Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Aeotec Multisensor 6


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt to multisensorer og føler jeg har hatt problemer siden første sekund.

Det kan være jeg som gjør feil, men jeg håpte de virket ganske greit "out of the box".

Først synes jeg begge to ser brukt ut. Linsen eller kuppelen foran ser noe slitt ut og den ene sensoren nede i hjørnet ser noe sideforskyvd ut.

 

Da jeg skulle sette de opp slet jeg veldig med å koble den ene til min FH hub. Den dukket bare opp med batteriverdi, men etter 15-20 forsøk kom den inn med alle verdier. Det tok en halvtimes tid før alle verdiene oppdaterte seg, men de så ut til å virke greit begge to. Jeg satte de først på en hylle samme vei for å sjekke at de viste likt. 
Lux verdiene var ganske ulike på de og de oppdaterer seg veldig sjeldent selv om lyset forandrer seg ganske mye. Det går fort et par timer mellom hver oppdatering.

 

I dag skulle jeg omsider henge opp den ene, men da vil den plutselig ikke registrere bevegelse. Dette har pleid å oppdatere seg i appen umiddelbart, men nå er det ingen reaksjon fra noen av de.

 

Edit: Jeg dobbelsjekket mens jeg skrev teksten og da virker bevegelse greit. Jeg synes bare det er vanskelig å stole på når begge plutselig ikke var responsiv en stund sammen med alt det andre.

Lux verdiene er også 600 og 1900 selv om de står på samme hylle og samme vei.

 

Er det noe jeg gjør galt? Jeg vet folk her inne elsker disse sensorene, men jeg er ikke overbevist..

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også frustrert over denne.

Den ser ut til å ha en vibrasjonsssensor og en bevegelsessensor. Men bevegelse trigger begge, først vibrasjonssensoren (hvorfor gjør den det?), og efter ca 1/2 minutt, bevegelsessensoren. 

Jeg prøver å koble bevegelsessensoren mot en lysbryter, men med 1/2 minutts forsinkelse er det lite brukbart.

 

Jeg gir den snart opp, og går tlbake til å bruke denne: https://www.instructables.com/id/PIR-Controlled-433MHz-Switch-Without-a-Micro-Contr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS6 har to forskjellige modus: Batteridrift og USB-matet.

Og det utgjør en veldig stor forskjell!

USB-matet er den helt OK, mens på batteridrift når den definitivt ikke opp til mine krav til oppløsning og rapporteringsinterval.

Dvs. man kan skru opp oppløsnings-rapportering og interval på batteridrift, men batterilevetiden blir da kun målt i en håndfull måneder (sterkt avhengig av temperatur).

 

En annen ulempe med MS6 er kvaliteten på plasten og konstruksjonen på "baklokket" samt låsen på lokket.

For knotetete og fragilt.

 

Men USB-matet og at den får stå i fred så er den en OK arbeidshest.

Jeg har aldri helt klart å ta bølgen over MS6 jeg heller. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stigvi skrev:

Og så finnes det alternativer som åpenbart fungerer mye bedre

Ja, men det kommer an på.

MS6 har sensorer for IR, rystelse og luftfuktighet i tilegg til de mere vanlige temperatur, bevegelse og lumens.

Og så er den z-wave. Jeg har ikke kommet over noen bedre sensor på z-wave.

 

Når man tar zigbee med i betraktningen og ser bort fra IR, rystelse og luftfuktighet så er saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et eksempel på at den prøver å dekke alle bruksområder og blir dermed ikke god på noe?

30 sekund forsinkelse på bevegelse er uansett ubrukelig til å styre lys så hvis det er dette som er hovedbruken så ville jeg sett etter noe annet, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, stigvi skrev:

30 sekund forsinkelse på bevegelse er uansett ubrukelig til å styre lys så hvis det er dette som er hovedbruken så ville jeg sett etter noe annet, ja

Og jeg har ikke prøvd den på batteri, ennu. Det blir nok min hjemmelavede som må fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare innom her for å fortelle at våre Multisensor 6 fungerer aldeles strålende her. Mulig litt dårlig datagrunnlag, vi har bare 10-12 stykker.

Alle rapporterer bevegelse når de skal, og alle parametere kan justeres til passelig rapporteringsintervall. Helt suveren sak som styrer huset etter bevegelse, Lux, temperatur og fuktighet. 

 

MEN: Alle går på USB-strøm.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2020 den 9.21, stigvi skrev:

Og så finnes det alternativer som åpenbart fungerer mye bedre .......

Kom gjerne med noen av disse alternativene det er snakk om 😛

De kan være både z-wave og zigbee. For min del blir det nok batteridrift som er alternativet for å unngå synlige kabler over alt der de skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inkludert og ekskludert MS6+ i Zwave-nettet flere ganger nu. Hver gang blir oppførselen til MS6 bevegelsessensor forskjellig.

Noen ganger blir ikke alle sensorene synlig. Noen ganger ser det ut som om bevegelses- og vibrasjonssensorene henger sammen,

noen ganger blir sensoren stående på, og slår seg aldri av. Noen ganger rapporteres en bruker i loggen (navn på en sensor, stort sett),

og noen ganger ikke. Ganske frustrerende. Bruker Aeotec Zstick Gen5 og Domoticz.

 

Er dette normal oppførsel, eller er min trolig full av dårlige loddinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@harelabb Det høres ut som om dingsene ikke har funnet plassen sin i meshet.

Det kan ta ganske så mange timer noen ganger.

MS6 kan også bruke lang tid på før innstillingene fra rammeverket/bindingen kommer på plass og blir operativ.

Nå kan det jo hende at det er en feil på de også.

 

3 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Kom gjerne med noen av disse alternativene det er snakk om 😛

De kan være både z-wave og zigbee. For min del blir det nok batteridrift

 

På batteridrift så er zigbee overlegen.

Phillips Hue har to sensorer; en ute-sensor og en inne-sensor. Begge disse opplever jeg som gode sensorer, spesielt ute-sensoren.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4012147

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5027001

Aqara har også en temperatur/barometer/luftfuktighets -sensor. Denne når ikke helt opp til MS6-kvalitet ,

men den er helt OK.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5073096

 

Disse 3 samt MS6 er de sensorene jeg vil bruke fremover alt ettersom de passer best til bruk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reidar Gjertsen skrev:

Kom gjerne med noen av disse alternativene det er snakk om 😛

De kan være både z-wave og zigbee. For min del blir det nok batteridrift som er alternativet for å unngå synlige kabler over alt der de skal stå.

 

Jeg kjenner bare det jeg selv bruker og det er Philips sine for utendørs og innendørs bruk. Disse tar AA batterier og ser ut til å ha mange år levetid. Bevegelse detekteres umiddelbart og temperatur og lysstyrke rapporteres hvert 5. minutt. Temperatur med 1 desimal.

Og så har jeg noen Aqara sensorer. Disse er på størrelse med et fingerbøl og er lettere å skjule enn Philips sin. Batteriet er knøttlite, men varer i årevis det også. De rapporterer bevegelse umiddelbart, men temperatur er så som så. Den er med 1 grads nøyaktighet og sendes på et interval som jeg ikke helt vet. Lysstyrke er heller ikke på samme nivå som Philips, men allikevel bra nok til å avgjøre om du trenger å slå på lys eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NilsOF skrev:

Aqara har også en temperatur/barometer/luftfuktighets -sensor. Denne når ikke helt opp til MS6-kvalitet ,

 

Mine 10 rapporterer jevnt og trutt temperatur og fuktighet og har sunket 2% på batteriet siste år. Den som er på badet detekterer økt fuktighet når en dusjer så pass raskt at jeg fint kunne styrt en vifte med den. Men jeg slår på en håndkletørker i stedenfor 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2020 den 21.26, stigvi skrev:

 

Jeg kjenner bare det jeg selv bruker og det er Philips sine for utendørs og innendørs bruk. Disse tar AA batterier og ser ut til å ha mange år levetid. Bevegelse detekteres umiddelbart og temperatur og lysstyrke rapporteres hvert 5. minutt. Temperatur med 1 desimal.

Og så har jeg noen Aqara sensorer. Disse er på størrelse med et fingerbøl og er lettere å skjule enn Philips sin. Batteriet er knøttlite, men varer i årevis det også. De rapporterer bevegelse umiddelbart, men temperatur er så som så. Den er med 1 grads nøyaktighet og sendes på et interval som jeg ikke helt vet. Lysstyrke er heller ikke på samme nivå som Philips, men allikevel bra nok til å avgjøre om du trenger å slå på lys eller ikke.

Ok, da skal jeg sjekke ut disse.

Jeg har også sett på Aqara sine. Problemet er bare at FH ikke støtter disse ennå, men jeg tror de jobber med noe her.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.