Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Farlige fibaro produkter.


Anbefalte innlegg

Jeg har klaget over fibaro lenge og nå et det klart. 

 

https://farligeprodukter.no/produkt/100110?fbclid=IwAR2aAzB_U2PQ-MRAubBP3fjQ-

 

https://farligeprodukter.no/produkt/210

 

https://farligeprodukter.no/produkt/211

 

 

Problemet er fikset, men fibaro nekter å slippe firmware med mindre du kjøper hun for 3-4k

 

Lurer på hva som skjer med de andre fibsroprofukter

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd og direkte tragisk at en CO-måler ikke virker som den skal, men referansen til gamle Dimmer-211 er vel neppe særlig relevant lenger.

 

Men hvorfor Fibaro ikke vil gi oss firmware er det største problemet med dem. :( 

... samtidig er det f.eks. mange år siden det kom en oppdatering til Dimmer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Moskus skrev:

Men hvorfor Fibaro ikke vil gi oss firmware er det største problemet med dem


De kjøper vel inn fra forskjellige produsenter og har kortvarige avtaler som ikke innebærer oppfølging i årevis. Tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro lager, så vidt jeg vet, hardware "selv" og skriver iallfall sin egen firmware. Uansett ingen grunn til å ikke gi oss .hex-filene.

 

Man får kun lov til å oppdatere Fibaro-utstyr med en Fibaro-gateway. Så det er jo teknisk mulig, men bare ikke med andre gatewayer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enda noen som har Dimmer-211 montert. De tilbakekalte den vel aldri og ville ikke erstatte de, så flere var låst mot forhandler.

De burde merke den Fibaro brannvarsleren de har som et farlig/tvilsomt produkt også. Testet 2 slike selv og varsler flere ganger uten noen grunn. De reagerte også seint eller ikke i det hele tatt på litt røyk når jeg testet når Nest Protect hadde varslet for lenge siden. Når man ikke kan stole på en brannvarsler eller den varsler flere minutter senere enn nest protect eller vanlig røyvarsler er det alt for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble av elektromimportøren henvist til thermofloor for dette, så jeg er usikker på hvem som har ansvaret i norge, men fibaro BURDE enten refundere alle kundene sine, eller få ut firmwares offentlig. De har sagt på forumene de er åpne for å legge ut firmware, men det skjedde jo aldri. Når firmware kan avvike brann synes jeg det er ikke noe de burde tenke to ganger på.

 

Av fibaro fikk jeg beskjed om å kjøpe hub, eller kaste dem. Jeg fikk aldri penger tilbake for de brannfarlige produktene, så kjøpte qubino isteden, men det uroer meg fibaro har så mange produkter med brannfare nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Erling said:

Igjen...

 

Er ikke dette gammelt nytt?

 

Mener jeg byttet ut de farlige for 2-3-4 år siden.

 

I Homeseer ser jeg bare firmware, ikke type/modell/fabrikat.

 

Jeg var i kontakt med dem/fibaro og elektroimportøren et år siden, og da fikk jeg svaret kjøp hub eller kast dem. Endte opp med å aldri bruke dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tidligere hørt om problemer med firmware som kan gi brannårsaker i Single/Double Switch 2. Jeg kjenner selvføgelig ikke til alle branntilfeller i Fibaro-produkter, så det er jo selvsagt ingen garanti for at det ikke kan skje. Men likevel..

 

Det er jo ikke at det ikke rapporteres om brann, det skjer jo faktisk innimellom. Men i de aller fleste tilfeller er det jo enten slurv ved montasje, overbelastning eller annen feil bruk. Switch 2 har vært på markedet i en del år nå, så hadde det faktisk vært i firmware burde det vel vært flere kjente tilfeller?

 

Feilmonterer man en Elko-bryter, så kan jo det også fint bli en brannårsak. Det er jo absolutt en av hovedgrunnene til at vi har krav til montasje av fagfolk her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Jeg har aldri tidligere hørt om problemer med firmware som kan gi brannårsaker i Single/Double Switch 2. Jeg kjenner selvføgelig ikke til alle branntilfeller i Fibaro-produkter, så det er jo selvsagt ingen garanti for at det ikke kan skje. Men likevel..

 

Det er jo ikke at det ikke rapporteres om brann, det skjer jo faktisk innimellom. Men i de aller fleste tilfeller er det jo enten slurv ved montasje, overbelastning eller annen feil bruk. Switch 2 har vært på markedet i en del år nå, så hadde det faktisk vært i firmware burde det vel vært flere kjente tilfeller?

 

Feilmonterer man en Elko-bryter, så kan jo det også fint bli en brannårsak. Det er jo absolutt en av hovedgrunnene til at vi har krav til montasje av fagfolk her i landet.

 

Jeg orker ikke tråle gjennom forumene nå, men da jeg hadde problemet var det flere poster vedr. dette, og fibaro slapp en firmware for å fikse problemet på single og double switch. Tror det var feil på relestyringen så selv om du skrudde på bryteren med bryter eller via zwave du måtte skru av og på 10+ ganger før det kom strøm ut på polene. Det er ikke umulig nyere versjoner har fått oppdateringen, men eldre, i hvert fall et år gamle har feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.