Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lading av bil og ladestasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke elbil, men kikker og leser meg opp.

Men kan noen forklare meg hensikten med en så kalt ladestajon (til hjemmebruk) til ørten tusen? Biler har gjerne 11kW ombordlader med type 2 kontakt. Hvorfor kan en ikke da bare ha rette type kontakt på garasjeveggen og koble til kabel? Hva er det en ladestasjon bidrar med og hvorfor er de så dyre?

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2


Edit:

Her, https://en.wikipedia.org/wiki/OpenEVSE , er lesestoff for meg som synes en glorifisert stikkontakt til 13.000,- er litt "unødvendig"

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en ladestasjon koster nå ikke 13 tusen, 6-7 tusen er nok mer riktig.

 

Utenom at den er fast tilkoblet og du kan lade raskere og tryggere så gjør en ladestasjon følgende:
- Snakker med bilen om hvor mye tilgjengelig effekt det er

- Låser ladekabelen så den ikke kan bli dratt ut mens du lader

- Gjør en handshake før du starter å lade, der den blant annet bekrefter hvor mye strøm den kan dra, og at kontakten er ordentlig satt inn i bilen.

- Ser etter jordfeil både under ladning, og før ladestart. Ved feil kobler den ut strømmen og stopper ladningen.

- De fleste har DC-RCM og/eller Type-B vern integrert som er "lovpålagt" (nek400), som ser etter dc lekkasjestrømmer (jordfeil)

- Setter ikke spenning på type 2 kontakten før den har gjort handshake med bilen

- Laststyring mellom 2 eller flere ladebokser om du har flere. Da man gjerne ikke har lov av everket å lade på mer enn 32A. Slik at hvis 2 elbiler lader så får begge 16A, mens når den ene blir ferdig så lader den andre på 32A. 

 

Itillegg kan du også få flere fordeler med smarte ladestasjoner: 

- Stille på tilgjengelig effekt, gjerne etter øvrig forbruk i huset opp mot hva du maks ønsker av samtidig forbruk

- Lade basert på strømpris

- Stoppe/starte ladning på app

- Velge tidspunkt når du skal lade (f.eks på natten)

- 3-fas ladning på 230v IT anlegg (easse og zaptec er vel de eneste med dette tror jeg)

- RFID leser og energimåling

- Mulighet for å integrerer med smarthus? 😉

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok unødvendig dyre. I min gamle bolig lagde jeg min egen for under 2000kr. Kjøpte da controller og kabel fra utlandet. 
 

nå i dag bruker jeg easee sin lader som er en av de rimelige også, med kWh teller og styring av laderen fra tibber sin app.
Jeg har integrert laderen, med status, varslinger på ferdig lading, kostnadsteller og en del mer i Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.