Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Smart implant og strøm fra garasjeport


Anbefalte innlegg

Jeg har en Fibaro Smart Implant som jeg planlegger å styre garasjeporten med, Liftmaster LM80EVS. Fibaro-enheten trenger en spenning på 9-30V og tilsynelatende kan garasjeporten gi 24V som jo ville passet fint. Se vedlagt bilde.

 

Når jeg derimot måler spenningen over denne kontakten finner jeg 37.7V og ikke 24V. Noen som kjenner til Liftmaster som kan forklare dette? Og hva tror dere skjer om jeg kobler til Fibaro'en på 37.7V ?

 

 

bilde.png.a34757f7c50a8cf87333e313c390194b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oysteinl skrev:

Og hva tror dere skjer om jeg kobler til Fibaro'en på 37.7V ?

Det liker den ikke. Som du har funnet selv:

image.png

 

 

 

4 timer siden, oysteinl skrev:

Når jeg derimot måler spenningen over denne kontakten finner jeg 37.7V og ikke 24V.

Hvor måler du? Over det som ser ut til å være inngangen til batteriet? Den ville jeg tippe kunne være høyere enn 24V, ja.

 

Er du sikker på at du måler riktig sted? Jeg har ikke Liftmaster, så jeg kan ikke fortelle deg det.

 

 

Akkurat nå, NilsOF skrev:

50mA er heller ikke mye til strømforsyning.

Men sannsynligvis nok til å drive Smart Implant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Er du sikker på at du måler riktig sted?

 

Jeg har målt over det som er tilgjengelig i området rundt +/- tegnet.

 

Hvis jeg må inn med en ekstern strømforsyning, har dere noen dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, oysteinl skrev:

Jeg har målt over det som er tilgjengelig i området rundt +/- tegnet.

 

Ja, men det kan være en batteri-inngang. Det er ikke sikkert det er en utgang. :) 

Da er det nok en annne port som er utgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bostad skrev:

Prøv å deaktiver stand-by modus å mål på klemmene då.

Ja, det har jeg gjort, og det er da jeg ser denne spenningen på 37.7V. Når garasjeporten er i standby-modus måler jeg 0.6V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme garasjeportåpner og har nettopp installert en Smart Implant. Strøm fra 24V ekstern kilde. Fungerer i utgangspunktet veldig bra.

 

Men her om dagen fikk jeg en indikasjon på et mulig stabilitetsproblem. Mistenker det skyldes varme. Ser noen på Fibaro forumet har utfordringer med det. Tenker derfor å se om det hjelper å benytte en kilde med litt lavere spenning enn 24V. 

 

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer! @Moskus @AndreasLie

Betryggende å vite at det fungerer godt hos dere.

 

Har ikke hatt noen flere stabilitetsproblemer jeg heller, tvert om har det fungert helt feilfritt, men så har det heller ikke vært så varmt ute. Problemene som jeg har lest om på Fibaro forumet, og som jeg var litt redd for at var saken hos meg, inntreffer jo først når temperaturen til Smart Implant begynner å nærme seg tålegrensen på 40 grader.

 

Når det er ca. 20 grader ute som nå har Smart Implant'en som jeg bruker som garasjeåpner en temperatur på 32-33 grader. Har da også en NC magnetbryter som gir åpen/lukket status på garasjeporten tilkoblet input 2.

 

Hvor varme blir deres Smart Implant ved en gitt utetemp?

 

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Kan jeg bruke en fibaro smartimplant til min generic garasjeportåpner? Den trenger nesten ett helt sekund med impuls (knapp på veggen må trykkes inn i nesten 1 sekund) Ser man kan dille med fibaroen for å endre impuls tid med 0.1 sek steg, men det høres vanskelig ut. Hva er default momentary tid når den er ny ut fra pakningen? Hilsen Terje Christmasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Christmasen skrev:

Ser man kan dille med fibaroen for å endre impuls tid med 0.1 sek steg, men det høres vanskelig ut.

Det burde ikke være veldig vanskelig, det er kun snakk om å sende sette en ny verdi på en parameter. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 13/07/2020 at 09:38, AndreasLie said:

Jeg har Liftmaster og smart implant, funker helt fint her og gjort det i noen mnd. Har ikke målt spenningen, men vil ikke tro at din er noe anneledes en andre :)

Kunne du laget og delt et raskt koblingsskjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har også kjøpt inn smart implant for garasjeporten(e) mine, men skjønner ikke hvor den "andre polen" er iht. dette skjemaet... Vi snakker EDLANDSÅPNEREN/Starmaticimage.thumb.png.daa4362a0e38d812c509aa412fac60fe.png

Markert i gult er 24V, mener bare én tilkobling.. Må vel bare prøve å finne "jord" et eller annet sted? Hjelp?!?


Full bruksanvsininger her: https://edlandsporten.no/wp-content/uploads/2019/12/portaapnerma.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.