Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Scipt for post levering


Anbefalte innlegg

... er ikke en sensor på postkasselokket en like grei løsning? :) 

 

Foreløpig gjelder jo dette:

Sitat

Får jeg post i dag?

Vi jobber med å utvikle en løsning slik at du kan søke opp hvilke dager budet kommer til din postkassen. Løsningen vil være tilgjengelig i god tid før endringen.

... så det er en stund til vi vet om det kan scriptes. Men vi får håpe på et enkelt API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å hente data hos Posten for dette? I og med at det ikke er lagd for maskinlesing, hva med å heller lage sin enkle algoritme der ukenummeret er et partall så er det disse dagene og tilsvarende når ukenummeret er et oddetall.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis posten har data, så er det vel den mest pålitelige løsningen. Plutselig legger de om på dagene, eller endrer ifb. helligdager.

 

Derfor vi ikke har en fast kalender på tømming av søppeldunker, men parser heller Stavanger Kommune sin nettside. :)

Det har vært stabilt veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis posten har data


Data har de, men lite tilgjengelig. Men med å analysere hva som skjer når en knotter inn postnummer og trykker på knappen så er det nok mulig å lage noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

curl 'https://www.posten.no/levering-av-post-2020/_/component/main/1/leftRegion/1?postCode=3032'  -H 'x-requested-with: XMLHttpRequest' 

 


Takk, da har jeg lagt inn neste leveringsdag som en device via MQTT. ;) 

Sitat

#!/bin/bash
mosquitto_pub -h localhost -t Posten/status -m "$(curl 'https://www.posten.no/levering-av-post-2020/_/component/main/1/leftRegion/1?postCode=3032' -H 'x-requested-with: XMLHttpRequest' | jq '.nextDeliveryDays[0]')" -u user -P pwd


Kjører «Posten.sh» med et event hver natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn som dette kan det gjøres i Home Assistant

 

sensor:
  - platform: rest
    resource: https://www.posten.no/levering-av-post-2020/_/component/main/1/leftRegion/1?postCode=4353
    headers:
      x-requested-with: XMLHttpRequest
    name: leveringsdag_for_post
    scan_interval: 21600
    value_template: '{{ value_json.nextDeliveryDays[0] }}'

image.png.7d7d351a9b99b2622cbd7b0f3421826c.png

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder annenhver dag for småpakker fra eBay/AliExpress som kommer rett i postkassa? Posten har jo en "Rett i postkassa"-greie som tydeligvis leveres hver dag for veldig mange: "Cirka halvparten av landets husstander vil få "Pakke i postkassen" levert i postkassen alle hverdager. Den andre halvparten får levering annenhver dag som for brev og aviser. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har tatt med litt mer og lagd mulighet for å automatisere "et eller annet". Det skal jeg også eventuelt gjøre når jeg finner ut hva "et eller annet" kan være for noe. Som regel dukker det opp tips/eksempler i tråder som dette .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stigvi skrev:

Ser du har tatt med litt mer og lagd mulighet for å automatisere "et eller annet". Det skal jeg også eventuelt gjøre når jeg finner ut hva "et eller annet" kan være for noe. Som regel dukker det opp tips/eksempler i tråder som dette .......

Noe av det jeg bruker magnetsensoren på postkassen til er jo å huske å faktisk hente posten når jeg går forbi. :)

Regner med at det var det trådstarter var ute etter.

 

En slik magnetsensor gir jo bedre fleksibilitet enn våre integreringer, da det jo ikke er noen garanti at man får post bare fordi den skal bli levert...

 

Men jeg lurer på om jeg kan kombinere magnetsensoren og "postdag". Hvis magnetsensoren trigges på en postdag (verdi = 0), så er det sannsynligvis post. Ellers kan det være reklame, og det er jo ikke så interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postkassen min står et stykke fra huset og jeg har egentlig ikke tenkt så mye på en sensor der. Men kanskje jeg skulle prøvd. Koster ikke mange kronene og skulle det ikke gå så kan jeg alltids finne noe annet å bruke den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke dy meg og svingte innom netonnet og kjøpte en Aqara rystelsesensor og plasserte den under lokket på postkassen. Inni en liten plastboks for å holde den tørr. Var veldig i tvil på om det ville virke for sende- og mottaksforhold er jo ikke direkte gunstige i en metallboks som postkassen er. Og den står på et fellesstativ 30-40m fra huset. Men så langt ser det ut til å virke greit. Men skal heller konkludere om en måned når jeg vet om det virker 10, 50 eller 100%


Edit dagen etterpå: Postkassen vibrerer i vinden. Må nok justere på hvor følsomt dette skal være........

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

Magnetsensor på lokket er å anbefale.


Det fungerer så langt med Aqara sin rystelsesensor også. Det måler absolutte vinkler også så det er mulig å få til det meste. 

Har i allefall lært siste døgn at det er flere enn Posten som kjører rundt og leverer. Og på noen helt umenneskelige tidspunkt.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 27.7.2020 den 7.47, stigvi skrev:

Og sånn som dette kan det gjøres i Home Assistant

 


sensor:
  - platform: rest
    resource: https://www.posten.no/levering-av-post-2020/_/component/main/1/leftRegion/1?postCode=4353
    headers:
      x-requested-with: XMLHttpRequest
    name: leveringsdag_for_post
    scan_interval: 21600
    value_template: '{{ value_json.nextDeliveryDays[0] }}'

image.png.7d7d351a9b99b2622cbd7b0f3421826c.png

 

Flere som har problemer med å hente dager fra posten nå? Har fungert fint her i over en uke, men er plutselig ikke noe data lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.