Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tasker - n00b :D


Anbefalte innlegg

Har installert Tasker på min nye Androidtelefon (kommer fra iOS). I Tasker fines det mulighet for å gjøre ting når den finner ut at en Bluetoothenhet blir koblet til telefonen. Det er jo nyttig for å si fra til automasjonssystemet man bruker at man sitter i bil f.eks. Men hvordan i pokker gjør man dette? Har laget en profil med BT Connected som i all enkelhet mens jeg tester skal flashe en melding på skjermen og starte en gitt app. Men det funker ikke - det virker som den aldri kjøres uansett om Bluetooth-enheten den skal se etter kobles til. Og...i notifications på telefonen sier Tasker at det er 'No active profiles'. Jeg tror det er noe enkelt jeg har gått glipp av her. :D

 

Har forøvrig også testet med BT Near med noen iBeacons, men det funker jo akkurat like dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å unngå apper som Tasker. De bidrar garantert ikke til god batteritid, tenker jeg. Men jeg gjør noe tilsvarende med hjemmedeteksjon, bortsett fra at der er det enheter som detekterer telefon via wifi og bluetooth og telefonen selv er ganske passiv på dette. Innser at dette er vanskelig i en bil. For min del har jeg ikke behov i huset for å vite om jeg er i bilen, men det kunne vært greit å vite klokkeslett jeg er hjemme. Det finnes mulighet for å beregne dette ut i fra avstand og fart, men det avhenger jo om en faktisk er på vei hjem eller skal innom noe annet først.

Så av nysgjerrighet - hva bruker du infoen om at du er i bilen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, stigvi said:

For min del har jeg ikke behov i huset for å vite om jeg er i bilen, men det kunne vært greit å vite klokkeslett jeg er hjemme. Det finnes mulighet for å beregne dette ut i fra avstand og fart, men det avhenger jo om en faktisk er på vei hjem eller skal innom noe annet først.
Så av nysgjerrighet - hva bruker du infoen om at du er i bilen til?

2 ting - det ene er det du nevner, fortelle den som er hjemme hvor lenge det er til jeg kommer hjem fra jobb, det andre er å åpne garasjeporten når jeg kommer hjem automatisk. Er jeg i bil og ankommer hjemme så åpner garasjeporten seg.

 

3 hours ago, Venin said:

Kan du ta noen skjermdumper av oppsettet ditt?

Klart det. De to øverste profilene er for BT Near, mens de to nederste er for BT Connected. Tror BT Connected er mest aktuelt ut fra det jeg har lest meg til. For testing vil jeg altså bare at Tasker skal gjøre et eller annet så jeg ser om det funker (i dette tilfellet flashe en tekst og starte en app), men det skjer jo ikkeno...:D

tasker-1.jpg

tasker-3.jpg

tasker-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mk1 black limited skrev:

det andre er å åpne garasjeporten når jeg kommer hjem automatisk. Er jeg i bil og ankommer hjemme så åpner garasjeporten seg.

God ide. Jeg jobber med noe tilsvarende, men det blir gjenkjenning av bil og reg. nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Venin said:

Har du gitt Tasker tilgang til "Draw over other apps"? "Vises øverst" er oversettelsen på min mobil.

Jepp.

 

15 hours ago, ZoRaC said:

Det skal finnes en logg i Tasker. Ser du at den trigger i det hele tatt?

Litt usikker på hvor jeg finner loggen, ser det er noe som heter Run Log, er det den? Der er det ingenting nå (stod ikke på).

 

Testet med Wifi Near, den funker ser det ut til, og flasher en melding når den ser nettet vårt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett den men det ble ikke noe bedre av det dessverre. Men: I går satt jeg i bilen og slo av/på profilen som gjaldt den bilen, og da virket det plutselig. Skjønner ikke helt hvorfor, mulig man faktisk må ha BT-enheten man skal bruke på og i nærheten for å få det i gang, men det har jeg ikke sett beskrevet noe sted.

 

Skal teste igjen i dag, så får vi se om det holder seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det gjorde det. Problemet løst (men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor...:D). Testet nå i den andre bilen vår, og samme prosedyre løst problemet også der.

 

Så da er det bare å jukse til litt med PHlocation, så er dette problemet løst. :)

 

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/1244960-ibeacon-ble-android-and-phlocation-location-tracking?p=1245882#post1245882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.