Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hente ut oppstartsdato


Alvin

Spørsmål

Hei. 

Vi har behov for å få hentet ut data fra en Aidon 6525, og mer spesifikt datoen den dagen den ble koblet til nettet første gang. 

 

Er dette mulig, og hva trenger jeg (som må lære/gjøre alt fra scratch) av utstyr, programmer osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vel, det viser seg å være vanskelig da måleren ble installert i 2016, men i Elhub finner vi kun historikk for 2019 og 2020... 

Synes det var merkelig, men møtes bare med ingnoranse og taushet av netteier når vi ber om forklaring eller dokumentasjon. 

Derfor lurer jeg på hvordan man kan hente ut data selv, og hvilket utstyr/program man trenger. 

Jeg er dessverre ikke så kyndig på området, men det er viktig å få ut infoen pga faktureringen... 

 

Setter stor pris på alle tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Alvin skrev:

men i Elhub finner vi kun historikk for 2019 og 2020... 

Du finner bare data som er registrert på den eieren av måleren som logger inn med bank id. I tillegg tas data vare på i 3 år hvis en ikke selv har endret dette til 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, stigvi skrev:

Du finner bare data som er registrert på den eieren av måleren som logger inn med bank id. I tillegg tas data vare på i 3 år hvis en ikke selv har endret dette til 10 år.

Ved innlogging finner man kun 2019 og 2020 selv om man ble kunde hos netteier mange år tidligere. 

 

Er det noen begrensninger bakover i tid? 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
50 minutter siden, Alvin skrev:

Ved innlogging finner man kun 2019 og 2020 selv om man ble kunde hos netteier mange år tidligere. 

 

Er det noen begrensninger bakover i tid? 🙄 


Elhub åpnet vel i februar 2019? Så den har ikke data lengre tilbake i tid. 
 

Men starter ikke en strømmåler på 0 kWh når den installeres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, ZoRaC skrev:


Elhub åpnet vel i februar 2019? Så den har ikke data lengre tilbake i tid. 
 

Men starter ikke en strømmåler på 0 kWh når den installeres?

Jo, skulle tro det, men i velkomstbrev o.l dokumenter stod det en relativt frisk målerstand på denne "nye" måleren så jeg vil prøve finne ut av ting selv. 

 

Mener å ha lest et sted at netteiere skulle legge inn all historikk i Elhub, men da tok jeg sikkert feil. 

 

Setter pris på innspill, så takk for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, ZoRaC skrev:

Selve bytte av måler krever vel dokumentasjon og samsvarserklæring? Sjekket om det ikke ligger et skjema i sikringsskapet, med påført målerstand?

Det ligger absolutt ingenting i skapet, og kun mottatt kopi av samsvarserklæring for gammel måler som ble byttet ut med Aidon i 2016 en gang. 

Netteier er ikke akkurat serviceinnstilt når man ber om dokumentasjon, så er litt rådvill ang akkurat det. 

Hvis man ikke har dok selv, hvor kan man få kopi når alle man kontakter henviser til å spørre netteier? 

 

Er derfor jeg vil prøve å hente ut info selv, men er ikke akkurat noen programmerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.