ny eller annen hardware mot samme logiske objekt i en "smarthussentral"....

Har jeg et objekt som heter Lampami med ei Ikeapære så må jeg vel kunne bytte til samme pære eller en annen om så er fra HUE eller whatheføkk uten å lage et nytt objekt?

 

Er jeg steike teit nå?

--
Så lurer jeg jo fælt på Homeseer v4 da.... virkelig nå som prisen er akseptabel om dagen..... Hva er forståelsen for idiotproblemet mitt i Homeseer verden?

 

Og om v4 nå har kommet på et like intuitivt nivå som Homey? Men at jeg kanskje likevel kan gjøre nøyaktig som jeg vil?? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
7 minutter siden, NilsOF skrev:

Mener jeg fant infoen og download fra denne tråden:

https://community.openhab.org/t/backup-restore-zwave-network-information/33703/36

 

Sitat

Download: https://z-wave.me/download/ZMESerialUpdater.tgz 20

Backup:
./ZMESerialUpdater serialapi_ripnvm -d /dev/ttyACM0 backup.bin

Restore:
./ZMESerialUpdater serialapi_restorenvm -d /dev/ttyACM0 backup.bin


Wow! Hvis dette funker blir jeg superhappy! :D :D Må testes i løpet av ferien. :) Jeg kjører en RPi med UZB1 og ser2net for tilkobling mot den fra HomeSeer. I teorien bør jeg da kunne sette opp et månedlig script på RPi som stopper ser2net, kjører backupkommandoen og starter ser2net igjen. Satser på at HomeSeer takler å miste forbindelsen til UZB1 i noen minutter? 
 

Beklager å «hijacke» tråden litt utenom topic, ble bare så glad for dette! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutes ago, ZoRaC said:

Må testes i løpet av ferien

 

Du kjører samme som meg (RPi, ser2net). Håper du lager en tråd med hvordan forsøket går (og en howto, siden du er bedre enn meg på *nix). :) 

 

Homeseer klarer fint å miste tilkobling noen minutter. Jeg kjører to interfacer med to RPi'r. Den ene kjører ikke på UPS, så ved strømbrudd, kobler denne opp igjen automatisk. Riktignok prøver den noen ganger før den klarer det fordi den jamerer om at det allerede er en tilkoblet fra før, men det går alltid til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, NilsOF skrev:

Skal man bruke Rpi4 (eller når man uansett kjører på Linux) så anskaff UZB1 isteden.

Med UZB1 kan man kjøre ett kommandolinjeverktøy for backup av stikka uten å måtte gå veien om en WindosPC.

Og backup av stikka er ganske vesentlig, da hele z-wave ligger lagret i stikka.

 

Der fikk jeg nesten et lite drypp igjen..... men ser som jeg antok at Z-stick er hjernedød og ingenting å "ta backup" av eller? (dere snakker om backup av UZB1 antar jeg spesifikt)

 

Takk for tipset 

På 7.7.2020 den 15.16, Moskus skrev:

Merk at Raspberry Pi 4 og AeoTech Z-stick 5. gen ikke er kompatible... :(

 

Takk for tipset; men Raspberry utgår....

 

Har kjøpt meg en høvelig enkel Asus laptop som var ny 2019 men som har 3 pixelfeil osv som gjor den den skammelig rimelig....

En Asus Vivibook S14 som jeg tenker å kjøre HSv4 på uten mere om og men...... ikke vmware....

 

Eneste backup jeg i prinsipp har tenkt å ta er den som HS selv reklamerer med til skyen deres? Kanskje en i tillegg av HS mappa?? fra disken til min privare google konto med google sync tenker jeg....

 

"Auto Backup - Your system's devices, events & settings are automatically backed up to your MyHS remote account."

 

Er jeg i mål med backup da?

 

Eller er det noe tilsvarende fuzz med Conbee som dere preiker om med hensyn på backup 

 

(det at ikke HS i seg selv bare "er" der med alle relevante protokoller slik Homey er synes jeg er jalla; men den kemelen skal jeg klare å svelge)

*********************
Så grubler jeg litt på HSTouch før jeg i det hele tatt har startet da.... selvfølgelig også sett med et snev av kost/nytte verdi

Standard er vel slik jeg forstår det:

 

Homeseer Mobile som sikkert snakker direkte 1-1 på LAN eller via MyHS om en er utenfor eget gnr/bnr.....?

 

Og denne; selv om den har, ja.... en layout som ser ut som noe merkelig fra tiden rett etter Berlinmuren falt, skal etter hva HS sier ha:

 

"Customizable Dashboards & Widgets"

 

Så med denne som basis skal jeg kunne skreddersy hva kona og kidsa ser i sin Mobile? Eller drømmer jeg meg bort her nå....

Er det eneste som er verdt å snakke om HSTouch og tilsvarende client på mobilene i flokken hjemme?

HSTouch ser da så; ja... tidkrevende ut..... må man bygge hel mannskiten i fra scratch eller finnes det er rammeverk (eller flere?) man kan starte med? 


Er det fortsatt slik den er beskrevet i "HomeSeer-skolen #8: HStouch"? Eller er den også revolusjonert i v4 osv?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, BjarneBob skrev:

"Auto Backup - Your system's devices, events & settings are automatically backed up to your MyHS remote account."

 

Er jeg i mål med backup da?

"Data man ikke har lagret minst 3 forskjellige steder er data man ikke bryr seg om".

Jeg personlig vil si "nei", bruk også BLBackup (en gratis plugin til HomeSeer).

 

11 timer siden, BjarneBob skrev:

(det at ikke HS i seg selv bare "er" der med alle relevante protokoller slik Homey er synes jeg er jalla; men den kemelen skal jeg klare å svelge)

Det er to forskjellige tilnærminger. Homey kommer jo med ferdige radioer for Z-wave, Zigbee og 433MHz. For HomeSeer, som i utgangspunktet er en programvare, er dette mer modulbasert, og helt ærlig noe mer tungvint fordi det også blir mer avansert.

 

Men for Homey må man ha diverse "apper" for å styre forskjellige enheter. Det slipper man med HS, men må istedenfor ha plugins til forskjellig utstyr. Men du trenger ikke en plugin til Fibaro-utstyr og en annen til AeoTec, alt håndteres av samme Z-wave-plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Zwave USB-stikker har z-wave nettet lagret i seg.

Derfor kan backup være lurt. Men, så var det med vinning og spinning.

Har man få zwave-dingser er det kanskje enklere å legge inn alle dingsene på nytt etter ett tilfelle av før eller senere.
Valget er opp til den enkelte.

 

Zigbee er komplisert alt ettersom.

Zigbee v3 har diverse nøkler og hasher lagret i stikka.

Zigbee før det er enklere sånn sett, og man kommer seg muligens unna uten backup av stikka.
 

Såvidt jeg har fått med meg er ikke Conbee/Deconz "ordentlig" Zigbee v 3, så muligens ikke ett problem sånn sett.

Noen: Korriger meg om jeg tar feil! 😉 

 

Om jeg hadde resurser og ambisjoner om å lage ett hjemmeautomasjons-system for proffsegmentet så hadde jeg definitivt ikke gått pek og klikkveien. Terrenget er for komplisert til at det er mulig.

Og med proffambisjoner så er selvfølgelig backup og redundans en nødvendighet.
For konsumenten som ikke vet hva de to ordene betyr så har man tatt bort noen meget fordyrende "detaljer". 😄

 

For å konkludere uten å gå ut på ett vanvittig langt foredrag:

Man må selv ta noen kompromiss.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange flotte svar her nå :)

Kjøpte meg PRO lisens i går da det stod 50% tom 14. juli; i dag står det tom 31. juli

 

Har sjans på en brukt Conbee v1.... men er det smart da? Fremfor v2.....som ikke er på lager hos K&Co om dagen? Så snakkes det om v3?

 

Jaja; prosjektet snegler seg fremover her..... men det store valget om HS er i seg selv tatt og betalt nu....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 15.7.2020 den 13.03, BjarneBob skrev:

Mange flotte svar her nå :)

Kjøpte meg PRO lisens i går da det stod 50% tom 14. juli; i dag står det tom 31. juli

 

Har sjans på en brukt Conbee v1.... men er det smart da? Fremfor v2.....som ikke er på lager hos K&Co om dagen? Så snakkes det om v3?

 

Jaja; prosjektet snegler seg fremover her..... men det store valget om HS er i seg selv tatt og betalt nu....

 

Bare av nysgjerrighet, hvordan har oppstarten med HS gått og er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 hours ago, ProphetSe7en said:

 

Bare av nysgjerrighet, hvordan har oppstarten med HS gått og er du fornøyd?

 

Gledelig jul!

 

Her er greia.

 

Jeg har ikke begynt enda :)

 

Dvs; jeg har siden i sommer stille og rolig handlet PRO lisens på 50%; så har jeg etter hvert som det dukket opp skaffet meg rfxcom; conbee og den z-ave sticken og slikt....

Har også handlet en nesten ubrukt laptop på finn.no som skal dedikeres formålet; alt ligger og venter på meg

 

Sannheten er at jeg rett og slett ikke har prioritert å begynne enda! Og jeg har heller ikke hastverk sånn sett.

 

Kjører noe småplukk bare på den Homeyen keg har fått låne for å teste av kompisen enn så lenge; men gleder meg til å sette meg ned å begynne å geeke med HomeSeer da...

 

Registrerer at (kålhodene!) hos Homey nå rett før jul måtte krype til korset og relansere webgrensesnitt (hahaha) som de valgte å fjernefor noen år siden. Det var en av grunnen til at jeg ikke ville ha Homey permanent.
En annen var at jeg ikke kunne knytte/erstatte en duppeditt i et objekt uten å lage objektet helt på nytt

En tredje at jeg ikke kan velge spesifikt hva andre brukere skal se i sine grensesnitt (les app på mobilene)

 

Mulig noe av dette har endret seg uten at jeg har fulgt med særlig på status for Homey heller da valget er tatt om HS

 

Jeg har store forventninger til HS4 egentlig sånn sett.... er spent på om andre her inne nå har testet v4? Uten at jeg vet da så må jeg anta HS har fått noe lavere terskel i v4 for "folk flest" kanskje (jeg klarer meg uansett) menblir moro å se.

 

Moskus? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker HS4 og det fungerer forsåvidt greit. Brukte hs3 en liten periode før jeg byttet til hs4. 

Er derimot veldig skuffet over hs4, trodde at det skulle være mer moderne enn det er. Joa, det fungerer fint å sette opp events på pc'en, men appen til mobilen for HS er totalt fraværende... Skikkelig skuffet over at det ikke kom noe mer med hs4 på den. 40$ for alle apper også omtrent, og flere av de er dårligere enn HA sine versjoner, heller ikke noe supert utvalg av apper. 

Er egentlig ikke noe forskjell på HS3 og HS4 enn at alt er mye større og tar mer plass på HS4, og noen småbugs her og der.

 

Har gått for HA nå på hytta, og er veldig fornøyd med det sålangt, noen ting er mer å sette seg inn i, da man gjerne bruker node-red istedenfor events som på HS (eller jeg har ihvertfall valgt det), men andre ting (mobil/ipad interface) er uendelig mye enklere på HA å få til noe bra. 

 

Hører at z-wave ikke er så bra på HA, men bruker kun zigbee atm på hytta. De holder på å utvikle ny openzwave integrasjon til HA nå, som skal være en del bedre enn den gamle, da den følger openzwave sine releaser da den er i en docker container (?) og ikke en innebygd del av HA lenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Bjonness skrev:

da man gjerne bruker node-red istedenfor events som på HS

Du bruker node-red og jeg bruker Appdaemon. Jeg startet med de innebygde automasjonene i Home Assistant og det var både kraftig nok samtidig som det er enkelt å komme i gang med. Men min erfaring er at det virker bra opp til en viss grense og så mistet jeg oversikten. Problemet er at alle rutinene presenteres i en lang liste og det var også vanskelig å gjenbruke kode. Så jeg så etter noe nytt og for meg var python og appdaemon det som lignet mest på det jeg jobber med (C++ og C#).

Nå i siste versjon av Home Assistant er det noe som heter blueprints og det kan gjerne være en vei videre for mange.

2020.12: Automate with Blueprints! - Home Assistant (home-assistant.io)

Det gjør det lett å komme i gang hvis noen andre har lagd det du har lyst på. Men er ikke sikker på om det gjør det lettere å holde oversikten hvis en får mange nok automasjoner.

Edit: Men spørs om jeg hadde gått over til appdaemon i dag. Det er skjedd mye med HA siste året og med litt bedre systematisering fra min side, blueprints for gjenbruk av automatiseringer og det andre som er nytt, så ville nok jeg klart meg helt fint med det som er innebygd i HA

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, stigvi skrev:

Problemet er at alle rutinene presenteres i en lang liste og det var også vanskelig å gjenbruke kode. Så jeg så etter noe nytt og for meg var python

Nå har ikke jeg holdt på så veldig lenge, men jeg støtte på de samme utfordringene.

For meg blir det mere og mere Habapp som tillegg til openhab.

(habapp er foresten laget av en "HA-avhopper" mere og mindre etter mal fra Appdaemon )

Å bruke python3 med all verdens tilgjengelige biblioteker i PyCharm som IDE er rett og slett produktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 hours ago, Bjonness said:

Er derimot veldig skuffet over hs4, trodde at det skulle være mer moderne enn det er. Joa, det fungerer fint å sette opp events på pc'en, men appen til mobilen for HS er totalt fraværende... Skikkelig skuffet over at det ikke kom noe mer med hs4 på den. 

 

 

Som sagt bare handlet og ikke kommet meg i gang enda.....

 

Ble litt nysgjerring på hva du egentlig mener her i forhold til app på mobilen(ene)?

Mener du skuffet i forhold til dagligdags...isj bruk av appen? Eller tenker du bruk som i muligheter for å spille helt og supermann via appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, BjarneBob skrev:

 

Som sagt bare handlet og ikke kommet meg i gang enda.....

 

Ble litt nysgjerring på hva du egentlig mener her i forhold til app på mobilen(ene)?

Mener du skuffet i forhold til dagligdags...isj bruk av appen? Eller tenker du bruk som i muligheter for å spille helt og supermann via appen?

Daglig bruk er jeg skuffet over. 

Du har hstouch som sikkert er bra, men jeg gidder rett og slett ikke å designe min egen app. 

Så har du homeseer mobile, som fungerer sånn nogenlunde ok, men alt tar veldig mye plass der, så blir mye scrolling. Må også lage alle skjermer på alle enheter(!) du skal bruke da det ikke er mulig å pushe dashbord til andre enheter, heller ingen mulighet for backup.. Kjempegøy å miste alt når jeg oppgraderte fra hs3 til hs4. 

 

Så har du hsbuddy som fungerer best av alle 3, du kan laste opp dashbordene til homeseer via appen, og så hente de på andre enheter. Dashbord blir dog ikke pushet så du må manuelt laste de ned på andre sin mobil om du gjør endringer, noe som jeg ikke liker. 

Tror heller ikke jeg får laget fine grafer på dashbordene og slikt, men det er jeg ikke helt sikker på. 

Syns rett og slett det ser veldig 2010 ut, ikke 2021. 

 

Har prøvd HA sin app litt nå, og syns alt ser vanvittig mye finere ut. 

 

Syns at utviklingen av HS går veldig tregt rett og slett, ble vel livet å kunne trene device history (ikke via plugin), uten å ha sett noe til det enda heller. 

Kan heller ikke lage noen dashbord på pc, ikke at det er noen krise, men ja..

 

Ulempen med HA er jo at utviklingen får så fort/litt for fort iblant, da det kommer breaking changes. De pleier jo å si ifra såvidt jeg har skjønt, men man vet jo aldri. Er vel litt mer å passe på når man oppdaterer, men man må jo ikke oppdatere heller om alt man trenger fungerer :) 

Z-wave støtten er vel heller ikke like bra som HS sin, men nå er ikke hs sin så jævlig bra den heller da, får ikke lagt til fibaro smart implant med temperatursensorer (får den opp, men ikke ds18b20 temperaturmålerne). 

Så da må HS forandre på config filer selv og oppdatere hs med device filen for z-wave, og da må du vente leeenge før det skjer en dritt om det i det hele tatt skjer noe. 

På HA mener jeg man kan endre device z-wave config (eller hva det heter) selv/evt kopiere fra noen andre på nettet ;) 

 

Nå jobber HA med ny z-wave integration som kjører i egen docker, da den er vedlikeholdt av open z-wave teamet og oppdateres med en gang. 

Tidligere har HA måttet oppdatere den selv, så de har ligget en del bak open z-wave. Hørt at den nye er veldig bra, men den er beta fortsatt. 

 

 

 

Endret av Bjonness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, Bjonness skrev:

Z-wave støtten er vel heller ikke like bra som HS sin, men nå er ikke hs sin så jævlig bra den heller da, får ikke lagt til fibaro smart implant med temperatursensorer (får den opp, men ikke ds18b20 temperaturmålerne). 

Ja, du satte fingeren på den mest kranglete devicen jeg vet om for tiden. Den andre er vel enda Z-water. Men så er det ikke så mange fler.

 

Løsningen er jo forsåvidt enkel: Bruk begge deler, det er det mange som gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, du satte fingeren på den mest kranglete devicen jeg vet om for tiden. Den andre er vel enda Z-water. Men så er det ikke så mange fler.

 

Løsningen er jo forsåvidt enkel: Bruk begge deler, det er det mange som gjør. :)

Hehe, måtte jo finne noe å sette fingeren på :P 

 

Ikke missforstå meg, jeg er veldig fornøyd med hs3 til automatisering, men skuffet over hs4 da jeg forventet mer moderne, spesielt mot app/mobil. 

Kommer nok til å beholde hs framover, mulig ha til app, men vet ikke helt om jeg får inn 2 forskjellige steder (hjemme og hytta) der uansett. 

Får ta en titt på det senere om jeg føler behovet for det :) 

Klarer meg fint slik det er nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Bjonness skrev:

men skuffet over hs4 da jeg forventet mer moderne, spesielt mot app/mobil.

Skal innrømme at jeg også hadde forventet meg noe som muligens var et hakk mer strømlinjeformet. Samtidig innser jeg at jeg har brukt samme config fra HS3 fra 2013, som ble overført fra HS2 fra 2007, og i prinsippet skal denne gå glatt inn i HS4. Å holde liv i smarthuset er ingen daglig syssel her, og det har vært slik i årevis. Det er det altså lett å bli vant til.

 

HS støtter multi-interfaces, så du kan fint bruke en HS til å styre flere sentraler hvis du vil. Eller tør. ;) 

 

Men det er jo egentlig ikke poenget. Spørsmålet  er egentlig "automatisere eller ikke automatisere", selv om vi nerder så godt her på forumet at vi egentlig barnehage-krangler om små detaljer. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 04/01/2021 at 11:57, Moskus said:

Løsningen er jo forsåvidt enkel: Bruk begge deler, det er det mange som gjør. :)

 

Hmmmm spanande.....

 

Det du sier der er i mine øyne en fallitterklæring da 🙃 når det drar den veien er det noe som er elementært feil (i teorien)

Men som sagt; har ikke hatt tid enda; vær sikker på at dere alle hører i fra meg når jeg får tatt tak i prosjektet mitt skikkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, BjarneBob skrev:

Det du sier der er i mine øyne en fallitterklæring da

Ja, selvfølgelig ønsker man at alt skal være samlet. Men det kommer litt an på hvordan man ser det.

 

Jeg bruker HomeSeer som topp-system, og det håndterer alle Z-wave, Zigbee og andre dingser med lokal tilkobling. MEN er det en fallitterklæring at jeg må ha Logitech Media Server kjørende for å styre Squeezebokser? At jeg må ha Plex kjørende for å styre videoer? At jeg velger å ha Blue Iris kjørende for å (vesentlig) forenkle kamera-administrasjonen? Ikke i mine øyne.

 

Hadde jeg tatt på vei for å integrere annet, f.eks. Home Assistant, lokalt via MQTT? Nei.

Veldig mye av det Home Assistant kan, får du direkte i HomeSeer (og en del er bedre, f.eks. Z-wave-håndtering i mine øyne, det fungerer stort sett alltid), men det ER flere nerder som skriver python-kode enn .NET-kode, så nå er muligens flere integreringer (f.eks. tror jeg Roborock ikke er direkte integrerbar i HomeSeer, men det er mulig å få til med Home Assistant, selv om veien er lang og kronglete. Nei, vent! @ZoRaC har fått til en MQTT-integrering).

 

For meg er lokale integrasjoner fair game.

Gjør det som passer deg for å få den funksjonaliteten som ønskes! :) 

 

Skytjenester derimot er det jeg gjerne vil unngå så ofte jeg kan. Dessverre er ikke verden enig med oss i det. :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
37 minutes ago, Moskus said:

Skytjenester derimot er det jeg gjerne vil unngå så ofte jeg kan. Dessverre er ikke verden enig med oss i det. :( 

 

Som vanlig kloke og nyanserte betraktninger fra deg Moskus.

 

Ja disse skyene...... disse skyene; enig med deg der......

Men ikke bare det; det er så mye forskjellig softwarehusene finner på om dagen for at alt skal bli så satans jævla "folkelig".... og det er vel vel og bra; det er bare at for meg tryner det gang på gang med at de tar vekk eksisterende funksjonalitet for folk som er litt mer enn middels oppdatert.....
Da blir jeg like forbannet hver gang......

Sitter akkurat nå å sammenligner feks Adobe Lightroom CC (Cloud) mot Adobe Lightroom Classic som et makalaust eksempel......

Her klarer altså ikke Adobe å beholde gullet fra to verdener uten at jeg skal gå i dybden på akkurat den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Enig med @Moskus der. Det å ha mange undersystemer er bare naturlig da man ofte ønsker å bruke systemer som spesialiserer seg på det man vil ha. Men å ha mange apper til å styre ting i huset er etter min mening noe helt annet som skal unnngås. Felles for undersytemene er at de er integrerbar mot mitt hovedsystem som er Home Assistant og alt styres fra den appen på mobilen og man kan automatisere derifra på tvers av undersystemer. Og selvfølgelig ønsker man å unngå skytjenester og velger de som ikke krever det hvis man kan velge.

 

12 minutes ago, BjarneBob said:

Men ikke bare det; det er så mye forskjellig softwarehusene finner på om dagen for at alt skal bli så satans jævla "folkelig".... og det er vel vel og bra; det er bare at for meg tryner det gang på gang med at de tar vekk eksisterende funksjonalitet for folk som er litt mer enn middels oppdatert.....
Da blir jeg like forbannet hver gang......

Det er vel her forbrukrmakten kommer inn. Hadde alle vært "flinke" (som oss? :D ) til å kun kjøpe fra produsenter som tilrettelegger for lokal styring og integrasjoner og ikke tvinger brukerne inn i sitt eget skytjeneste-app-univers så kanskje vi ville ha sett at markedet hadde endret seg...

 

Og forresten...

37 minutes ago, Moskus said:

tror jeg Roborock ikke er direkte integrerbar i HomeSeer, men det er mulig å få til med Home Assistant, selv om veien er lang og kronglete. Nei, vent! @ZoRaC har fått til en MQTT-integrering).

Å integrere Roborock i HA er veldig enkelt og tar noen sekunder, men å få fatt på den fordømrade token er en helt annen affære, Ikke vanskelig, bare veldig knotete. Og den token trenger man i @ZoRaC sin løsning også hvis jeg ikke tar helt feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, Mathias skrev:

men å få fatt på den fordømrade token er en helt annen affære, Ikke vanskelig, bare veldig knotete.

Det er ikke vanskelig i HomeSeer heller hvis man først har fått token'en, men det er tilgjengeld ikke bare enkelt. Jeg hadde glatt tatt en Roboroc hvis de faktisk tilrettela for integrering, jeg forstår virkelig ikke hva de har å tape på det. Men å sette opp en Neato-støvsuger fra man begynner å pakke opp, til man kan styre den i HomeSeer tar i underkant av 3 minutter. Jeg tok tiden sist. ;) 

 

MEN: Det er dessverre via skyen... :( 

 

Hvorfor kan jeg bare ikke få lokal tilgang til enheten jeg selv betaler for?! En MQTT-opsjon eller i det minste en lokal HTTP-server burde vært påbudt for å få selge wifi-utstyr til forbrukere. Verden hadde vært et så nydelig sted... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.