Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måling av overtrykk/undertrykk


Anbefalte innlegg

Er det noen som har en god løsning for å måle om det er overtrykk eller undertrykk i boligen?

 

Hadde vært litt artig å sett selv hvordan trykket i boligen endrer seg med årstider og hvilken etasje man er i.

 

Fikk en ide om å prøve å måle trykkforskjellen mellom to stykk AirThings (inne og ute). Idéen kom når jeg koblet AirThings til Home Assistant og den rapporterte lufttrykk helt ned på pascal-nivå, men så sjekketjeg feilmarginen og den var +/- 15 pascal. Det er kanskje litt mye?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk av at man vanligvis måler luftrykk i "hekto Pascal", dvs hPa eller "milliBar" om du vil. 15 Pa er da 0,15 hPa. Det er forholdsvis lite.

 

Men om det er nok til å se noen forskjell på inne og ute har jeg faktisk ikke peiling på. Jeg er alltid for "mer informasjon", men vet ikke helt hva du skal bruke det til... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applikasjonsområdet er rett og slett bare å få litt tall på differensialtrykket mellom ute og inne i en vanlig bolig - for å vite om luft suges inn eller blåses ut de stedene hvor huset ikke er helt tett.

 

Med balansert ventilasjon mener jeg å ha hørt eller lest (...) at anbefalingen er et lav undertrykk - tror -4 pa ikke er så galt (kanskje ca. -0.015 wc på amerikansk utstyr), men det er her jeg er veldig usikker. Hadde vært kult å om det var en billig og bra løsning på eBay eller liknende. Googlet litt og ser selskaper som Airtight og Setra selger proffutstyr, men det koster jo sikkert også deretter. 

 

En artig automasjon hadde jo vært å justere hastighetene på tilluftsvifte og avtrekksvifte gjennom de ulike årstidene for å sikre ønsket differensialtrykk.

 

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, teeko skrev:

Med balansert ventilasjon mener jeg å ha hørt eller lest (...) at anbefalingen er et lav undertrykk

Det kommer visst veldig an på hvem du spør, ser det ut til, til og med innen VVS er det delte meninger.

 

Med et svakt overtrykk slipper man vanligvis å dra inn luft der det ikke skal komme inn luft, som kan gi følbar trekk. Derfor sier noen at et svakt overtrykk er å anbefale.

 

 

Jeg har en av delene, men husker ikke hvilken lenger... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer visst veldig an på hvem du spør, ser det ut til, til og med innen VVS er det delte meninger.

 

Ja, har googlet litt i dag og det er som du sier mange meninger om dette....

 

Så lang er inntrykket mitt at et lite undertrykk er bra for å unngå kondensskader, og et lite overtrykk er bra for alt annet :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stigvi skrev:

Sånn er det hjemme hos meg .....

 

image.png.6020e13178cd43288b8833e558b6aab3.png

 

Tøft! 

 

Må få meg noe slikt, og så hadde vært kult med en tredje linje som viser differensialtrykket i pascal ved et gitt sett vifteinnstillinger.

 

Tror kanskje det er potensial for noen litt artige automasjoner på dette område - som tar høyde for trykkendringer som følge av temperaturenderinger og medfølgende skorsteinseffekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Svaret er "balansert ventilasjon". :) 

 

image.png 

 

 

Du som har så mange kule automasjoner trenger jo også en automasjon som også får trykket balansert :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viftehastighet betyr svært lite for balansering og overtrykk/undertrykk. Det er antall m3 man må se på. Et ventilasjonsanlegg balanseres aldri på viftehastighet, da den forteller svært svært lite.

Trykkregulering av ventilasjonsanlegg er en dårlig måte å styre ett anlegg på - behovsstyring etter luftmengder er bedre.

 

Lufttrykket mellom ute og inne vil vel alltid være et samme antar jeg - med tradisjonelle ventiler i vegg og med balansert ventilasjon. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MrE skrev:

Lufttrykket mellom ute og inne vil vel alltid være et samme antar jeg - med tradisjonelle ventiler i vegg og med balansert ventilasjon. Eller?

Slik jeg forstår det endres tykkdifferansen spesielt av temperatur. Det er grunnen til at jeg ønsker å måle den og lage en automasjon som tar hensyn til den. Tipper dette kommer på privatmarkedet om noen år.

 

Mitt inntrykk er at proffløsninger i økende grad finjusterer ventilasjonen basert på måling av luftkvalitet og trykkdifferanse. Jeg antar man tar utgangspunkt i en systemkurve tilpasset byggets størrelse og estimert antall personer, og så finjusteres den absolutte luftmengden eksempelvis etter CO2 nivå, mens trykkdifferansen finjusteres etter målt differensialtrykk.

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med måling av trykkdifferanse så kan man se hvor luften blir av (eventuelt hvor den kommer fra).

Interessant (Selv om jeg bor i ett hus med aner flere hundre år tilbake).

 

Hvilke sensorer er aktuelle, dvs. billige og nøyaktige nok?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert trykkmålere i ventilasjonsaggregatet mitt (tilluft-kammer og fraluft-kammer), dette er noen Bosch BME-680. Og så har jeg en Netatmo i stua som også måler trykk, og her er lenke til de siste 7 dagers målinger: 

 

https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/bbrlUVWkmwvObBY6HuXd6Drvfi3njaHo?orgId=2&fullscreen&panelId=25

 

Jeg har hatt disse lenge, men aldri fått brukt tallene til noe. Trykk i fraluftkammer er alltid litt høyere enn tilluft, og med høyest trykkforskjell når anlegget  går på normal hastighet. Trykk i stua (Netatmo) er alltid høyere (Netatmo rapporterer både trykk og absolutt trykk). Denne forskjellen er kanskje en kalibreringssak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, teeko skrev:

Har de mulighet til å dele grafen fra en "kald uke" fra vinter også?

Her er fra 1. januar. I midten av  perioden er det to dager med temperaturer ned mot null.

 

https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/qAmUqQGwSzO7eiWWWkwitt0kqdvK3sTl?viewPanel=25&orgId=2

Endret av berland
fix url
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 21.7.2020 den 10.49, NilsOF skrev:

Hvilke sensorer er aktuelle, dvs. billige og nøyaktige nok?

 

BMP390L - den siste sensoren til Bosch som ble sluppet i sommer -  virker interessant.

Relativ nøyaktighet på +/-3 Pascal. 

 

Om noen få uker kan den leveres på shuttle board.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 13.7.2020 den 21.34, Moskus skrev:

Husk av at man vanligvis måler luftrykk i "hekto Pascal", dvs hPa eller "milliBar" om du vil. 15 Pa er da 0,15 hPa. Det er forholdsvis lite.

 

Men om det er nok til å se noen forskjell på inne og ute har jeg faktisk ikke peiling på. Jeg er alltid for "mer informasjon", men vet ikke helt hva du skal bruke det til... :) 

Hei

Diff trykk ved måling av luft for inneklima måles i Pa og ikke i hPa som opplyst her. 
smitteisolat som vi innregulerer måles til 20-30 Pa + eller - avhengig av om det er under eller overtrykksisolat.

Endret av Rydopz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rydopz skrev:

Diff trykk ved måling av luft for inneklima måles i Pa og ikke i hPa som opplyst her. 
smitteisolat som vi innregulerer måles til 20-30 Pa + eller - avhengig av om det er under eller overtrykksisolat.

Barometertrykk måles vanligvis i hPa, og det er det man vil få ut av f.eks. en Netatmo. Det var det jeg mente. :) 

 

20-30 Pa er jo en del, men det må det nok være for smitteisolat. I private boliger er vi ikke "helt der". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.